Lysrörsarmatur, fungerar ej??

Hej!!

Köpte lysrörsarmatur med två lysrör. När jag provade armaturen så blinkade
bara ett lysrör till en gång - därefter var båda rören släckta. Provade med
att byta plats på rören och då blinkade samma rör som tidigare en gång, dvs
ena lysröret har inte visat något livstecken. Tyvärr kan jag inte testa
lysrören i en annan armatur (denna har smala rör och de andra har breda
rör). Min fundering är att lysrören är seriekopplade och att det ena är
trasigt.....

Nån som vet vad det är för fel??

/Mvh A

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??

med
dvs

Byt tändaren/tändarna

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??
Saknar tändare, är elektronisk.

Mvh

Anton

blinkade

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??

med
dvs
Om armaturen är 2x18W så är rören och glimtändarna seriekopplade och delar
på en 36W drossel.
Då räcker det med att ett rör eller en tändare är kass för att det ej ska
funka.
Tänk på att om du ska köpa glimtändare till en sådan armatur ska det vara
för seriekoppling (S2 eller St151)
MVH
TK

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??
On Tue, 01 Jun 2004 17:49:07 GMT, "Anita Karlsson"

Just det.  Observera att man ALLTID skall byta båda
lysrören samtidigt och då även båda glimtändarna!
Är tändarna elektroniska skall dessa dock inte bytas.
Har tändarna röd återställningsknapp kan de ofta
överleva flera lysrörsbyten.
Dåliga glimtändare förstör ofta snabbt de nya lysrören.

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??
Rörets diameter kvittar, det är längden som spelar roll
(längden på röret säger (oftast) vad det är för watt-tal på röret).

vad står det att det är för effekt på lysrören?

lysrör
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013676.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013677.htm
( http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7243.htm lysrör till HF-don)

reaktor
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013685.htm

glimtändare
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013686.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013687.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013688.htm

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??
On Tue, 01 Jun 2004 20:20:29 +0200, demmpa

På min hemsida finns en del info om lysrör.
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/lyse02se.html

Re: Lysrörsarmatur, fungerar ej??
Tackar!! Rören är TL5 på 54W med elektroniskt förkopplingsdon  - efter att
läst på lite. Det som gjort mej lite förvånad är att det är helt ny armatur
med givetvis nya rör (Philips). Enligt Elfa HF-don så har den automatisk
avstängning om ett rör går sönder. I morgon fixar jag ett nytt rör.

blinkade
med
dvs

Re: Lysrörsarmatur, fun gerar ej??