Störningar i Nokia-TV

Hej!

Har en Nokia-TV (fem år gammal), 28 eller 29", som ibland får konstiga störningar i bilden. Ser ut som horisontella band men det är inte brusband. Lite svårt att beskriva. Men, jag lyckades få fram samma fenomen genom att vicka lite på RF-kontakten som går in i TV:n. Misstänker att det är något glapp där.

Hur som helst så sitter det ju en liten RF-burk innanför och den är ju lite svår att komma in i... jag har lött på anslutningarna mellan burken och kretskortet och då försvann problemet när man vickar på RF-kontakten MEN däremot återkommer störningarna spontant vid tittande, precis som de även tidigare gjort!

Är det någon som har något tips? Måste man byta ut RF-burken eller är jag helt på fel spår? (Slump att samma typ av störning kom fram vid vickande på RF-kontakten?)

MVH,

Rikard

Reply to
Rikard Ljungkvist

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Låter ju inte helt otroligt! Tack, skall försöka få isär den burken.

MVH,

Rikard

Reply to
Rikard Ljungkvist

"Rikard Ljungkvist" skrev i meddelandet news:weGHb.43952$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Hej Rickard ! Läste just igenom tråden om din Tv och det kan mycket väl vara på detta viset som nämndes, men det kan också vara så att när du tar tag i kontakten och vickar så utsätter du kretskortet för mekaniska spänningar och har du en dålig lödning på kortet så kan den visa sig då. Har ofta felbeskrivningar från kunder där de beskriver hur de kan påverka sådana här fel genom att rycka i Tunern eller Scartkontakten, så innan du demonterar kanalväljaren ta och knacka runt i Tv:n lite försiktigt med baksidan av en skruvmejsel för att se om du kan lokalisera det närmare. Vad heter modellen förresten ? /leifline

Reply to
leifline

kontakten

en

Hårtork och kylspray brukar också vara bra att ha för att hitta kallödningar ( och värmerelaterade fel ).

Reply to
DataSpider

"leifline" skrev i meddelandet news:GBGHb.40045$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

kontakten

en

Okie, skall testa.

Bra fråga! TV:n står hemma hos min mor så jag skall kolla det när jag kommer dit nästa gång!

MVH,

Rikard

Reply to
Rikard Ljungkvist