Plan för digital-tv-övergång klar

Det går ju inte på grund av platsbrist. Det analoga måste bort, annars sitter vi fast med max 4 kanaler. Dessutom är det analoga på tok för dyrt att sända.

Det är ju det man gör nu, men den är utanför TV:n. Jag kommer aldrig att köpa en TV med inbyggd mottagare mer eftersom det är helt förkastligt. Extern separat mottagare är överlägset smidigast så som jag kör nu med min "box".

Kruxet är att det analoga inte går att bygga ut mer. Det är fullt eftersom det tar för mycket plats i etern.

Jo det är precis så under en övergångsperiod.

Det är inte någon idioti alls, men folk som inte förstår det här tycker dock det av ren okunskap. Så småningom kommer de att förstå.

Vad är det som är korkat? Det har inte framkommit ännu.

Med mottagare som har bra känslighet är det inget problem (alltför många är dåliga på det idag), annars får man satsa på en bra antennanläggning.

Viasat sålde "nordenpaketet" och sedan gick man över till digital sändningstandard (mac). Kritiken var hård i pressen, så Viasat gav mej gratis en mottagare för det nya systemet, trots att jag inte hade något abbonnemang knutit till Viasat.

Nu ska vi kanske få någon form av HD-tv via marknätet. Då får flertalet byta boxar då de flesta boxar inte enbart kan uppgradera programvaran. Det fina med det "digitala" är att det är lätt att ändra lite i programvaran så får man nya tjänster som iofs kräver ny burk, vilket gynnar de som säljer sådant. Nya komprimmeringstandarder kommer förmodligen rätt snart -> ny burk. I sommar börjar man provsändningar med dvb-h över marknätet. Kommer att kunna sändas via samma sändare som förmedlar dvb-t. Kräver givetvis särskild burk. TV via adsl -> ännu en burk.

Det går säker komma på fler burkar och det gör mej inget att det blir en massa boxar i stor hög under tvn, om jag nu har råd och intresse att följa allt. Det stör mej inte heller att varje box har egen logik vad gäller menyfunktioner. Blir antagligen värre när åldersdemensen sätter in. Det som stör mej är fjärrberget. Till varje box följer en fjärrkontroll. Jag har ljudet via stereon (1), tvn måste givetvis startas (2), välja boxerkanal (3). I mitt fall tre fjärrkontroller för att kunna se tv. Videospelare, DVD och en satellitmottagare är tre ytterligare fjärrisar. Total sex stycken små tangentbord med anonyma knappar och sex varianter av säregen logik att manövrera. Lite för mycket. Köpte därför en multifjärr för 700:-. Skulle vara snäppet bättre än somliga billiga multifjärrar. Den klarar ingen av mina apparater fullt ut och när man ska välja vilken apparat som ska styras bör man komma ihåg vilken apparat som styrdes senast. Har även trådlös telefon och en mobiltelefon som i bland också hamnar på tv-bordet. Då ligger där nio stycken apparater med snarlika manöverfunktioner och lika många logiker för att t.ex. justera ljudnivå. Täppas Fågelberg sa en gång att ett problem med att vara synskadad är detta med att ha fel fjärrkontroll vid örat och det fortfarande ringer på bordet.

Digitala utvecklingen gör att en tre år gammal dator inte klarar de senaste funktionerna på ett anständigt sätt. Förväntar mej att tv-konsumtionen ser likartad ut inom kort. Ett antal burkar under tvn som med blixtens hastighet blir omoderna och ständigt måste bytas om man ska hänga med "det senaste". En tv som funkat fullgott och driftsäkert i 20 år med ett och samma sändningssystem har varit rena katastrofen för de som lever av att sälja nytt. Kan man byta mobiltelefon à 3000 kr vart tredje år, och dator för kanske 10.000, så kan man nog köpa nytt tv-system minst lika ofta.

Det blir mums för elektronikindustrin.

FM-radion är ett gammalt effektslukande modulationssystem och mottagarburkarna är alldeles för enkla och driftsäkra och blir sällan omoderna. DAB:en har för få abbonenter för att gå ihop.

Jag vet en lösning..

/Alf

Reply to
Alf Friman

Skillnaden var tt då var en tv fruktansvärt dyr (i förhållande till inkomsten) vilket gjorde att man inte hade råd med mer än en tv. Idag så har en genomsnittsfamilj minst 2 tvapparater.

Så problemet med flera boxar dök liksom aldrig upp då. 1969.

Reply to
ron

Låt höra :-)

På många ställen har man under många år kunnat ta emot digitala sändningar. Hur många "svenssons" har skaffat digitalmottagare fram tillsommaren 2004?

Då bör det ekonomiskt sett inte vara några problem idag heller, då löner och prisutveckling på elektronik troligtvis har ett bättre förhållande idag än 1969?

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Men det är ju vi, staten, som äger sändarna så vi får ju betala hur vi än gör. Dessutom drar digitaltekniken mindre ström, vilket är ett argument som inte hörs så mycket i debatten då den bara handlar om kortsiktiga problem .

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Det är nog tur att det inte folkomröstades om detta, för då hade det troligen slutat som det alltid gör när folk tänker på sig själva i första hand.

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller

Härligt Alf!

Du har en mogen och respektfull inställning till de som hela systemet riktar sig till - användarna.

Man kan fråga sig varför det efter 40 års utsändningar skall behöva bli så knöligt att manövrera sitt berg av tilläggsapparater bara för att göra något så trivialt som att se nyheter på TV.

Med de tekniska förutsättningar som finns idag så skulle tjänsten 'titta på direktsända rörliga bilder' kunna göras lika enkelt som 'rosta två brödskivor i brödrosten'. Situationen vi står inför är så fruktansvärt onödig och har egentligen inte med val av modulation att göra. Det har bara blivit så därför att utvecklingen styrts av teknikkåta individer som inte kan kombinera modern teknik med användbara gränssnitt.

Som vanligt ekar försvarstalen som gör gällande att människor är bakåtsträvare eller förändringsobenägna när de i själva verket har andra intressen än bakomliggande teknikplattformar och bara vill att det fungerar (=handhas) lika enkelt eller helst enklare än förut.

/P

Reply to
PelleN

Jo, man får hoppas att du är ironisk (eller snarare sarkastisk). För om du inte vore det så hade jag svarat så här:

Jag vet inte vad du menar med bra kvalitet men inte kan det vara i marksänd TV du hittar 62% såpor?

Fast om du betraktar barnprogram, samhällsmagasin, naturfilmer, sportevenemang, historiska dokumentärer e t c som ointressant skräp så kanske du är drömkunden för Kalle Anka Pocket och Hydraulfilm från Max? I så fall förstår jag att digiTV-debatten inte intresserar dig.

/P

Reply to
PelleN

Teknik finns för att göra det enkelt. Men det är väl bönräknarna som styr tillsammans med slemmiga försäljare.

Från rent beteendevetenskaplig synvinkel är ju dammsugaren för 30000 kr som figurerat i plus ganska intressant.. ;)

Hurra för gamla Sovjet!!!! Synd att folk får bestämma ibland, eller?

Reply to
ron

Demmpa skrev:

Har hört nått om runt 200 000 men kan ha helt fel.

--

Mysko
Reply to

Alf Friman skrev:

Mmmmmmm du är min idol ;) Vi har ju bara 6 fjärrisar plus 3 mobiler.

1 För TV 1 För DVD 1 För DVD i XBox 1 För video 1 För Ljud (datorhögtalare kopplade till TV) 1 För Digitalbox Är 2 personer i hushållet.

Men min pappa tejpade ihop 3 fjärrisar så det blev bara 1.

:)

--
Mysko
Reply to

Javisst. I vissa lägen och i vissa frågor så behöver inte mannen på gatan ha något att säga till om. Jag ser inget problem med det, sålänge det som beslutas inte strider mot sunt förnuft eller innebär någon övergripande försämring, totalt sett.

Nä, men det skall vara i frågor där gemene man har möjlighet att överblicka konsekvenserna av sitt val. I denna har inte mannen på gatan en aning om vad som händer, bara att det till en början blir dyrare och krångligare för honom själv, således inget att ha.

Vi har behandlat att det blir krångligare och dyrare initialt. Vad har vi mer för nackdelar?

Mvh Fredrik Möller

Reply to
Fredrik Möller