Program

Hejsan...
Jag undrar om det finns något bra program för att göra kopplingsscheman?

Programmet skall kunna köras i Windows ME.

MVH. Robert

Re: Program

Det undrar jag med. Kanske det finns elektroniksymboler till Autocad?

Mvh
Fredrik Östman

Re: Program

visst finns ju elprocad men det kosta många tråkiga stålar...

Re: Program

Autocad är nog inte det bästa...

ta hem demoversionen av Microcap
eller någon anna typ av kommersiell
spice-simulator (orcad/pspice) - då kan du också simulera
kopplingarna.

schemadelen brukar kunna göras hur stor som helst
i antalet komponenter, medans simuleringen brukar
begränsas till en eller ett par dussin komponener.

Jag valde microcap som simuleringsprogram en gång
i tiden just för att den simulerade med mesta antal
komponeneter gentemot Pspice, som även räknade komponenetrna
inuti opampar mm. - klart frusterande...

nu fins ju också p2p-nätverk som kan rätta till
dyliga saker...

---

annars får man titta på kommeriella program som Pcad 2000 eller
motsvarande - det fans mer förr i tiden medans numera är det kopplat
Re: Program
Hej
Jag tycker att du skall använda Eagle Cad.
Det finns att ladda hem en gratis version. Där kan du också göra
mönsterkort. Bra program att börja med.
Anders

Re: Program

Om du menar rita scheman finns nästan hur många program som helst,
alltifrån demo till freeware och till proffsversioner (flest).
Men många hempulare verkar använda eagle från cadsoft.
Freeware schemaritning och jag tror även layout, om man
nöjer sig med ett begränsat antal komponenter/lager.

http://www.cadsoft.de

/Per-Åke
Som inte själv har använt just eagle.

--