Prisvärt laptop batteri?

Var hittar man ett prisvärt laptop batteri? Till en dell. Just nu lutar det
åt löst batteripack via bil kabel.
Runt 1400Kr ligger de batterier jag hittat :-( (bedrägeri okker enl mig).
Tips på löst batt och laddare mottages.

Re: Prisvärt laptop batteri?

Ungefär 100% påslag på priset är det tydligen, efter mycket tjafsande med
dell så fick vi på jobbet köpa batterier till "inköpspris" (enl dell) och
dom låg på ca 650:-/styck om jag inte minns fel. (Då köpte vi väl ca 400
batterier tror jag)

Det mest patetiska är ju att batterierna verkar hålla bra i ca 2 månader,
sen blir dom halvdåliga i 10 månader för att sedan antingen gå sönder helt
(ibland så illa att laptopen inte ens startar när dom sitter i, men oftast
så blir dom bara så dåliga att dom inte orkar driva laptopen..) eller
ha under 10min batteritid..

Tyvärr så visade det sej ju att när vi bytte till en annan leverantör av
laptops så var det samma visa där, förutom att dom vägrade justera priset på
ersättningsbatterier..

Nu efter ännu ett byte av leverantör i somras så får vi se om det blir samma
problem där, jag tycker mej dock redan märka attg batterikapaciteten inte
har försämrats lika mycket..

Varför är det så svårt att få hållbarhet på Li-ION batterier till laptops
när det fungerar så bra till mobiltelefoner ? (iaf nokia) är det det
höga strömuttaget som ställer till det ?

Re: Prisvärt laptop batteri?

laptops

Har för mig att livslängden minskar logaritmiskt med temp dessutom :-(

Re: Prisvärt laptop batteri?

Två är låter som en bra siffra enl mina erfarenheter :(

Fast en modern laptop drar nog ganska mycket ström skulle jag tro,
iaf peakar..

Fast inte i mitt fall.

Jag laddar aldrig (utom på semestern möjligen) min mobiltelefon, den
laddas i bilens handsfreekit, alltså får den två laddningscycler på ca
25-40min vardera) per dag måndag till fredag, och ibland på helgerna,
och den är förstås påslagen dygnet runt.

Min laptop laddas normalt hela dagen när jag är på jobbet, sen beror
det på om jag tänker använda den hemma eller inte om jag tar med mej
laddaren hem eller inte, om jag inte gör det så utnyttjar jag den via
batteri max en halvtimma hemma.

Re: Prisvärt laptop batteri?

det
Ett bilbattrei är förhållandevis prisvärt. Men lite tungt. Finns det något
lättare som är prisvärt?
Bör ha samma eller högre kapasitet än ett laptop batteri. Underhållsfritt mc
batteri (om det finns)kanske? Att bygga eget med r30 celler kostar en del.

Site Timeline