Störningar i Nokia-TV

Hej!

Har en Nokia-TV (fem år gammal), 28 eller 29", som ibland får konstiga
störningar i bilden. Ser ut som horisontella band men det är inte brusband.
Lite svårt att beskriva. Men, jag lyckades få fram samma fenomen genom att
vicka lite på RF-kontakten som går in i TV:n. Misstänker att det är något
glapp där.

Hur som helst så sitter det ju en liten RF-burk innanför och den är ju lite
svår att komma in i... jag har lött på anslutningarna mellan burken och
kretskortet och då försvann problemet när man vickar på RF-kontakten MEN
däremot återkommer störningarna spontant vid tittande, precis som de även
tidigare gjort!

Är det någon som har något tips? Måste man byta ut RF-burken eller är jag
helt på fel spår? (Slump att samma typ av störning kom fram vid vickande på
RF-kontakten?)

MVH,

    Rikard

Re: Störningar i Nokia-TV

Låter ju inte helt otroligt! Tack, skall försöka få isär den burken.

MVH,

    Rikard

Re: Störningar i Nokia-TV

Hej Rickard !
Läste just igenom tråden om din Tv och det kan mycket väl vara på detta
viset som nämndes, men det kan också vara så att när du tar tag i kontakten
och vickar så utsätter du kretskortet för mekaniska spänningar och har du en
dålig lödning på kortet så kan den visa sig då.
Har ofta felbeskrivningar från kunder där de beskriver hur de kan påverka
sådana här fel genom att rycka i Tunern eller Scartkontakten, så innan du
demonterar kanalväljaren ta och knacka runt i Tv:n lite försiktigt med
baksidan av en skruvmejsel för att se om du kan lokalisera det närmare.
Vad heter modellen förresten ?
/leifline

Re: Störningar i Nokia-TV

kontakten
en

Hårtork och kylspray brukar också vara bra att ha för att hitta kallödningar
( och värmerelaterade fel ).

Re: Störningar i Nokia-TV

kontakten
en

Okie, skall testa.

Bra fråga! TV:n står hemma hos min mor så jag skall kolla det när jag kommer
dit nästa gång!

MVH,

    Rikard

Site Timeline