Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

Söker svaret hur dessa arbetar, jag har hört olika förklaringar med
t.ex att "störaren" skickar ut en signal att den är en GSM bas station
vilket leder till då den vid vissa fall uppfattas som starkare en
övriga master kopplar mobilen upp sig mot denna "jammer". Frågan är
hur kan den ta hand om SIM kortets "valda" nät d.v.s som operatör
tillåter du bara dina egna master förutom ifall du har ett "Roomande"
SIM kort. Det säljs "jammers" ( dock ej i Sverige då detta är
förbjudet ;-) ) men frågan är om de fungerar? och i såfall hur. Det
ända jag kan se som förklaring om dessa fungerar är att telefonen
"frågar" efter t.ex. Telias nät och "jammern" svarar att javisst jag
är en Telia mast.

Är det någon som vet exakt hur dessa fungerar, någon som har har/haft
en "jammer" och testat funktionen hos dessa.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

tror inte att det är så avancerat att den pratar 'protokoll' övh.

man skickar en signal - kanske brusmodulerad, lite starkare än BCCH från
basstationerna i närheten - en bärvåg per basstation.

om man i lokalerna mäter in säg - 60 dBm - så behöver man en sändare som
ger signalstyrka runt -50 - 60 dBm på samma frekvens som BCCH
för att signalen skall vara så sabbad att ingen telefon kan logga in.

en sådan sändare med välplacerad antenn kan behöva så liten som 1 mW för
att störa ut ett ganska rejält område om man inte är för nära
basstationerna.

med lite fultrix så kan man ganska lätt fixa en modulation som i
frekvensplanet ger en störspik per 200 kHz - mitt i varje
GSM-band och sedan sända ut med en lite fetare förstärkare och på så
sätt gör det omöjligt att använda någon av GSM-banden övh.

Saken är bara det att det är olagligt att störa ut andras frekvenser
än dom som man själv har licenser/tillstånd för...

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

Så att rent teoretiskt betyder det att de som sätter ut så'na här prylar på
landets anstalter (fler än en gång = urbota) räknas som återfallsförbrytare
och sannolikt själva hamnar i fängelse för bot och bättring?

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

återfallsförbrytare

Nej. Tillstånd har precis givits för att ha sådan utrustning på vissa
utvalda anstalter.

/Micke

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

Typiskt, men men, det är ju tydligen bara att promenera ut och in som man
vill i alla fall enligt tidningsartiklarna.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer
On Fri, 24 Sep 2004 18:34:57 +0200, "Crister Sporrong"

De berömda "svängdörrarna" existerar tydligen.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

Nu för tiden har ju alla tillstånd att sända på gsm-nätet.
Räcker med ett telefånabb.

BH

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer
Jag vet inte om ni är allmänt tröga eller inte kan läsa min fråga. Läs
min fråga och om ni har svar på detta skriv gärna, detta andra dravlet
skiter jag fullständigt i. Om ni vill debatera runt om vad som är
förbjudet eller om hela Sverige fångar springer lösa p.g.a det ena
eller andra, lägg då upp en tråd runt detta ämne på rätt plats.

Tänk om folk kunde hålla sig till ämnet som t.ex Torbjörn (tack
Torbjörn)

Nu kommer alla ovan kasta ur sig kommentarer eftersom dessa människor
som inte kan hålla sig till ämnet brukar ofta ha dåligt självfötroende
och som barn då givetvis måste ha sista ordet. Bit ihop, titta på tv
eller gå och spela kubb  ;-)

Till er som håller er till ämnet, Tack. Det är därför detta forumet är
guld!

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer
On 25 Sep 2004 08:04:24 -0700, grodan snipped-for-privacy@hotmail.com (Grodan Boll)

Det är här ett diskussionsforum för allmänheten.
Diskussioner människor emellan utvecklar sig precis som här.
Det är nämligen helt normalt.
Om du inte upptäckt det tidigare i ditt liv så har du gjort det nu.
Det har inget med tröghet att göra, tvärt om.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

Varför måste du tala om att du skiter i "dravlet"? Det är ju nämligen
precis vad du inte gör...

Men snälla... om diskussionen glider från ämnet så kan man inte ha en
massa åsikter om det bara för att man startade tråden med en annan fråga...

Du bestämmer inte vad som diskuteras bara för att du startade tråden.
Ett svar blev ingången till en ny diskussion och det är inget fel med
det. Ämnet blev dessutom fortfarande hyfsat on-topic i en
diskussiongrupp om elektronik.

Jag har varken TV eller kubbspel så det går tyvärr inte. ;)

Alla håller sig till det ämne dom tycker är intressant att diskutera.

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Självklart ska man få prata precis om det som intresserar en själv,
men för mig är det respektlös att om någon ställer mig en fråga och så
börjar jag svamla om något helt annat.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer
On 25 Sep 2004 23:47:02 -0700, grodan snipped-for-privacy@hotmail.com (Grodan Boll)

Inte alls.
Ingen tycker de tär jobbigt att diskutera muntligen med mig, tvärt om.
Så här blir det mellan alla människor att diskussioner utvecklas.
Du kanske inte är så gammal att du upptäckt det ännu?

Det är inte så det går till.
Det är alla i disukussionen som vartefter utvecklar den åt något håll.
Eftersom du inte varit med under tiden och styrt upp diskussionen
på ett naturligt sätt så blir det som det blir.
Det är så vi andra gör när det drar iväg åt fel håll och vi därför
inte får det svar vi vill ha.

Ett tips är att du lär dig hur diskussionsteknik fungerar,
då kan du enkelt styra den som du vill.

Re: Radiostörare för GSM/ GSM Jammer

Att kalla folk för tröga och andra förolämpningar är ett bra sätt att
bli ignorerad på rintigt..

Folk är inte här för att svara på dina frågor, folk svarar på dina
frågor om dom känner för det.

Jag skiter fullständigt vad du skiter i, detta är en diskussionsgrupp,
i sådana diskuterar man, det är inte ditt privata frågeforum.

Isåfall tycker jag du ska ställa dina frågor via email i fortsättningen.

Site Timeline