Förlänga IR?

Hej,

Skall montera VHS och DVDspelare i ett skåp utan glasdörr men vill kunna manövrera dem med fjärrkontrollen ändå. Trådlösa IR-extenders verkar det gå

13 på dussinet, men jag tycker det är lite overkill när avståndet endast är 20 cm.

Har hittat en pryl hos letsautomate.com

som är trådbunden. Jag undrar om det finns något liknande att köpa i Sverige?

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

På en bilstereo(dunka-dunka)-mässa såg jag en som hade en liten "dosa" utanför bilen med kabel in och en liten "plutt" framför bilstereon för att överföra fjärrkontrollen när de försökte spräcka bilrutorna. Tror det var Backes Ljudbyggeri som visade upp sig. De finns i Stockholm ute på Ekerö, vet inte om de har nå'n hemsida.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".
Crister Sporrong

Lite low-tech skall inte underskattas. Tidigare har det i denna grupp rekommenderats enkla ljusledare från Elfa för denna typ av applikation. Förmodligen förlorar man en del i upptagningsvinkel om man inte har en lins, men det kanske inte är något problem i detta fall. Det borde gå att hitta gamla postningar om detta i arkivet.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Jag behöver också en sådan, kan väl enkelt byggas av en ir-mottagardiod, förstärkare, kabel, ir-lysdiod allt köpt på Elfa t.ex.

Har inte kollat vilka komponenter som passar men det kanske nån i gruppen vet.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Jag hittade dem på backesljudbygg.se och mycket riktigt, dom har en "fjärrkontrollförlängare", men dom vill ha hutlöst betalt för den... Synd.

--
John-Henri Eklund
mail@john-henri.nu

Ett tips till DIY-projekt,

Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare och V8-partist - "Rör inte min V8".
Crister Sporrong

John-Henri Eklund skrev:

Någon färdig modell med kabel har ajg aldrig sett. Men det går ju att bygga själv förstås. Vi gjorde en enkel modell i skolan, för att byta kanal på en analog sattelitmottagare. Kabeln var säkert 15 meter lång.

.---------------o--------- +9V | | | IR diod | | V ->

| - | | | | | | | | fotodiod | .-. BPW50 - 470 | | -> ^ | | | '-' | | | | | | | ' | |/ '-------------| BC547 |>

Fotodioden är vänd uppåt, med katoden mot + alltså. Komponentvalen är inte kritiska, men det här är vad vi använde vill jag minnas. Byt ut IR dioden mot en lysdiod så har man en fjärrkontrollstestare.

Mvh Kent

Reply to
Kent Sjögren

Kent Sjögren skrev:

Precis den här typen av lösningar beundrar jag verkligen!

Passar mina behov perfekt, tack Kent!

Ralph

Reply to
Ralph Höglund

Kent Sjögren skrev:

Jag undrar, om man vill begränsa ledningsdragning kan man använda den koax jag tänkte dra från källaren (hemmabion) upp till vardagsrummet som bärare av IR-signalerna?

Frekvensen ligger ju inte i närheten av vad TV-HF har så enkla avkopplingar med konding och drossel borde väl funka.

Ralph

Reply to
Ralph Höglund