Nätaggregat

Ett switchat nätaggregat till en tft-skärm compaq500 caputt.
Utan belastning ger det rätt spänning 5 och 12 volt.
Om man belastar så sjunker spänningen till nära noll.
Provbelastade med glödlampor lågt wattal typ 5 watt.
Aggregatet ska orka med att ge ungefär 2 Amp både på 5 och 12 volt.
Vad kan det tänkas vara för fel?

MVH
Göran

Re: Nätaggregat
Byt Regulator för 5 och 12 V eller löd loss dem och belasta dem först (test).
/Janne

Re: Nätaggregat

Det är ett stort jobb, många komponeneter måst först loss.
Tänkte nån hade erfarenhet sedan tidigare, det brukar ju oftast vara
samma fel.
Skrev fel tidigare det ska vara compaq tft5000 råkade utelämnna en
nolla sist.

Re: Nätaggregat
Det kan det vara ibland. Vad är det för grejer du måste löda bort
innan du kan ta bort regulatorerna?

/Janne

Re: Nätaggregat

Kylflänsen som regulatorerna sitter fastskruvad på och en hög med
kondensatorer.
Det är väl lite långsökt att tro att båda regulatorerna skulle gå
sönder samtidigt. Regulatorerna brukar ju vara kortslutningssäkrade,
kommer inte åt att se typbeteckningen på dom.
Det är nog snarare något med regleringen. En optokopplare som drar nån
sorts strömavkännande IC UC3842AM på högspänningsidan som i sin tur
via diverse komponenter ser till att transformatorn pytsar iväg
lämpligt mängd energi över till sekundärsidan.

MVH
Göran

Re: Nätaggregat

- jo så länge man håller sig inom specarna, men har din switchare
rusat och spänningen stuckit iväg högt upp i det blå så gäller inga
garantier längre...

något som kan hända om spänningsåterkopplingen via opton
inte fungerar...

Re: Nätaggregat
Jag tror nog du ska testa regarna..
/Janne

Re: Nätaggregat

Hej
Vid en mera utförlig dissekering visade det sig att det jag först
trodde vara regulatorer var dubbeldioder i TO220 kapsling.
Transformatorn har två lindningar eller en lindning med ett uttag för
5 Volt och sista uttaget för 12 Volt, gemensam jord.
Lindningarna är kopplade till varsin diod.
Några kondensatorer, motstånd, 1 zenerdiod och 1 tyristor sköter
resten. Det vete fan hur det fungerar.
Ingen dumskalle som har konstruerat den här manicken verkar det som
men ändå har den gått sönder.

MVH
Göran

Re: Nätaggregat

(test).

Hej Göran !
Läget klarnade när du nämnde TFT5000.
Troligtvis har jag sett ditt fel att antal gånger, lagat en hoper av
nätaggregat till TFT5000 med beteckningen AC Adapter 643P.
Det är två kondensatorer som är mycket felbehäftade och dessa är C6 47µ/25V
och C2 10µ/16V oftast har man vid tillverkningen satt krympslang över C2 så
att den ser ut som en spole.
Byt båda och se vad som händer, hjälper inte detta och +5 Volten fortfarande
sjunker vid belastning så skall du misstänka dubbeldioden som tillverkar +5
Volten eller efterföljande elektrolytkondensator.
Har du inte någon F10P06Q hemma för tillfället så kan du en tex. använda en
BYV28 eller liknande under testet (kör bara en mycket kort stund till du ser
att +5 volten kommer upp och är stabil) som avslutning brukar jag byta alla
elektrolytkondensatorerna på sekundärsidan.
Lycka till !
/leifline

Re: Nätaggregat
On Sun, 02 May 2004 17:34:23 GMT, "leifline"

Hej leifline.
Tack för informationen.

Det var det jag misstänkte, nån måste ha gjort det här förut.

C6 på högspänningsidan hittade jag men C2 verkar inte finnas till där
sitter en VDR eller åtminstone ser det ut som en VDR.
Det kan eventuellt finnas olika versioner, på det här kortet i ena
hörnet på högspänningsidan står det REV:B.

En krymslangstäckt komponent ungefär där det står C3 men i det här
fallet ser det ut att mer likna ett motstånd. Det slutar nog med att
jag skär bort krympslangen.

Ok, jag börjar att gå igenom lågspänningssidan så jag vet att den är
riktig och eventuella kondensatorer på högspänningen.

MVH
Göran

Re: Nätaggregat
47µ/25V

Mycket möjligt att det finns en rad varianter på detta kortet, alla jag
lagat har kommit från samma företag / myndighet och troligtvis inköpta
(upphandlade) vid samma tillfälle.

fortfarande
+5
en
ser
alla

Börja byta på primärsidan så du inte tappar reglering med överspänning på
sekundären som följd, mina erfarenheter är att mer än 95% av felen sitter på
primärsidan.
/leifline

Re: Nätaggregat
On Mon, 03 May 2004 20:08:03 GMT, "leifline"

Ok, Tack för rådet.
Det sitter en transistor på primärsidan, en K1507 kan det vara en
2SK1507?

MVH
Göran

Re: Nätaggregat

Ja det är det säkert,
troligen hel om du har något som helst liv i  aggregatet.
/leifline

Re: Nätaggregat
On Sun, 02 May 2004 17:34:23 GMT, "leifline"

Nätaggregatet fungerar perfekt nu, det enda jag ut bytte ut var C6.
Tog loss dubbeldioderna och funktionsprövade dem, de var felfria.
Eftersom de är lite snålt med komponenter i min reservdelshylla så
struntade jag i att byta ut kondensatorerna. Man kan ju skriva efter
men det tar sån tid. Chansade på att byta ut bara C6. Testbelastade
med billampor.
TFT5000-skärmen fungerar nu perfekt. Enormt bra bild.

MVH
Göran

Site Timeline