Kod-Bilstereo

Jag vet hur dumt det låter, men tänkte ändå fråga.

I min Opel Astra 1.6i -93 sitter, fabriksmonterad,
en radio av modell 'Philips CAR 400'. Jag har helt
enkelt slarvat bort min kod, och kan inte aktivera
radion efter strömavbrott. Finns det något alternativ
till ett besök på närmaste Opel handlare ?

Tacksam för allvarligt menade svar.
/Jonas

Re: Kod-Bilstereo

Ingen fråga är för dum.

Tyvärr är det nog problem Jonas.
Det FINNS program , till flertalet fabrikat ,som räknar ut koden med hjälp
utav serienumret.
Andra fabrikat är mer avancerade med eprom.
Sån info finns inte tillgänglig till serviceverkstäder , utan det är
generalagenten som har det.

Be om kostnads-uppgift om du tänker "lämna in den".
/Morgan

Re: Kod-Bilstereo

Jag vet att hos Volvo/Renault kan man få reda på koden genom att kontakta
stället där man köpte bilen. Har råkat ut för det själv, genom att lossa
batterikabeln. De hade ett register där de slog på reg.nr.
Opelhandlarna borde ha något liknande, vet dock inte om det finns för en
sådan gammal bil.
Mvh
Gustav Holmquist

SV: Kod-Bilstereo

diskussionsgruppsmeddelandet:bpliir$1qgl5e$1@ID-177913.news.uni-berlin.de...
Prova att gå igenom koderna tils du hittar rätt. Jag gjorde så på en med 4
siffrig kod.
Den hadde bara 1-6 på tangenterna. Rigga upp innomhus tils du hittar koden.
Men kolla först "kostnadsförslag".

Re: Kod-Bilstereo

Går det verkligen att bruteforca en bilradio?

--
© S t e f a n
SV: Kod-Bilstereo

diskussionsgruppsmeddelandet:bpq1st$1qunmb$1@ID-156184.news.uni-berlin.de...
4
Efter 3st försök var vätetiden lång. Räknade fram att det var ca 1200
kombinationer.
Ju högre första siffran är ju längre tid tar det, om man börjar på "0". I
mitt fall "1111" till
"6666".
Förklara gärna "bruteforca".

Re: SV: Kod-Bilstereo

<klipp>

Om jag minns rätt så är bruteforce ett tillvägagångssätt där man testar
_alla_ kombinationer som är möjliga.
Om kombinationen är på tre siffror och möjliga siffror är 1-6 så blir
det 3^6 = 729 olika kombinationer. Med fyra siffror och 1-6 så blir det
4^6 = 4096 kombinationer. Som du ser ökar antalet kombinationer ganska
mycket med bara en siffra.

Om väntetiden blir längre och längre för varje försök så har det inget
med siffran att göra utan det är ett försvarssystem för att motverka
bruteforce-attacker. Tänk dig att väntetiden ökar med en faktor 3 för
varje misslyckat försök:
Försök  Väntetid
    1        1 sek
    2        3 sek
    3        9 sek
    4       27 sek
    5       81 sek
    6      243 sek
    7      729 sek
    8     2187 sek

Ja, du ser hur det ökar. Tänk då om det är ännu större "väntefaktor".
Jämför med minuten/bankomat där det inte är någon fördröjning utan
kortet behålls efter tre försök. Tänk om bilstereon blev obrukbar efter
tre försök!

--

/Anders

Re: SV: Kod-Bilstereo

Visst minns du rätt, fast jag tror bestämmt att du har vänt lite grand
på siffrorna i dina beräkningar. Om vi har L symboler, i detta fallet
6 stycken siffror, som skall användas till en kombination om n
symboler så blir det L^n stycken kombinationer. Med andra ord i första
exemplet, 6 siffror och 3 stycken positioner: 6^321%6 olika
kombinationer och i det exemplet 6^4 = 2196 stycken olika
kombinationer.

"Formeln" kommer sig av att vi för första positionen har L stycken
möjligheter, och för den andra har vi också L möjligheter, således har
vi hitintills L*L stycken möjliga kombinationer osv.

/Mvh Daniel

Re: SV: Kod-Bilstereo

Minuten/Bankomat har ju 10000 möjliga koder vilket isåfall blir 10^4.
Hmmm.... Japp, du har rätt. Mitt minne är inte vad det borde vara :o(
Får trösta mig med att poängen gick nog fram :o)

--

/Anders

Re: Kod-Bilstereo

Ja, om man har mycket fritid.

I exemplet ovan finns det ju 1296 kombinationer, dock så brukar ju
stereon bara låta en slå fel kod typ 3 gånger, sen måste man vänta osv.

Re: Kod-Bilstereo

koden.

Förmodligen kommer radion att låsa sig på något sätt efter ett tag, så att
även om du skule råka ange rätt kod efter ett antal felaktiga, så låser den
inte upp sig. Efter en viss tid, inprogrammerad i radion, kommer den att bli
mottaglig för koder igen. Så fungerar många telefonlås på mobiltelefoner.

--
/Danne
Re: Kod-Bilstereo

4
den
bli

Volvos bilstereon sätter t.ex. en väntetid på minst 2 timmar efter tre
felaktiga försök (och under dessa 2 timmar måste tändningen vara påslagen).

/Peter

Re: Kod-Bilstereo

påslagen).

Det är väl inga problem om man riggar upp radion med ett nätaggregat hemma
på köksbordet. Fast äger man radion och kan bevisa det med kvitto eller
liknande så ska det väl inte vara något problem att vända sig till en
verkstad eller till generalagenten för att få den upplåst.

--
/Danne
Re: Kod-Bilstereo