USB-minne?

Hej,

Jag har skaffat ett USB-minne, SanDisk Cruzer Mini 128MB och en USB-hub.

När jag ansluter minnet till hubben säger datorn att det är för lite ström i
porten
även om jag ansluter yttre strömkälla till hubben. Minnet går bra i datorns
USB port.

Finns här någon som vet hur mycket ett sådant minne drar? Hubben skall klara
500 mA per port...

MVH Tage

Re: USB-minne?

De drar ganska lite. Jag har ett minne på 64MB som enligt Device Manager
drar 100 mA, men det är nog mer än vad den drar egentligen.

Re: USB-minne?

Hmm, undrar om man kan lita på Device Manager. Jag har en 20GB 2.5"
hårddisk i en USB låda som enbart drar ström från USB porten och enligt
Device Manager drar den bara 10 mA. Kan det stämma? En hårddisk måste
väl ändå dra mer än ett USB minne?

Re: USB-minne?

klara

Och var i "managern" kollar man detta ?

XR(V)

Re: USB-minne?

enhetshanteraren - egenskaper för just den USB-pryl
man vill ha info om (under USB)

Re: USB-minne?

USB masslagringsenhet 3inone(den heter så)
Info om drivrutin och lite annat pyssel, men ingen info om strömförbrykning
e dyl.
??? Va?

XR(V)

Re: USB-minne?

Det kanske är lite olika beroende på vilket operativsystem
man har i XP:n så finns det en flik som heter strömförsörjning
i egenskaper för 'USB-rotnav (hub)'.

Re: USB-minne?

Ja det gör det

Tackar !

XR(V)

Re: USB-minne?

Den ska man nog inte lita på, i min dator med en USBkabel kopplad till
telefonen så säger den 0 mA men jag laddar faktsikt telefonen nu.

Är kanske USB prylen i säg som talar om för hubben hur mycket den vill
ha, å min klas i sjön kabel kanske är "dåligt programerad" så den inte
säger nått.

--

Mysko

Re: USB-minne?

Så är det nog, petade in min thumb drive nu å den säger den 100 mA om.

--

Mysko

Re: USB-minne?

Självklart så är det beroende på operativsystem, men informationen kommer
ifrån USB grunkan själv, det är en del av USB protokollet.
Vissa enheter matas enbart på annat sätt och visar då 0 mA

Exempel på min Linux:
(Sök efter alla rader som börjar med C i /proc/bus/usb/devices och visa även 2
rader ovanför)
~> grep -B2 ^C /proc/bus/usb/devices
S:  Product=USB UHCI Root Hub
S:  SerialNumber=e800