OT?: saknar comport

Hej.

precis köpt en bärbar dator.
En del av användningen med den har jag ihopa med min GPS,denna har en
comportsanslutning(9pins?). Denna datorn har förutom USB endast LPT1-porten.

Kan man med hjälp av nån adaptor lösa detta enkelt?!

fråga 2:  Datorn saknar IR av nån konstig anledning, och jag behöver
kommunicera med min nokia 7250. Tänkte köpa kabel då istället, men går det
om jag saknar comport?  ingen paralellport finnes heller.

ursäkta om det är lite OT, känner inte till nåt mer passande forum.

Tacksam för alla svar, Mvh Johan

Re: saknar comport
LPT1-porten.

Det finns adaptrar för USB<->RS-232, t.ex. art.nr 38885 hos Kjell & Co
( www.kjell.com/shoppen ). Hur bra de fungerar har jag tyvärr ingen
aning om.

det

Jag tror man sparar in på övriga portar med tanke på USB:s ökande
popularitet, några kronor här och där kan göra en del på
konsumentpriset.

Kjell & Co har en USB-datakabel för Nokia 7210, kanske kan den passa din
telefon? Artikelnummret är 35575, men jag tycker den är blodigt dyr. Ska
du ändå investera i en USB<->RS-232-adapter går det att komma billigare
undan med en RS-232-datakabel till telefonen för sisådär 150 kronor.

Det kan säkert löna sig att kolla in andra elektroniksäljande kedjor
också, t.ex. Clas Ohlson, Biltema, Siba, OnOff, Elgiganten,
Teknikmagasinet och allt vad de nu heter.

Mvh, Magnus

Re: OT?: saknar comport

Hur kan datorn både ha parallellport och sakna densamma????
LPT1 = parallellport nr 1.
Eller menar du att det inte finns någon datakabel till
din nokia som kopplas på parallellporten?

Det finns USB till RS-232 (com-port) adaptrar
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=e373974
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e341204
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e505164

Det finns USB till IR adaptrar
http://shorl.com/febifonifryna

Re: OT?: saknar comport

LPT1-porten.
det
Hej, tack för svaren!
Demmpa, om parallelport finns då?!, kan man inte bara sätta någon enkel
adaptor för typ 35kr hos clas i sjön?
vet man kunde göra så med ett gammalt modem jag hade.

frågan är hur bra de här usb-> seriell funkar..
typiskt nya grejer.. saker var bättre förr...

Mvh Johan

Re: OT?: saknar comport
Dom adaptrar som ibland följer med externa modem är av
typen seriell-seriell (Dsub25M-Dsub9F eller Dsub9M-Dsub25F)
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e183732

Det finns tydligen adaptrar för parallell till seriell,
vet ej vad för seriella prudukter det går att ansluta
till en sådan, kan vara bara seriella skrivare.
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e411247
(669:- + moms)

Här är tre parallell-seriell å tvärt om:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e447104
(1060:- + moms)
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e339853
(356:- + moms)
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e400764
(384:- + moms)

Re: OT?: saknar comport

Ja, detta är IDIOTISKT; nästan alla nya laptops saknar comport, däremot
har dom den HELT värdelösa paralellporten.. *ARRGH*

Till och med pålitliga IBM har skippat comporten numera..

Ja, från USB, vete fan hur bra detta funkar i alternativa OS dock ?

Är du säker ? trodde inte det hade tillverkats nån laptop nyare
än 95 typ utan IR.

Du sa ju att det fanns LPT1 ? det är en paralellport.

Men kör en USB-dataper.

Re: OT?: saknar comport
USB-2-Serial adaptors have been really hit or miss.  I've talked to
users who were able to make brand "x" work just fine, but another user
tried brand "x" and had no luck at all.  Mix in the different Windows
operating systems (98, Me, 2000, XP/XP Pro) and its even more
random....one user can make an adaptor work in Windows 98, but another
user with the same brand can't under XP...

My suggestion has been for folks with laptops that do not have serial
ports to skip the USB-2-Serial adaptors and go with a PCMCIA Serial
Card.  Rather than spend $70 a pop for an adaptor that may or may not
work and trouble shoot it, I've suggested these for the past several
months with zero complaints to date.  Its about twice the price of a
USB-2-Serial adaptor at $149 but *works*

Re: OT?: saknar comport
Köpte en USB - IR adapter för att överföra bilder från min ericsson T610,
hos Clas Olsson, funkar utmärkt.
tror den kostade lite över 300.-
/Christoffer