Plan för digital-tv-övergång klar

Ja det finns mycket som är dumt i denna värld. 3G verkar var en rätt onödig sak. Jag klarar mig utmärkt med min icke-kameraföredda GSM-lur.

Sen är/var Ericsson rätt stora på området för telefoni i detta land och bidrog/rar en hel del till detta lands överlevnad. Det kan ju onekligen ha inverkat en del på inställningen till detta skifte oavsett hur nödvändigt det var eller inte.

Ren ock skär egoism eller överlevnadsinstinkt.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Eller att de måste köpa ny dator för att Windows har kommit i en ny version... :-)

En del saker accepteras lättare än andra....

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

faktiskt väldigt mycket mera än vad man tror iomed att alla basstationer skall stå i beredskap och sända sin carrier hela tiden.

med den fältstyrkekravet som PTS ställer och den yttäckningen som har lovats med 3 parallella UMTS-nät så räknade mer än jag - faktisk ganska många inom 'branchen' och tillgänglig förstärkarteknik just då (runt år 2000) att det skulle gå åt närmare halv kärnkrafteverk (tom befarades nära en kärnkraftverk) för att operatörerna skall hålla sina täckningsavtal mot PTS.

en site med fullt utbyggd UMTS drar ungefär 10 KW då det också ingår AC-anläggningar för att transportera ut värmen ur kuren

- med täckningskravet som PTS kräver då man behöver ungefär

6 ggr flera UMT-basstationern än motsvarande 900 GSM-basttaioner för samma yta, så handlar det om mellan 4000 - 8000 basstationer gånger 3 för det lovade täckningen till PTS vilket då handlar om 120 till 240 MW (O1 i Oskarshamn ligger på 400 MW som jämförelse) i installerad effekt 24/7/52 vilket ger över 1000 TWh per år (räknat på 4000 basstationer * 3 operatörer), eller delat på 9 miljoner människor så blir det ca 116 KWh per skalle och år, bara på basstationssidan.

man skal då ha klart för sig att telia förlorade i upphandlingen då de ansåg sig klara uppgiften med ca 2000 basstationer - med det var inte detta som industri (läs Ericsson) och regering ville höra då det fans industripolitiska intressen i detta och optimering ala telia skulle då inte sysselsätta lika mycket folk i fabrikerna...

- så galet var det och därför fick vi också kollapsen när operatörerna slog på bromsarna i utbyggnaden pga. krångel och av ekonomiska skäl...

Nu har man förhalat tiden och en operatör har dragit sig ur helt (Orange) samt slagit samman delar av infrastrukturen med olika typer av sammarbete etc. och med en grov beräkning så tar UMTS-utbyggnaden bara ungefär en kvart kärnkraftverks kapacitet idag till en infrastruktur som bara nyttjas i promille-satser då det mesta fortfarande går över GSM.

det din nalle drar hemma är bara småsmulor mot vad som går åt för att hålla uppe hela infrastrukturen bakom mobiltelefonin och då speciellt UMTS.

Stål och alumniniumverk är stora punktvisa förbrukaren, ja

- men många små förbrukare (bastationer) smetat över hela sverige kan tillsammans ge ännu högre förbrukning och därmed stora el-köpare som är med och höjer allmänpriset på elenergi.

guldåren är förbi när det gäller att tjäna grova pengar på mobil - har för mig telia sa att man måste ta in ca 80 - 100:- i månaden för att kunden skall betala sina egna driftkostander på basstationssidan.

när comviq kom ut med sina kontankort så blev telia väldigt bekymmrade - skall man gå ned i pris så måste man få folk att ringa mer då alla operatörer måste få ut sina 100 :- i månaden per kund i genomsnitt på något sätt...

--
med reservation av siffrorna då jag inte längre kommer ihåg dom exakta
beloppen som kalkylerades när det här var som 'hetast'

Har man reflexer att nyttja är den säkert bättre än en yagi! Dock kan man få upp gainet betydligt och nyttja direktvågen medan man dämpar störningar från t.ex. sidorna med en smal yagi, men alla antenner har sin applikation och för de flesta kan jag tänka mig att den du valt är ett enklare och bättre val.

Ichimusai

Det är förvånandsvärt enkel lösning. Bredvid standbyknappen finns en liten fjäderförsedd lucka. Om man trycker till den faller den ned och avslöjar knappar som gör att man kan reglera volymen, diskanten, basen, färgåtergivningen, justera in frekvens per program på teven och lite annat bra att ha. Genom att trycka på dessa upprepade gånger i komplicerade mönster kan man utföra rena underverk!

:-)

Ichimusai

Det förstås, men då har vi kommit till den nivån att de nästan inte klarar sig själva kängre och måste räknas som barn igen. (tråkigt att det kan bli så på ålderns höst, att inte kunna klara sig själv, så som man gjort tidigare i hela sitt vuxna liv)

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Skönt att kunna ge lite straffsparksupplägg med :-)

Men skillnaden mellan detta och föregånende diskussion är att här blir det, samtidigt som det blir bättre kapacitet och därmed möjlighet till tjänster också en avsevärd ökning i energiförbrukning, som TE säger, mellan en halv till en hel kärnkraftsreaktor, således inga större långtidsfördelar som digital-TV-övergången visar i det långa perspektivet.

Är det verkligen ett vettigt teknikskifte när det är bestämt att kärnkraften skall läggas ner?

Ja det är säkert så, jag bryr mig inte om möjligheterna så jättemycket, inte till digital-TV heller. Tycker det är onödigt att byta bara för bytandets skulle, vem fan blev gladare för att Vim bytte namn till Jif...., men här finns ju uppenbarligen en stor nackdel som inte försvinner med tiden heller, energiförbrukningen alltså.

Dessutom är detta ett beslut tagit på totalt kommersiella grunder, tillverkarna och tjänsteutbudsföretagen vill ha pengar till alla medel.

Denna övergång ligger knappast i samhällets bästa enabart i de kommersiella företagens bästa, vilket iofs i detta land gynnar samhället också dock på miljöns bekostnad.

Såg ärligt talat inte en enda tolvåring med videotelefon när jag var fastighetsskötare på en skola för inte så långe sedan, men jag förstår ditt argument. Men hur många på "gatan" är intresserade av att betala pengar för tjänster som de lika gärna kan göra när de kommer hem till sitt bredband och PC. Inte fasen sitter man med fröjd och läser aftonbladet på en mobiltelefon stor som en tegelsten, en sådan vill knappast den stora massan släpa med sig, hur hipp den än må vara.

Jag menar, tiden då 1611 var cool, med sina 18.5 centimeres höjd är över för alltid

Utan stor massa blir det ingen lönsamhet. Ett omoget tekniksksifte. De försöker skapa ett behov som inte riktigt finns ännu. Det som vill använda tjänsterna har inte resurserna till det (barn/ungdomar) och de andra (icke-nördar/de som vill ha det nyaste oavsett och IT-arbetande människor) bryr sig inte då de är rätt nöjda med att prata i luren.

Det handlar för min del inte om att vara varken, generellt sett , framåt eller bakåtsträvare. Det får dock finnas någon balansgång mellan nytta och kostnader tycker jag. I en digital-Tv-övergång får det stora flertalet godo av fördelarna medan i 3G så är det bara det lilla fåtalet, ännu, som bryr sig om allt det kan ge medan alla får vara med å dela på nackdelarna.

Att sen ha flera parallella nät för samma uppgift, ja det tycker jag kanske inte heller är så vettigt. Redundans är bra men det är ju inte det det handlar om i detta fall.

Ålder har jag aldrig angivit som ett argument heller, för att stärka någon argumentation, då jag anser det inte har med saken att göra, se annat inlägg.

Mvh Fredrik Mölle

Reply to
Fredrik Möller

Skillnaden är framförallt att det inte är alls lika viktigt att dämpa reflekterade vågor från andra riktningar än direktvågen i digital-TV-sammanhang. Det blir snarare så att de reflekterade vågorna (inom vissa rimliga gränser) förstärker signalen och mottagarna reder ut vad som är vad i alla fall medan en analog mottagare får problem med skuggbilder etc. Det är på grund av detta som det är olika antenntyper som är optimala för mottagning av analog respektive digital TV.

--
Olof Lagerkvist           sm6xmk
ICQ: 724451                     @ssa.se

Då kan jag uppdatera din världsbild en smula med fakta hämtat från mig närstående barn. Det är en liten landsortsskola i en liten by med 200 invånare.

Dagens 12-åringar var för två år sedan nöjda med en mobil med färgskärm för att kunna skicka lite SMS. För ett år sedan var det kameramobil med java som var normen, blåtand var både önskat och flitigt använt. Sonen blev sur för att enhetslistan bara rymde 8 kontakter " Vi är ju 20 i klassen...!" Luren blev en självklar kommunikationsterminal och MMS blev vardagsmat.

I slutet av förra året gjorde 3G sitt genombrott bland de barn som fyller

13-14 i år. Videotelefoni är både uppskattat och önskat, användningsområden tycks outtömliga, och megapixelkameror i kombination med bra bandbredd skapar nya levnadsmönster. De ungar som sportar tillbringar åtskilliga timmar på buss, i baksäten eller i väntan på nästa match. Då är inte fetbandet därhemma särskilt intressant. Flera av dessa ungar har egna WAP-servrar hemma genom vilka de kan starta sina PVR-inspelningar.

Flertalet har provat att använda sina mobiler som 3G-modem till men hindras av höga trafikavgifter och bristen på egna laptops.

Deras föräldrar däremot hävdar dock att deras kameralösa GSM-mobiler fungerar alldeles utmärkt...;-)

Om fem år är dessa ungar myndiga och får mer pengar att röra sig med, det kommer att innebära ett rejält uppsving för mobila höghastighetstjänster. Om dessa betraktas som 'onödiga' av gamla 30-åriga stofiler skiter de högaktningsfullt i, de kommer ändå att lägga en rejäl del av sin disponibla inkomst på kommunikation.

/P

Reply to
PelleN

Tack för uppdateringen. Det kan säkert vara olika i olika områden.

Ja, eller så börjar de arbeta, har inte tid med all kommunikation, får räkningar på billån, hyra, mat, försäkringar osv och då kanske inte denna idag självklara lyxkonsumtion är värd så många kronor längre.

Eller så blir den det. Det återstår att se. Det är dock en väldig skillnad att betala något med egna pengar eller att få det betalt av snälla föräldrar...

Misstänker starkt att dagens barn även sysslar med piratkopiering och det kostar inget, förutom en fast avgift varje månad, samt risken att ens föräldrar får fan för det om det blir utredning. Dessutom betalar de inte för detta ändå då föräldrararna betalar bredbandet, men de ser den uppenbara fördelen med det. Fast månadskostnad och i många fall gratis tjänster!

Frågan blir därmed om de tar med sig detta beteende när det själva skall börja betala för sitt användande.

Mvh Fredrik Möller

Gratis är väldigt gott.

Reply to
Fredrik Möller

Om

disponibla

I Italien erbjuder redan TIM 3G till flat rate, vi kommer snart att se samma sak här. Redan idag spenderar många barn systematiskt alla födelsedags- och juklappsönskningar på telekomprodukter eller kontantkort till dessa så att kalla det 'gratis' är inte helt sant.

Samma utrymme i familjens ekonomi skulle räcka till mycket annat kul men av någon anledning tycker de att 3G-telefoner är viktigare. Det förhållningssättet kommer knappast att ändras bara för att de betalar grejorna själva. Att de skulle återgå till kameralösa dumlurar på

18-årsdagen är knappast troligt tror jag i alla fall.

/P

Reply to
PelleN

Ja är det lönande för operatören så lär det komma.

Nä det är möjligt. En sak som dock är typisk för barn/ungdomar är att de väljer att fokusera stenhårt på ett område. I den yngre åldern är det mobiler idag då de inte får varken köra moped, bil, köpa öl eller gå på krogen. Intressen har en förmåga att svänga med tiden. Det är bara att se tillbaks på sin egen barndom.

Säg inte det. Men men, tiden lär utvisa det.

Att de skulle återgå till kameralösa dumlurar på

Nä det håller jag helt med om. Det lär vara föga troligt, specielit som det är ytterst troligt att det inte går att hitta en telefon utan kamera, eller vad det är för hipp funktion som gäller om 5 år.

Man kan nog vara helt säker på att det bara är en tidsfråga innan GSM är ute, dött och avvecklat och det utan att användarna vill det, utan för att tillverkarna vill fortsätta sälja nya telefoner och system.

Jag är inte emot utveckling, tvärt om. Men när det går åt fel håll, på vissa punkter, exempelvis energiförbrukning så är jag lite emot det. Det finns trots allt bara en värld med begränsade resurser.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Jag har skummat igenom ditt svar och fastnade för uppgiften 116kWh per person och år för basstationerna. Om man räknar om det till effekt blir det

116000Wh/365dagar/24h=13.24W, vilket jag fortfarande anser är praktiskt taget obetydligt jämfört med den el som går åt till uppvärmning av bostadshus. Det är visserligen mer än den gissning jag gav mig in på, men fortfarande försumbart.

Dessutom tror jag fortfarande att inget elbolag säljer el till någon mobiloperatör utan att tjäna något på affären.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

Har nu hört detta om gitterantennens lov kontra yagi från flera håll när det gäller att ta emot DVB-T. Undrar var sådant kommer ifrån för det är fullständigt orelevant. TV-antennen har två ändamål: Bästa gain för önskad signal, samtidigt som oönskad signal och brus undertrycks. Kallas signal/brus-förhållande men utvärderas oftast i form av bit-fel när det gällar att överföra ettor och nollor. I vissa fall är även antennens faslinjäritet intressant, men då gäller det inte bredbandiga tv-antenner.

Antennen bryr sej inte ett jota om vad modulationsmetoden kallas. Allt annat är ett 1-aprilskämt som ni gått på.

Fasfördröjd våg (som t.ex. reflexer) förstärker ej direktinkommande våg, summasignalen dämpas. Är tidfördröjningen mer än en våglängd minskar s/n pga av vågdistorsion (bitfelen ökar i DVB-T).

Radiovågorna vet inte om att de är digitala och uppträder som vilka analoga radiovågor som helst och fångas bäst på samma sätt som för alla andra radiovågor oavsett elektroniken bakom och vad modultionsmetoden kallas.

Bästa riktverkan till billigast pris är oftast en yagi i tv-sammanhang. Det finns fall där nyttosignalen är så stark att man kan använda en rundstrålande teleskopantenn som mottagarantenn och ändå få fullgod bild på DVB-T _utan_ att den slås ut av de störningar och reflexer som kommer från andra riktningar. Störningsundertryckningen sker genom felrättande protokoll, vilket är mjukvaran som avkodar signalen från demodulatorn (QAM). Här finns särskild felrättnining för tidsfel på inkommande signal, men den har sina begränsningar för hur stora fel som kan kompenseras, vilket i sin tur beror på bithastighet och vilken QAM-variant som används. Det går t.ex. normalt inte se DVB-T om man har mottagaren i en bil som färdas i hög fart, relativt sändaren, även om signalen är 100% vid stillastående bil. Mottagningsmetoden ska absolut inte förväxlas med RAKE/WCDMA som har helt annan uppbyggnad och som faktiskt kan nyttja flervägsutbredning av radiovågor. Behöver man störningsfri signalnivå för sin DVB-T mottagning gäller fortfarande samma som för analog-tv: Största möjliga riktverkan mot signalkällan.

--------- En bekant till mej köpte boxerpaket, av lokala radioaffären. Då inte ens analoga mottagningen är den bästa i området pga av långt avstånd till sändaren så rekommenderade radiohandlaren att han även skulle köpa en ny antenn inkl. montering.

-En gitterantenn ska du ha, det är det bästa för digitala signaler, sa radiohandlaren och kastade ner den gamla yagin från hustaket. Tyvärr räckte inte den nya antennen till, trots att handlaren även provade med mastförstärkare, ingen bild överhuvudtaget, så han fick ta med sej boxerpaketet hem igen. Den nya antennen fick kompisen behålla. Tyvärr så fungerade inte de analoga kanalerna heller nu, så det blev till att lappa ihop yagin och skruva upp den igen. Bilden är åter okey även om texttvn inte fungerar. Min bekant blir lätt irriterad om någon nämner ordet gitterantenn i hans närhet numera.

Namn på kompis och radiohandlare samt platsen för brottet kan förmedlas via privat mail, för den som vill verifiera berättelsen.

---------

Jag har inget emot gitterantenner, vilket oftast är 4 stackade dipoler med reflektor. Den är enkel att konstruera, och gainet blir ca 9-10 dBi. Bra för den som har ont om utrymme. En bra TV-yagi kan ge ca 18 dBi. Det går åstadkomma högre gain men man får då offra bandbredd alternativ brukar storleken bli alltför otymplig. Gitterantenner kan göras med samma riktverkan som stora yagis, det är bara att hänga på fler element, men de kompliceras av att varje element måste ha korrekt fas/impedansmatchning via transmissionsledningarna. Fyra stackade yagis är en gitteranten, men med direktorer. Kan med fördel användas för digital-tv ;-).

Vilken antenn som helst kan vara ett lyft för den som har en 20 år gammal yagi där pinnarna är skeva om de sitter kvar och kopplingsdosan mest är ett härbärge för spindlar.

/Alf

Reply to
Alf Friman

"Fredrik Möller" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Äldre människor har av naturliga själ ofta mer erfarenhet än yngre, men det behöver inte nödvändigtvis vara positivt. T.ex vad gäller matematiker på riktigt hög nivå saknas helt äldre personer trots att dessa borde ha betydligt mer erfarenhet och har hunnit lära sig mer. En matematiker på hög nivå är "död" när han passerat gissningsvis 40 år. Att åberopa ålder som ett kvalitetsmått på ens åsikter anser jag är fullständigt förkastligt, däremot kan det ibland finnas själ att påminna mindre erfarna människor om att de kanske inte har betänkt alla aspekter av ett problem. Likväl finns det ofta anledning för yngre personer att upplysa äldre om att världen inte längre ser ut som den har gjort, och att man kanske bör undersöka om man kan anpassa sig till förändringarna.

GLUDEN

Reply to
GLUDEN

+Ichimusai wrote

Nej så behöver det ju inte bli, det är ju inte alltför svårt att ha en digitalmottagare som både kan trycka ut en 15Hkz PAL och en mer modern upplösning, sen kan man koppla det man har till den.. har man kvar sin gamla TV får man iofs ingen förbättring, men den dagen den går sönder och man köper en ny TV så får man det.

Då väntar jag helst tills den dagen inträffar och fortsätter köra min väl fungerande analoga mottagare till dess, utan widescreen också helst.

Säkert, men om dom var dyrare så skulle nog inte folk köpa dom..

Tja, det fungerar dåligt som det är idag iaf..

+Fredrik Möller wrote

Nu finns det nog oändligt många större bovar vad det gäller energiförbrukning än just TV-sändare, det lär inte ens vara en mätbar del av sveriges totala energiförbrukning ens på sommaren..

Då kan man börja i rätt ända.

Till att börja med, hur mycket energi krävs det inte att tillverka dessa digitalmottagare och driva dom sen ? ..har man verkligen gjort en vinst ?

Så kan det säkert vara ja, men många bäckar små...

Det är ju iofs bra att börja i någon ände än att inte göra något alls?

10 watt, enligt Nokia. Det är vad deras Mediamaster 212 T drar som mest. 10 * 2000000 = 20MW vilket halva året bidrar till uppvärmning så säg halva värdet, 10 MW. Tillverkningen kan i princip uteslutas då det bara sker en gång....

Så ger övergången en besparing på 10 MW så har vi gått plus i det långa loppet.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

+Fredrik Möller wrote

Det ENDA som är nåt att ha i 3G-systemet (i konsumentsynvinkel) är ju snabb dataöverföring, jag är inne på min andra 3G-telefon och jag har nog ringt videosamtal max 10min totalt..

Sen att en viss operatör som har en siffra som varumärke använder sej av falsk marknadsföring precis hela tiden gör ju inte saken bättre.. (Själv har jag dock inte denna operatör.)

Ja, det tvivlar jag inte på.

+Fredrik Möller wrote

Lite fel person att argumentera om just det med iofs, denna dator är tillverkad 1992 och CPU-kortet 1997 typ.. dessutom kör jag bara windows i nödfall själv :)