Klimatlogger

Hej

Tänkte bygga en klimatlogger AoE 1-2 2004. Men kan inte hitta kretsen
DS1616. Hos www.farnell.com har de slutat sälja den.
Om de hade haft den kvar skulle styckepriset vara 987,52 kr. säkert + moms
och frakt vid 100 st. sjunker priset till otroliga 576,06 / st
Om man skulle börja med någon annan hobby :-(   Undrar om knyppelgarn är
dyrt......

Eller har jag fattat alldeles fel om priset?

Håkan

Re: Klimatlogger

~5 dollars kostar den i utlandet så det kan nog vara värt en långväga
beställning.

--
Version: 3.12
Re: Klimatlogger

Vardå? :-)

HO

Re: Klimatlogger

Öh. Om man köper 1000 st förstås. Humm... Jag går och lägger mig nu.

--
Version: 3.12
Re: Klimatlogger

Jag försökte få tag på en annan Dallas-krets med samma nedslående
resultat.
Men........ Jag gick in på Dallas web-sajt http://www.maxim-ic.com
och beställe prov, två stycken. Och efter en en vecka så låg det
ett litet brev i min brevlåfa med kretsarna. Så försök. Lycka till
berätta gärna hur det gick
/fim W

Re: Klimatlogger

Det funkade :-) :-)

Beställde ett prov men de ska skicka 2 at  No Charge
Tack så jättemycket

Har inte fått dem än men en orderbekräftelse. Så det är nog OK...

Hälsningar Håkan

Re: Klimatlogger

Hej Håkan!

För temperaturmätning är SMT160-30 ett bättre val.
Programvara från mej eller pellesoft.se eller
utvecklingskort från ELFA. Kolla även
hem.passagen.se/rollo

--
It's nice to be important
but it is more important to be nice:

Instämmer, den fungerar perfekt!
Se här vad den kan åstadkomma (utomhustemp)
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/came05se.html

Re: Klimatlogger

För temperaturmätning finns det ett flertal varainter, bl a
Lämpömittari(med DS1820) som jag tror nämndes här i gruppen för ngt år
sedan.
Bara att löda ihop lite komponenter och beställa gratis samples...

Byggbeskrivning och programvara
"http://www.elektroniikka.org/thermometer /"

/Niklas

Re: Klimatlogger

Om man är lite mer fanatisk så räcker det inte med att bara
registrera temperaturen.

  < http://www.mitt-eget.se/weather/latest.shtml
  < http://www.wunderground.com/weatherstation/WXDailyHistory.asp?ID=ILINK%F6PI1

Någon som har en idé hur man kan mäta snödjupet automatiskt utan
att det kostar en förmögenhet? Jag har funderat pä följande idéer:
 * Laseravståndsmötning från givare mot marken.
 * Ultraljudsavståndsmötning från givare mot marken.
 * Optisk avkänning med en trave reflextedektorer (många IR-LED
   och IR-Dioder bakom glasskiva vinklade mot en punkt där
   glas möter luft eller snö).

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se/weather /

Re: Klimatlogger
On Mon, 22 Nov 2004 20:39:29 GMT, snipped-for-privacy@invalid.invalid (Goran Larsson)

Det där är bara en liten början.
Få se ifall det blir en hel väderstation om jag vinner på Lotto.

Re: Klimatlogger
On Mon, 22 Nov 2004 20:39:29 GMT, in swnet.teknik.elektronik,

Ett delproblem med snö är att den gärna lägger sig i drivor...
Särskilt om det blåser. Du skulle nästan behöva mäta på flera olika,
väl valda ställen och sen ta ett snittvärde från mätställena. Fast
detta inverkar ju negativt på den ekonomiska biten...

--
May all spammers die in horrible pains!
Wanna e-mail me? Well, peter_e is correct, but the rest is obviously bogus...

/TE

Re: Klimatlogger

Naturligtvis är detta också ett problem, ett problem som nog passar
bättre i någon meterologigrupp, inte i swnet.teknik.elektronik. Det
måste finnas någon standard för hur snödjup mäts och rapporteras.

Att mäta väder är inte enkelt. Placering av givare är svårt, speciellt
om man är begränsad till sin egen tomt i ett bebyggt område. Regngivare,
temperaturgivare och vindgivare har helt olika krav på placering och
t.ex. en vindgivare har placeringskrav som är helt skilda från underhålls-
vänlighet, något som märks när underkylt regn eller blötsnö gör att
vindgivaren fryser fast. Det är *inte* speciellt roligt att behöva
klättra upp till taknocken på ett snöigt tak med 45 graders taklutning
och försöka fixa vindgivaren som sitter ytterligare en bit upp på en
rörmast. Jag får nog bygga en egen vindfana och anemometer som är
elektriskt uppvärmda.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.se /

Re: Klimatlogger

Det beror väl lite på vad man skall ha uppgifterna till.
Det kan ju duga med enkla grejor om man bara vill göra
jämförelser. Är det kallare idag? Är det mer snö idag?
Blåser det mer eller mindre? o.s.v.
OM man däremot skall rapportera vidare till någon så
kanske det krävs viss exakthet i värdena.

Pepe

Re: Klimatlogger

Om utrustningen som mäter vind fryser ihop kan den inte ge någon
hjälp att svara på frågan om det blåser mer eller mindre.

Jag rapporterar väderdata var 15:e minut till "The Weather
Underground".

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Klimatlogger

Hej

Bättre val än vadå?
Dallaskretsen loggar bara resultaten av vilken givare som helst vad jag ka
förstå.
Har jobbat en del med smt160 och den har funkat mycket bra. Har kopplat ihop
den med en stampprocessor för att mäta panntempertur vid pelletseldning. Var
litet störningskänslig bara vid användning tillsammans med triacstyrningar.

I det här fallet ska jag använda fuktighetsmätning primärt. När vi byggde
vårat hus 1990 var en torpargrund bland det bästa man kunde ha. Nu har det
svängt så det verkar vara den allra farligaste när det gäller mögel. Ska
logga fuktigheten i krypgrunden över en längre period.

Hälsningar Håkan

Re: Klimatlogger
Jag har tänkt på det ofta när man ser vindmätare
uppsatta, så sitter dom i flesta fallen på husens fasad.

Jag tycker det verkar dumt, då ligger dom ju i lä om
vinden blåser från "fel" håll.
Dom borde sitta högst upp på taket på en mast fritt
från närliggande objekt tycker jag. Bara en fundering,
vad anser ni?

/ Johan Olofsson

Re: Klimatlogger
Oftast (tror jag iaf) när man ser vindmätare sitter på en husfasad
så är vindmätaren kopplad till en elektronikbox, tillsammans med
bl.a. ljussensor, som styr när och hur mycket markiser ska vara
utrullade. Om en markis är utrullad när det blåser så finns det
väldigt stor risk att markisen blåser sönder.
Markisen behöver inte sitta på samma höjd/våning som vindmätaren.

Re: Klimatlogger

Då är det troligtvis en vindmätare som bara har till uppgift att
rulla in markiser när det blåser för mycket. Är vindmätaren i
lä på grund av fasaden så är antagligen markisen det också.

Om vindmätaren sitter på ett tak så måste den uppen en bra bit
ovanför taket, annars störs den av virvlar som bildas när vinden
blåser över taket. Den bästa placeringen är en 10 meter hög mast
mitt på ett stort fält. Alla "bra" placeringar ur mätsynpunkt är
dock "dåliga" placeringar ur underhållssynpunkt, dvs men är alltid
tvungen att kompromissa.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Site Timeline