Smäller till i TV

Jag har en TV (Nokia Eurostereo 2), som vid start ibland smäller till
riktigt ordentligt. Oftast då tv varit avstängd ca. ett dygn. Smällen
låter som en väldigt stor gnista, och låter riktigt skrämmande. Var
uppstår gnistan och vad kan man göra???

Re: Smäller till i TV

Så här brukar det låta när man har en spricka i HS-trafon.
Det slår  , som du säger , en gnista ifrån HS-trafon till jord.

Plocka bort bakstycket och släck i rummet så ser du "blixten".
Åtgärdas genom att byta HS-trafo.

Akta dej bara för att lossa HS-kablen som går upp till bildröret.
Urladdar man inte röret först så "får man sej en j-vel".
/Morgan

Re: Smäller till i TV
Kan det inte vara en degauss eller vad det heter?
-
Henning.
-

Re: Smäller till i TV
[...]

: -
: Henning.

Jo då , det skulle det också kunna varit.
Men i.s.f. skulle det blivit kraftiga färgfläckar i bilden efteråt.
Dessutom skulle säkringen brunnit av , och föresten blir det mer ett
fräsande ljud , vasst , som ett rapp.

Det här med att det oftast händer när tv:n varit avstängd en längre tid
har jag inget tekniskt svar på  , men jag har upplevt det  _många_  gånger.
Känns hopplöst om man inte upptäckte gnistan vid försöket , för då kan det
dröja ytterligare en dag innan man får chansen igen.
/Morgan

Re: Smäller till i TV
till
Smällen
gånger.

Montera upp en kamera, sätt slutartiden på ca 30 sec, starta kameran, slå på
TV'n, slå av kameran.
Nu har du bilden du behöver och du kan i lungn och ro studera vart gnistan
kommer ifrån.

Re: Smäller till i TV
Glöm inte att släcka ljuset helt i rummet först ;-)

Re: Smäller till i TV
Du får öppna setet så du ser hela huvudkortet och sätta på. När
smällen kommer ska du kolla var det blixtrar till. Det kan vara i
nätdelen eller mellan HS-kabeln och järnkärnan (i fästet). Orsaken är
en dålig lödning eller överslag i HS-trafon. Är det en dålig lödning
får du lagga denna. Kommer det från HS-trafon bör du byta denna.
/Janne

Site Timeline