TV-anten

Vilken TV-anten har den bästa motagning av en svag signal? Det är ca: 5 mil från sändaren. Några kanaler går bra men så är det några kanaler som är någulunda bra ibland och sedan stora störningar så bilden försvinner. Jag har tittat på antenner som är av olika utföranden på hustaken. Är det någon som har löst problemet med detta problem med dålig blld? b/l

Reply to
Bernt

Oftast de största och dyraste. Kolla förstärkningsfaktorn (dB). Nu när den analoga TV:n försvinner så är det en rejäl UHF-antenn man behöver till digital-TV-mottagningen. VHF-antennerna och sammankopplingsfilter kan man skrota. Man kan behöva komplettera antennen med en antennförstärkare. Ny fräsch koaxialkabel från antenn till mottagare kan behövas. En allmän upprustning alltså.

Se här när stängning av den analoga TV-utsändningen sker

Jag skulle först börja med att byta antennkabeln till en grov sådan (1,0/4,8) och så kort som möjligt. Och se även till så att det inte finns några skarvar mellan antenn och tv (boxern). Om du splittar antennsignalen se till att göra det så tidigt som möjligt och använd "riktiga" splittar med F-förskruvning.

Hos mina sväföräldrar så bytte jag antennkabeln för några år sedan och därefter så har dom kunnat få in alla kanaler utan några störningar, innan bytet så hittade inte ens boxen alla kanaler.

Demmpa
Reply to
Demmpa

Att gå igenom och renovera befintlig anläggning å antenn kan vara första steget för bättre bild och kanske det enda som behövs - ofta är det gammal, dålig/smal coaxkabeltyp samt skarvar o kontakterna är oxiderade, avbrott och kanske felkopplade.

Om du inte redan har det, så kan du prova med antennförstärkare så nära antenn som det bara är möjligt samt före alla splittar och fördelare.

Om du har flera antenner för olika riktningar så skall de ha antennförstärkare på varje antenn (om de är svaga signaler) _innan_ de kombineras till en kabel med en split/kombiner (är ofta samma pryl men kallas olika beroende på användning och signalriktning) för vidare distrubition ned i huset.

Det är oftast försent att sätta antennförstärkare nere vid TV:n/boxer av den typ man kan se i olika affärer då den svaga nyttosignalen drunknar i termiska bruset pga. kabeldämpningen på vägen ned...

Jag har ny kabel och två olika antenner, en grindanten och en riktanten. Det fins riktanten med två stommar om man skulle pröva en sådan? b/l

Reply to
Bernt