comhem + router (DI-604) = sant?

Jag har skaffat en D-Link DI-604 router för att kunna ansluta mer än en dator till comhems nät. Uppkopplingen sker förstås med kabelmodem och har tidigare varit i stort sett problemfri.

Med DI-604 inkopplad bryts förbindelsen alltid efter en stund. Genom att studera 604:ans statusinformation har jag kommit fram till att det har att göra med förnyelsen av den IP-adress som comhem delar ut via dhcp. Försök till förnyelse sker efter en timme och då blir jag nedkopplad.

Flera personer har noterat samma problem och har frågat om hjälp på nätet på olika sätt, men jag har inte fått någon ledning av de få svaren. Jag har kontaktat D-Link i Sverige och comhem utan att få särskilt mycket hjälp. Dessutom har jag provat de tips och råd som jag trots allt har hittat (öppna port 67 och 68 för trafik, se till att trafik från IP-adress 10.0.0.1-10.0.0.6 släpps igenom) utan resultat, men jag undrar om jag verkligen gjorde rätt när jag försökte. Var skall dessa ändringar göras? Är det i Firewall eller i Virtual Server? Vilket protokoll, TCP, UDP eller...?

Jag har uppgraderat den interna mjukvaran till den senaste versionen. Jag har provat med och utan brandvägg (ZoneAlarm) på datorn.

Det bara måste finnas många människor som har en fungerande lösning på problemet att dela på en uppkoppling mot comhem. Hur bär man sig åt? Mer specifikt, hur gör man med en DI-604:a? Den verkar vara populär och dessa frågor har säkert uppkommit tidigare.

Med förhoppningar om ett gott 2004 åt alla där ute

besweusenet snipped-for-privacy@yahoo.com

Reply to
besweusenet

"besweusenet" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

På IDGs hemsida finns ett forum som handlar om router.

Kanske finner du svaret där.

Fredrik

Reply to
Fredrik

"besweusenet" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Om du inte testat ännu så installera LF Connection Keeper funkar kanon..speciellt till Comhem du hämtar på

mvh // RichardT

Reply to
RichardT

Blir du nedkopplad eller utloggad? Nu kommer jag inte ihåg vilka/en ip dhcp:n har men det är mot den du måste öppna upp portarna mot. (minnet är bra men kort ;-) Men det kan du kolla med ipconfig(wMe/2k/xp) eller winipcfg(w9x).

10.0.0.1&2 är DNS och 10.0.0.6 är mot inloggningssidan. Lycka till!

// B.

besweusenet wrote:

Reply to
Ernest McGurnik