tvättmaskinsproblem

Hej!
Har en gammal tvättmaskin som börjar gå lite konstigt. Det finns nog
inte mycket elektronik i den då den har ca 10-15 år på nacken men jag
postar här ändå då här verkar finnas en del kunnigt folk. Efter en
stund fick jag för mig att den (motorn) går på fullvarv istället för
den mer beskedliga hastigheten som den ska ha när den tvättar.
Frågan är som lyder: Hur brukar varvtalet styras på en tvättmaskin?
Antar att det är samma motor till centrifugering och tvättning.
mvh
Steve

Re: tvättmaskinsproblem

jag

Det varierar. På gamla kan det vara olika lindningar i motorn som
används för de två/tre hastigheterna som den kan ha. Vissa modeller
har även en två stegs mekanisk växel.

Danne

Re: tvättmaskinsproblem
I min drygt 10 år gamla Siemens/Bosch är det en allströmsmotor vars varvtal
styrs med elektronik. I motorn finns inbyggt en magnetisk varvtalsgivare som
återmatar till elektroniken. I övrigt finns dock ingen elektronik i
tvättmaskinen.

LÖK