Kanal 31

Hej
Bilden på tvn är så dålig på kanal31! Skuggor, ljudet försvinner ibland.
Kanal 8,47 osv är bra. Vad kann det bero på ?
Det gäller Emmaboda sändaren.
By

Re: Kanal 31

Att du inte bor i Stockholm

Re: Kanal 31

Fel på sändaren, störningar från sändaren i Köpenhamn, en felaktig
antennförstärkare. Har grannarna också dessa störningar i bilden?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Kanal 31
Var bor du?

Hur lång tid har det pågott?

Är det samma fenomen hos grannen?

Prova med att sök efter en annan sändare, ibland så kan man
ha sån tur att man kan använda två olika sändare.

Använder oxå Emmabodasändaren men har normalt inga problem
med skuggor mm, bor i Kalmar.

Ibland så störs bl.a. Emmabodasändaren utav andra sändare
i bl.a. danmank, tyskland, polen. Att tv-sändren störs ibland
beror på vädret.

Andra fel än störande sändare:
felriktad antenn, dålig antenn, antennkabel, antennförstärkare,
tv:n har blivit dålig på just den frekvensen.

Re: Kanal 31

Tack för snabba svar.
Blir ändå inte riktigt klok på vad jag skall göra.
Jag har kapat bort en meter koax vid antennen och dragit ut mer kabel från
vinden. Rengjorde anslutningen vid antennen, men det blir inte bättre!
Signalen borde räcka, eftersom det bara är några kilometer till sändaren.
Det blir sämmre vid vissa väderleksförhållanden.
Tycker ni att jag skall prova en antenn med större riktningsverkan?

Stig D.

Re: Kanal 31

har du provat med så enkel sak som att vrida antenn lite.

har du provat tillfälligt med mindre antenn typ bordantenn
eller  kopplat bort antennförstärkaren.

Även för starkt signal kan ge dålig bild pga.
överutstyrd antennförstärkare eller TV-mottagaringång
(ger intermodulation)

---

'dålig bild' är svårtydd felbeskrivning.
- saker som är intressanta är tex. om den är