COAX konverterat till TOSLINK - markmottagare

Hej

Undrar hur man konverterar Coax SPDIF signal till Toslink optisk signal!

Kan man helt enkelt ta och dra dit en optokopplare och en toslink diod emellan eller krävs det någon "översättare på något annat sätt?

I de digitala markmottagare som finns på marknaden idag så finns det på en del modeller utgång för just COAX, min har det inte... vad jag har fötstått så är den signal som kommer till boxen kompatibel med COAX (och andra sidan då förståd) men omvandlas till analog i boxen... har någon letat upp den digitala signalen för ljudet och "dragit ur den" ur lådan?

tacksam för tips och erfarenheter!

Reply to
Gugge

Har för mig att det bara behövs lämpliga drivsteg för resp. teknik - dvs. det är inget på 'bit-nivå' som behöver tuggas om.

Jag tror lite äldre allt om elektronik (ca 5 - 7 år tillbaka) hadde byggen som copy-protectbit-borttagare för just SP/DIFF ( i samband med MD-spelarer ) där man har utgång med både TOS-link och dito transformator för koax.

kolla på bibblan.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Reply to
=?ISO-8859-1?Q?Magnus_S=F6derm

Bara att konvertera elektriskt!. SP/diff är väl numera ganska komplex 'protokoll' och har förmodligen ramverk att även transportera 5:1-format. TOS-linkkretsen i sig tolkar inte utan blikar bara i takt med '1' och '0':orna som kommer från kretsarna innan.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Det var precis som Torbjörn här säger! jag är inte ute efter att modiferia signalen på något sätt utan bara översätta den... min frågeställning kanske var dumt utförd... kanske skulle den ha sett ut såhär istället..

På COAX (SPDIF) utgången skickas det data i 1 och 0, använder toslinkdioden samma 1:or och 0:or som COAX? sen om det är stereo eller 5.1 eller 7.1 för den delen som skickas...

Tack för svaren! :)

/Niklas

P.S Jag ska bege mig ner till mitt gammla jobb och ta ut schemat för Thompson:s markmottagare och kolla om man kan se om och isåfall var signalen finns(SPDIF)

Tack igen!

Reply to
Gugge

en

Om du inte tvunget vill bygga eget finns omvandlare coax => toslink på Kjell&Company för 239:-

Mvh Dan

Reply to
Dan Bengtsson