T610 - standby

Jag tror att jag strulade till det med min mobiltelefon (Sony Ericsson T610) när jag skulle ladda den första gången. Den fick nämligen inte tid att ladda sig färdigt och nu så har den inte den standbytiden som den ska ha. Är dock inte helt säker på detta då jag antar att display och så drar en hel del ström, men ska den inte hålla längre än tre dagar?

När man laddar den första gången så är det väl nån sorts elektronik som ställer in sig efter batteriets kapacitet och laddningskarateristika. Går det att nollställa det och på så sätt börja om på nytt?

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

Jag har ingen aning om det du frågar om, men tänkte påpeka en sak:

Batteriet presterar som bäst när det laddats upp några gånger (typ 3-5 kanske) och har det inte laddats så många gånger än tycker jag att du ska vänta och se om det blir bättre. Naturligtvis ska batteriet räcka mer än 3 dagar...det var ungefär vad min förra telefon (7650, känd för pinsamt dålig stadby) klarade.

/Daniel

Reply to
Daniel S{ll

"Karl Rundblom" skrev i meddelandet news:3f722d70$ snipped-for-privacy@puffinus.its.uu.se...

När det gäller Ni-Cd ackar så kan man ladda ur dessa helt och sedan ladda upp dem igen till full effekt. Då får man oftast tillbaka kapaciteten som den var från början. I viss mån gäller detta även Ni-Mh ackar men inte i lika hög grad. Ni-Cd- ackarna har s.k. "minne" hur dom laddats.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

T610)

ladda

Jag _tror_ inte att det är så viktigt att ladda den fullt ut första gången, även om tillverkaren rekommenderar det.

del

Jo, det ska den göra. Har du väldigt dåliga mottagningsförhållanden? Har du Bluetooth eller IR aktiverat? Använder du kameran mycket? Vad jag försöker implicera är att den angivna standbytiden är mätt under bästa möjliga förhållanden.

Min telefon som är någon generation äldre (T39) har jag märkt tappar extremt mycket standby-tid när jag har den i vissa byggnader. T.ex. tar det någon timma innan telefonens standbytid har minskat med 150 h då jag befinner mig i en byggnad av metall.

som

Går

Åter igen, jag _tror_ inte att det finns någon sådan lagring av batterikarakteristika. Jag tror telefonen (eller sitter elektroniken i batteriet) monitorerar varje enskild laddning och försöker optimera denna.

Mvh, Magnus

Reply to
MA

news:3f722d70$ snipped-for-privacy@puffinus.its.uu.se...

Det är bra många år sedan man gick över från Ni-Cd/Ni-Mh batterier till Li-Ion batterier.

Jag upplever samma sak, men jag tror det är nyhetens behag som spökar: Ny telfon -> mycket pillande -> backlight på -> hög ström gissar jag.

T610)

ladda

dock

Reply to
Lars-Örjan Kling

T610)

ladda

dock

Det är inte så att du har bluetooth påslaget hela tiden? Det gör iaf. på min T-39:a att batteriet kanske räcker en tredjedel så länge.

Reply to
Joel W.

If you can not read this post, go to

begin "Karl" == Karl Rundblom scribbles:

Jag gjorde samma reaktion på min R520m tills jag slog på skärmsläckaren, stängde av blåtand och IR och lite annat som drog ström. Då visade det riktigt.

Har inte upplevt att batteriet skulle visa fel efter abruten initialladdning, jag var tvungen att göra på på ett av mina batterier också.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/

If you can not read this post, go to

begin "Ralph" == Ralph Höglund states:

Han pratar om elektroniken som är inbyggd i Li-Ion-batterierna och som kommunicerar med Ericssontelefonerna via ett s k BUS-11 interface.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/
"If you were plowing a field, which would you rather use? Two strong
oxen or 1024 chickens?"
    -- Seymour Cray (1925-1996), father of supercomputing
Reply to
Ichimusai

Jag har kommit förbi det stadiet och den är fortfarande dålig.

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

kapaciteten

Aha! Jag specialbeställde faktiskt ett gammat hederligt Ni-Cd till telefonen för att få upp vikten lite grann, kan det bero på det tro? Nej skämt å sido, det är _faktiskt_ ett Li-polymerbatteri och dom har ingen minneseffekt.

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

Och nuförtiden är det Li-polymerbatterier som gäller.. eller det kanske bara är ett annat namn för Li-jonbatterier?

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

Läste en materialkemikurs vid Ångströmslaboratoriet här i Uppsala förra året och en av doktoranderna vid deras batteriforskning påstod att det var precis därför som man skulle ladda telefonen fullt första gången. Dessutom så beter sig min I-PAQ så om den blivit _helt_ urladdad, då säger den att jag ska ladda den helt fullt så att den kan ställa in sig efter batteriets karakteristika (den, liksom T610 har Li-polymerbatteri.).

Ingen Bluetooth eller IR och kameran använder jag knappt heller.

Jag har inte upplevt att det skulle vara speciellt dåliga mottagningsförhållanden men jag ska vara mer uppmärksam på detta. Tror dock inte på den förklaringen i det här fallet.

Får väl försöka kontakta Sony Ericsson, men det lär väl knappast gå att få nåt vettigt ur dom :)

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

Tänkte oxå på den i början, men nu så använder jag den inte så mycket som i början :)

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

min

Ingen Bluetooth på hela tiden.

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

If you can not read this post, go to

begin "Karl" == Karl Rundblom scrawls:

Litium-polymerbatterier (LiPol) är en sorts litium-jonbatterier (LiIon), det som skiljer dem åt är elektrolyten som ligger mellan de båda materialen som batteriet består av.

I traditionella elektrolytbatterier har man ett poröst medium vari elektrolyten befinner sig, men på 70-talet upptäckte man att att man kunde använda polymerplast i stället, ett material som under vissa förutsättningar inte är konduktivt (ledande) men som ändå tillåter elektronutbyte. Till en början var tekniken inte så bra men på senare år har den verkligen tagit fart.

Den torra polymeren i dessa batterier till skillnad från den våta i andra batterikemier har många fördelar, bland annat är den enklare att tillverka och tåligare och man klarar sig med en betydligt mindre mängd polymer än motsvarande mängd elektrolyt. Med celltjocklekar ned åt 1 mm i tjocklek kan man forma batterierna för att maximalt utnyttja utrymmet i moderna elektriska apparater, t ex mobiltelefoner. Det går till och med att göra mjuka batterier som kan rullas ihop med denna teknik.

Problemet som denna torra ersättare till elektrolyt har är att den har ger batteriet hög inre resistans jämfört med t ex traditionella LiIon eller NiMH-batterier och de fungerar rätt dåligt i rumstemperatur. Genom att värma batteriet till ca 60°C kommer man till en brytpunkt där den inre resistansen sjunker betydligt, men det är lätt opraktiskt vilket var och en förstår. Denna temperatur är en temperatur man bränner sig på, men man arbetar på att försöka finna en lösning på att få detta att fungera vid lägre temperaturer.

Den lösning man har i dag är en hybrid mellan traditionellt LiIon-batteri och den rena polymertypen, där man bygger ett Li-Polymerbatteri men också använder sig av en elektrolyt för att förbättra batteriets egenskaper vid temperaturer som lämpar sig för användning av mobiltelefoner.

Den viktigaste fördelen med Li-Polymerbatterier är dess låga vikt. Elyten i de andra väger mycket och idag jobbar man stenhårt inom mobilindustrin på att bygga så lätta batterier som möjligt för laptops, telefoner och liknande.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats. ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet URI: http://www.ichimusai.org/
"Democracy does not guarantee equality of conditions - it only
guarantees equality of opportunity."
    -- Irving Kristol
Reply to
Ichimusai

Det gäller även IR.

Reply to
Joel

Efter mycket jävla om och men så lyckades jag läsa ditt meddelande! Det visade sig då att den enda vettiga informationen i den här tråden låg gömd bakom en massa krux som nån MS-hatare hade ställt till med. Konstigt att det bara är dina meddelanden som jag inte kan läsa? Och jag tänker _inte_ byta från OE till nåt annat!

Jaja... tack för svaret ändå! Du vet alltså inget sätt att nollställa elektroniken som lagrar batterikarakteristika? Nån sa att man kan kortsluta batteriet med det känns ju inte så bra. Har inte på Bluetooth eller IR eller nåt annat som ska dra speciellt mycket ström, använder överhuvud taget inte telefonen speciellt mycket.

Karl Rundblom

Reply to
Karl Rundblom

"Karl Rundblom" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@puffinus.its.uu.se...

Jag håller i prinsip med, tryck Ctrl-F3 på sådana inlägg så får du upp meddelandkälla på inlägget, det går sekundfort. Själv så stör jag mig inte så mycket på hans inlägg iof, jag har provat andra läsare men inte funnit någon jag tycker om, så jag lär nog oxo dras med OE ett tag till.

Jag har själv en T610 och har noterat samma problem som du, det jag har kommit på är (som oxo skrevs i ett tidigare inlägg) att låter jag min T610 vara på, på jobbet drar den ur batterierna fortare än om jag har den t ex. hemma. Och då ska man ha i åtanke att jag jobbar i en plåt-klädd byggnad. Så det blir lite av rös-skyddat (överdrivet sett) där jag sitter, signal styrkan brukar ligga mellan 1 och 2 på telefonen.

/Chrille

Reply to
Chrille

Varför bli upprörd! - Det är ju samma situation för oss med mozilla mm. när vi skall surfa på ms-specifika website och där man inte har fallback till mera standard HTML. Tex. så fins det en del banker som kräver MSE för att övh. kunna sköta sina affärer med hänvisning till 'säkerhet' (ironiskt nog) medan andra klarar det med olika slags klienter alldeles utmärkt ändå.

Gillar man det inte, låt bli att läsa/använda eller fixa detta på något sätt (som du faktiskt gjorde) - för så får vi göra när vi kör alternativa OS istället för windows då MSE och OE inte finns till alla sortes plattformar. - men, nog snackat om detta.

Kortsluta är brutalt och förstör batteriet eller skyddkretsen i den med stor sannolikhet pga. för häftig ström, men man kan belasta batteriet med tex. nallen själv i och med lagring någon månad oladdad (när telefonen har tappat klockan och resetat sig så har du lyckats), motstånd eller liten glödlampa av lämpligt värde för ca 50-100 mA lastström och urladdningen kan ta en god stund. När spänningen går under ca 3.3 Volt så slår batteriskyddskretsen av - även dess egen strömförsörjning och batterikretsen tappar minnet förhoppningsvis.

--
När man har hamnat i detta läget så finns det ofta en mjukstartfunktion
av laddningen som styrs av batterikretsen och gör att man måste ha

> Har inte på Bluetooth eller IR eller
> nåt annat som ska dra speciellt mycket ström, använder överhuvud taget inte
> telefonen speciellt mycket.
>
> Karl Rundblom

Li-ion åldras också vid lagring vare sig man använder den eller inte
och har sett i någon not att den åldras (mycket) fortare om den lagras
varmare än motsvarande svalt till rumstemperatur, det anges en faktor
10 i hastighetökning på åldring för 40-gradig omgivning gentemot
rumstemperatur som tex. i konstant gående laptops. Dessutom sägs
i samma not att det inte är bra att lagra batteriet smockfull-laddat
då man har accelererad ofrivillig oxidation av elekroderna i
batteriet, utan batteriet skall hållas ungefär halvladdat och
svalt vid långtidsförvaring. Detta innebär också att  batteriet måsta
laddas då och då med några månader till halvårs intervall så att den
inte blir _helt_ tom.

Tex. i Min IBH-Thinkpad så vägrar laddsystemet gå igång om inte
batteriet är laddad mindre än ca 90% - just med hänvisning av
batteriåldring då det tydligen är 'toppningen' som sliter mest.

Själv misstänker jag att snabbladdningen med pulsade men
ändå höga strömmar är den största utslitningsfaktorn
för LiIon-batterierna - tex så håller PalmV:s inbyggda
LiIon batterier nästan i evighet, därför att man kör med
snäll konstanspänningsladdning med strömbegränsning (och därmed
ganska lång laddtid) och inte använder de översta 20% av
batterikapaciteten genom att ladda med lite lägre spänning
(4.1 volt istället för 4.2 Volt).

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst