en lite malplacerad =?ISO-8859-1?Q?fr=E5ga?=

hej på er !

jag har en lite fråga som kanske inte berör elektronik så himla mycket, men denna grupp tycks ju innefatta en hel del kunskap inom alla områden.

min fråga är, hur funkar dom gamla bimetalltermostaterna på gamal vattenburna värmeradiatorer ? när släpper "pinnen" förbi vattnet ?

när den är inne eller ute ? vad är det för livslänge då dylika termostater ? finns det inget elektroniskt alternativ ?

jag menar, det är ju rätt korkat att termotatstaten sitter 2 dm från elementet när borde sitta nån annan stans i rummet .. .

tacksam för svar och idéer. . .

MVH

Magnus Söderman

Reply to
Magnus

förutom det andra svaret så kan man fuska med sådanna här termostater

man kan ansluta ett elektroniskt reglersystem med hjälp av ett lagom effektmotstånd under termostaten och sen höja grundinställningen på termostaten

om man vill strypa effekten till elementet så läggar man bara lagom spänning på motståndet som gör att termostaten tror att det är för varmt och stryper vattnet

lagom enkelt för dygnssänkning och liknade

Reply to
Hannu Kandelberg

jag tackar och bockar :-)

Reply to