RGB, composite, scart och autodetektering

Har kopplat in min xbox till tv:n med en scart-kabel som stödjer RGB. Problemet jag har är att tv:n automatiskt slår om till composit-ingången (scartuttaget stödjer förstås både RGB och composite) istället för RGB varje gång jag resettar xboxen. Själv vill jag ju köra RGB i första hand (och slippa ställa om från composite till RGB manuellt hela tiden).

Någon som har nåt tips om hur jag ska gå till väga för att antingen få tv:n att prioritera RGB, eller i varje fall få den att inte välja något alls (dvs att jag manuellt väljer RGB och den håller sig till det även efter omstart av xboxen)?

TV:n är en Sony KV28FX20.

/TLi

Reply to
TLi

"TLi" skrev i meddelandet news:bnm0r8$132j55$ snipped-for-privacy@ID-212437.news.uni-berlin.de...

varje

tv:n

(dvs

Menar du att Sony skulle göra en sån lusig tv??? Kör du den på scart 1? /Morgan

Reply to
Morgan

omstart

Jo jag tycker också det är lite konstigt. I och för sig så är det deras budget-widescreen-wega som de hade för några år sedan men ändå.

Japp. Tror det bara är svideo i scart2. Och väljer jag manuellt rgb efter att xboxen startat upp så får jag ju bra bild o så.

Styrs autoswitchningen av någon pinne i scartkontakten? I så fall kanske man kunde plocka bort den och sköta allt manuellt.

/TLi

Reply to
TLi

"> > > Någon som har nåt tips om hur jag ska gå till väga för att antingen få

alls

Jag är lite osäker , men i Xbox:en står den väl på RGB som video ut? Gör den det så är det konstigt att scarten prioriterar composit-formatet. Tål att tänka på. /Morgan

Reply to
Morgan