Knepig komponent i frys

Vad var nu detta då?

Jag startade en gammal Husqvarna Grand Menu-frys som stått avstängd rätt många år nu. Den såg ut att starta normalt, men stannade strax efteråt, startade på nytt - varefter en särdeles obehaglig doft spred sig. Jag tittade efter, fann att det jag trott vara el-anslutningen till kompressorn glödde och rent av brann med öppen låga. Stängde av eländet för att granska fenomenet närmare. Det visade sig att "prylen" (med kontaktblecken för inkommande el) tydligen innehöll mer än bara anslutningar. Den ser ut att innehålla små bitar av gruskornliknande metall.

Bild på den brunna komponenten på

Från "prylen" går tre stift in till kompressorn. Tydligen har denna pryl en annan funktion än bara en ren anslutning. Till en början trodde jag på någon form av säkring, men i så fall en mycket underlig form av sådan. Inte brukar det dofta bränd råtta om en säkring...

Jag gissar att kompressorn kärvat fast, varefter komponenten ifråga blev överhettad. Någon som vet vad i hela friden detta är? Och om det är någon mening med att byta den och göra ett nytt försök.

Bengt-Olof Johansson

Reply to
B-O J

Hej, gissar att det är ett start-relä, fungerar som avmagnetiseringen till en TV, dvs.. PTC motstånd (hög ström till en start lindning) och när den blir varm minskar strömmen, går nog att köpa på en el-firma, eller från skrotad kompressor med samma effekt. Bertil L. "B-O J" skrev i meddelandet news:8Skkf.151756$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Reply to
Bertil L

Det är någon sorts "startapparat/startrelä" för kompressorn. Fanns förr att köpa som billig reservdel.

Hör med electroservice.

/CGu

Reply to
Curt Gustavsson

skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@news.abc.se...

Ok, tack för svaren!

Återstår då att se om det fortfarande är en billig reservdel. Reservdelar av enklaste sort kan kosta nästan lika mycket som halva nypriset för en likvärdig ny produkt emellanåt. Sedan är naturligtvis frågan om ett nytt relä också kommer att brinna upp om kompressorn går tungt... En motor som har en utgående axel kan man ju vrida runt för att konstatera om den kärvar eller inte. Men en kompressor kommer man ju inte åt att testa på samma sätt. Om det nu var den som ställde till med problemet efter det långa stilleståndet. Annars vet man ju inte hur länge en frys kan fungera. Svärföräldrarna har en som nu i år gått klanderfritt utan service i 50 (!) år. Det torde väl vara något av rekord antar jag.

Bengt-Olof

Reply to
B-O J

Kyl/fryskommpressorer har en huvudlindning och en hjälpstartslindning (3'-stiftet). hjälpsartlindningen kopplas in när huvudlindningen drar mycket ström (stillastående rotor) mha. relälindning där huvudströmmen passerar och släpper när strömmen till huvudlindningen är låg igen (rotorn roterar med full fart)

det man behövde veta här är om kompressorn snurrade när haveriet började och hur länge det har körts innan haveriet - har det körts länge så har du förmodligen brunnen eller skadade lindningar inne i kompressorn och det är ganska meningslösta att reparera (speciellt om det är R12 kylmediefyllning i denna)

kompressorn tål stora strömmar en kort tid, antingen gick kompressorn så tungt att hjälplindningskontakten aldrig släppte eller så var kontakterna ihopbrända och släppte aldrigt - om kompressorn var väldigt het när du såg detta så är den förmodligen ohjälpligt skadad...

--
I dom flesta kylutrustning så fins det termobrytare i strömkretsen (ofta
en liten burk i brun bakelit någonstans) som bryter strömmen efter ca 10

frågan är om din havererade kontakt är denna termobrytare eller om den
är startströmrelät (kanske både och) - om termobrytaren har havererat så
är sannolikheten stor att kompressorn också är bränd... - och du får
vara glad att  frysen inte tände på resten av kåken...

övh. skall hushållsmaskiner/vitvaror som stått väldigt länge, köras med
övervakning dom första timmarna, tills man vet att allt verkar fungera
som förväntat och inte osar illa någonstanns.

Den 2005-12-03 18:46:44 skrev B-O J :

Prylen är ett startrelä som kopplar in en startlindning när motorn skall starta. De brukar brinna upp ibland. Sätt dit ett nytt och kolla så att det inte också brinner.

Reply to
Enar Gustavsson

Reply to
Sado

EG> glödde och rent av brann med öppen låga. Stängde av eländet för EG> att > granska > fenomenet närmare. Det visade sig att "prylen" EG> (med kontaktblecken för > inkommande el) tydligen innehöll mer EG> än bara anslutningar. Den ser ut att EG> > innehålla små bitar av gruskornliknande metall. >

EG> Prylen är ett startrelä som kopplar in en startlindning när EG> motorn skall starta. De brukar brinna upp ibland. Sätt dit ett EG> nytt och kolla så att det inte också brinner.

Enligt uppgift från en erfaren servicetekniker för vitvaror så beror oftast "haverierna" av startreläerna på att äldre typer (mer än tio år) inte är fuktsäkra. Jag köpte ett begagnad frysskåp och en kyl hos Röda Korset till sommarstugan. De var helt utan skador vad man kunde se men när vi väl konkat in dem på plats och försökte starta dom så brann startreläerna i båda skåpen. När jag dagen efter tog kontakt med ovanstående tekniker så förklarade han saken så här.

-Om skåpen står länge och exempelvis ute eller i ouppvärmda utrymme så påverkas äldre startreläer av fukt och de brinner upp enligt "trådstartarens" beskrivning. Det finns nya ersättningsprylar som är fuktsäkrade enligt honom. Jag köpte två och se :-) Skåpen startade utan problem och går fortfarande efter 3 år.

/bengan

Reply to
Bengan

kompressorn

granska

att

en

någon

brukar

någon

Oj, fanns den på nätet. Så långt tänkte jag faktiskt inte... Bra, då vet jag i alla fall ungefärligt pris. Återstår att kolla vad electroservice vill ha för den. Annars kan man ju beställa när jag vet var den finns att få tag på. Tack för hjälpen!

Bengt-Olof

Reply to
B-O J

"Bengan" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@news1.telia.com...

Och min frys stod i föräldrahemmet - som var (nästan) ouppvärmt... Så förloppet för min del stämmer väl överens med ditt. Då finns det kanske hopp!

Bengt-Olof

Reply to
B-O J

hmm. om grejorna är i bakelit (vilket var vanligt förr även i elprylare), som inte är helt fuktsäker utan absoberar något fukt och kanske sväller en smula med kärvande mekanik som följd (nylon gör samma sak - sväller något vid fukt, vilket kan märkas på nylondrev i motorer etc.)... till detta så tycker säkert någon spindel eller annan insekt att utrymmet i relät är utmärkt att bygga bo i + att fukt kan få det mesta i metallväg att få en oxidihinna på sig eller tom. korridera en smula (speciellt om det står en slatt koncentrerad saltsyra eller satpetersyra i någon plastflaska i samma våningsplan - sådant som får järn att rosta i torr varm rumsluft i rummet brevid...)

Om kyl/frysen varit igång hela tiden så hade förmodligen haveriet inte inträffat då den varma och gosiga kompressorn höll allt torrt samt att saker hela tiden rör och ruskar på sig regelbundna intervaller, som får insekter att leta andra lugnare ställen att bygga bo i...

Om du inte har möjlighet att "plocka" ett relä på "skroten", så kan du jämföra priset du får hos Electroservice (ofta högt, enl min erfarenhet) med priserna på danska

Finns inte din modell med, så har de en "universalmodell". Visserligen är fraktkostnaden rätt hög (c:a 57 SEK för upp till

500 g), men samtliga reläer kostar "bara" 89:61 (snacka om exakt :-) i SEK, vilket ju är klart lägre än £19.50 (c:a 270 SEK).

/MW

Reply to
Micke W

torbjorn.ekstrom skrev:

Spindlar ja, jag tror att 60% av alla anntennuttag jag bytt har varit bebott av en spindel. Gillar spindlar kabeltv? Eller vad är det som gör att dom bygger på där? Känner dom nånting i kroppen av sändningen? Har aldrig sett spindlar i eluttag (kanske dom dör direkt där) å inte heller i telejack.

--

Mysko
Reply to

"B-O J" skrev i meddelandet news:8Skkf.151756$ snipped-for-privacy@newsc.telia.net...

Danfoss 103N0021

MvH Rune

Reply to
Rune Isaksen

En fortsättning på den divergerande tråden....

I vårt (nåja banken ägde det mesta) då nyinköpta hus 2001 hittade jag under renoveringen en eldosa full med döda skogsmyror. Jag vet inte om de hade tänkt att övervintra där eller något och sedan råkat ut för en chockartad upplevelse. Det kan tilläggas att eluttaget som satt monterat i dosan var ganska så oxiderat.

mvh /Björn Lindgren

-- I'm sorry about my fake e-mail address in the header. Try bjolinvidfoipunktse, and remember "vid" is swedish for "at" and "punkt" is swedish for "dot".

Reply to
Björn Lindgren

Björn Lindgren skrev:

Oxiderade har vissa av TV-uttagen åxå varit. Vad kan det bero på?

--

Mysko
Reply to

Myror innehåller myrsyra, kanske det hjälper till att starta oxideringen. Hur det är med spindlar vet jag inte. Dom innehåller väl en del kraftiga enzymer för matsmältningen. Däremot vet jag att dom gärna bygger i antenndosor och mastförstärkare. Har vräkt många spindlar under felsökning i centralantennanäggningar. Det kanske är ett gosigt ställe? Antennen är (i mina ögen iaf) ett bra ställe att spinna nät i för att sedan gå in i dosan och vänta på lunchen. Funderar på hur spindeln hittat in i antennuttaget men den kan ha följt kabeln i väggen. Ofta mynnar ju andra änden av koaxen ut i källaren eller på vinden. Fukt kan ta samma väg och ge upphov till oxid. Likströmmar i antennätet tillsammans med de olika matrial som finns i uttag och kabel kan ge beläggningar på grund av elektronvandring mellan olika metaller. Nu får det räcka med antaganden, brukar inte skriva så här mycket utan att egentligen veta exakt vad det handlar om.... /Steve

Reply to
Steve Dahlqvist

Steve Dahlqvist skrev:

Hmm ja det låter ju vettigt, men tror faktiskt inte att det är fukt i dom uttagen jag sett. Kabeln kommer ju från källaren å går i kabellister hela vägen.

Men kan nog vara som du säger enzymer från spindlarna.

--

Mysko
Reply to

Hehe ang. den divergerande tråden....Jag var med och bytte ut el-spisar i Enköping för längesedan. En dag, när jag skruvat bort plåtlocket för koppla loss gummikabeln tyräffade jag på en råtta (mus?) som lagt sig för en tupplur, dumdristigt nog, rakt över två faser. Den var rejält mumifierad, egyptierna kunde knappt gjort det bättre. Det konstiga är hur den kom in i spisen och kanske märkligast av allt, upp till sjätte våningen???

Mvh, Kjelle

Reply to
Kjelle

Du kan aldrig ana hur husmusen kan ta sig igenom de minsta öppningar och klättra på de blankaste ytor. Från sex-åtta mm öppning kan musen ta sig igenom. Så jag är inte förvånad.

Mvh, Raffe

Reply to
Ralph Höglund