Tivo i Sverige ?

För några månader sedan skaffade jag en Tivo.
Det är den absolut bästa uppfinning som jag nånsin lyckats lägga vantarna
på.
Frågan är - finns Tivo (eller en liknande mackapär) att få tag på i
Sverige ?
Har letat runt på nätet, men hittar inga spår..

// Anders (CA, USA)

Re: Tivo i Sverige ?

Vad är det för något?
Namnet säger ju ingenting om vad det är.

--

 + Ken +

Re: Tivo i Sverige ?

..sorry.
Det är en fristående DVR - Digital Video Recorder.
Har två tuners så man kan titta på en kanal och spela in på den andra
eller spela in på båda och titta på nått annat man spelat in eller
titta timeshiftat på den ena medan den andra spelar in eller - tja -
valfri kombination av två inspelningar och en uppspelning.

Det finns andra varianter, men Tivo jag tror att Tivo är den enda
som har två tuners..

Flera hårdvarutillverkare finns - Sony och Hughes är det största här.

Finns nått liknande ?

</Anders>

Re: Tivo i Sverige ?

Jag har sett en del annonseras, men mest från ganska okända
tillverkare med snudd på oläsliga hemsidor som enda referens. De har
dessutom varit rätt dyra så jag har inte betraktat det som en mogna
produkter. Men Tivo var väl åtminstone tidigare kopplad till något slags
prenumeration med TV-tablåer o dyl, och den typen har jag ännu inte
sett här.

/Henrik

--

Re: Tivo i Sverige ?
Det är helt klart en mogen teknik.

Kopplat till en service är det. Alla tv-tablåer är "online" och
burken kan attomagiskt rekommendera program som liknar de man
brukar titta på. Det är kopplat till en central burk som plockar
in statistik vad alla andra tittar på och på så sätt kan den välja
ut "others who liked this program also liked..." á la Amazon..

..men det är inte servicebiten som är det coolaste. Det coolaste
är just timeshiftfunktionerna och den dubbla tunern i kombination
med klockren användavänlighet och superb kvalitet.

Eftersom signalen håller sig i digitala domänen tills man spelar
upp den syns ingen som helst skillnad på live och inspelad kvalitet.

Så det var ju synd att det inte fanns. Då vet jag inte hur jag ska
lugna min stackars pappa som var här och blev Tivofrälst ... ;)

Re: Tivo i Sverige ?

www.tivo.com köpa online?
Men vet inte om den är avsedd för NTSC eller PAL....
Klart kul aparat iaf. =) Vart hade du köpt din???
(en till som är såld på tivo)
Anders

Re: Tivo i Sverige ?

Tja - det går säkert. Finns massor på Ebay oxo.
Min kommer från en lokal BestBuy (stor elektronikaffär).
Dock är det NTSC och dessutom kopplat till DirecTV's
parabol, så det är nog rätt knepigt att modda för svenska
förhållanden...

</A>

Re: Tivo i Sverige ?

Såg att den fanns i UK ihop med sky. Den maskinen var pal... Att inte nån
svensk/nordisk aktör har hakat på detta ännu, verkar ju vara en smart
maskin. Som dessutom funkar bra, till skilnad från pissiga Canal Digital
mottagaren jag sitter med.....

Anders

Re: Tivo i Sverige ?

OBS att det som säljs i UK (och som några skribenter i uk.tech.tv.sky säger
skall läggas ner) bara kan användas med prenumeration på en tjänst som ger
dig programtablåer på nätet. Dessa har INTE någre "icke UK" kanaler med, så
med mindre än att man har ett Sky-abonemang är prylen meningslös för annat
än timeshifting (pausa den kanal du spelar in på) i Sverige. Det kommer
massor med liknande prylar på marknaden, och det är nog bättre i Sverige att
satsa på en pryl med Showview som "operativ". Kan ha fel i detaljerna, men
köp inte till Sverige innan man är helt klar att det funkar.

Genrerellt är alla som har Tivo mycket nöjda, nästan frälsta. Däremot har
Sky en egen produkt som heter Sky Plus tror jag, med massor av fel i
programvaran.

Ett tips är att vänta och se vad danska Kiss släpper under hösten (och sedan
vänta lite till coh se att det verkligen fungerar för som som först köper
dom). Verkar som om det kommer en DVD/Divx/Hårddisk/Nätverk/Mpeg/ mm mm
spelare.

Slutligen verkar det som om Dreamboxköparna (en satelitmottagare med ganska
så public domain inriktad mjukavar) som verkligen tar sig tid att lära sig
maskinen är jättenöjda.

Hälsningar Martin

Re: Tivo i Sverige ?

Jo, jag vet att Tivo är beprövade grejor, men de prylar som
marknadsförts i Sverige har inte varit förtroendeingivande eller
prisvärda.

Det är ju också nyckeln till att den går att sälja till vettigt pris,
det är väl på denna tjänst de tjänar pengar.

Dubbla tuners är ju nyckeln och det börjar man tydligen förstå på
denna sidan pölen. Såg nyligen en mottagare från Pace för digitala
marknätet med hårddiskinspelning och dubbla tuners. Ganska primitiv
grej men det kommer väl bättre inom kort skulle jag tro. Annars har
Nokia mottagare för både satellit och marksänt med hårddisk, bra
prylar på papperet i alla fall, men de har såvitt jag vet inte dubbla
tuners.

Koppling till nån tjänst med TV-tablå vill jag helst slippa, jag
föredrar att betala vad prylarna kostar direkt.

Riktigt mumma vore om man kunde hänga in prylen på nätet hemma så att
man kunde tanka över till PCn och bränna ner favoriterna till DVD.

/Henrik

--

Re: Tivo i Sverige ?

Tjänsten kostar $5 / månad eller $250 för "livstidsabbonnemang".
Livstidsvarianten lönar sig snabbt om man har flera burkar såklart.

Pace? Tack för tips - det ska jag leta vidare efter!

Håller med. Å andra sidan måste man ju pröjsa för alla tevekanalerna
ändå, så de fem extra dollarna försvinner i räkningshögen.

Tyvärr är det svårt med Tivo. Man kan nätverka den så Tivon kan spela
upp saker man har på andra datorer (MP3 eller DivX:ar) men dom har
ett eget format för det som spelas in med Tivon.
Eftersom signalen är digital hela vägen från satelliten ner på hårddisken
är kvaliteten "perfekt". Klart jämförbar med DVD - inklusive femkanaligt
ljud - så dom e väl rädda för att man ska kunna göra perfekta kopior
på alla filmer de visar...

Letar man lite i hackforumen så får jag känslan av att det finns
sätt att gå runt det. Har dock inte hittat exakt hur än.
Det är säkert bara en tidsfråga.

</A>

Re: Tivo i Sverige ?
If you can not read this post, go to http://ichimusai.org/oe /

Av någon anledning verkar inte dina svenska diakritiska stämma med
mitt programs uppfattning om vad som är ISO 8859-15... skummt?

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org /

Här är några länkar som du kan gotta dig åt vid senare tillfälle.

http://tivo.lightn.org /
http://www.tivofaq.com/hack /
http://www.newreleasesvideo.com/hinsdale-how-to /
http://www.9thtee.com/tivoupgrades.htm

Tydligen så kör den någon form av linux.

"The idea that Bill Gates has appeared like a knight in shining armour
to lead all customers out of a mire of technological chaos neatly ignores
Re: Tivo i Sverige ?

Glömde ju den här

http://tivo.samba.org/index.cgi?req=all

--
"The idea that Bill Gates has appeared like a knight in shining armour
to lead all customers out of a mire of technological chaos neatly ignores
Re: Tivo i Sverige ?

Jo, den kör Linux. Man ser inget av det om man inte försöker
hacka sig in i burken dock. Normalt har den bara färgglada
och tydliga menyer som man kör med en fjärrkontroll.

Jag har inte gett mej på att hacka burken än, men det kommer ;)
Den har bara en 40Gig HD i sig, så steg ett är att uppgradera till en
160G..

Här en en länk till.. Kolla speciellt "Underground" forumet :)

http://www.tivocommunity.com /

</A>

Site Timeline