Pioneer PD-M750

Jag har en Pioneer PD-M750 CD-växlare som plötligt inte vill kännas
vid Cdskivorna. Vid försök till start drar den in varje skiva och
sätter tillbaka den och avslutar med att visa No Disc.

När den drar in skivan från magasinet så startar den inte motorn.
Men jag har för mig att någon annan skrev att lasern skulle fokusera
skivan innan motorn startade.

Har tagit bort kåpan för att se om det kan vara smuts på linsen. Men
jag är osäker på hur den sitter. Spelaren är väl lite väl gammal,
men det vore bra att få igång den.

/Micke W

Re: Pioneer PD-M750

Hej Micke.
Service-vänlig apparat.
Ta bort kåpan , lokalisera Switch S901 på kretskortet.
Detta är en knapp för att sätta app. i test-läge.
Håll den intryckt och sätt _sen_ i strömsladden.
Displayn visar nu några tecken (bekräftar test-läget).
Med knappen "Multi Memory Store" kan du nu tända och släcka lasern.
Knapp "play" låser spindelservot.
Knapp "pause" låser trackingservot.
Med knapparna "Track Search (<<  >>) kan du köra traversen fram och
tillbaka.

Alltså: i test-läge och skiva i magget (pos.1) tryck "Multi Memory Store" -
"play" - "pause"(inte för fort).
Skivan ska nu spelas.
Skulle det visa sig att skivan snurrar baklänges betyder det att fokus inte
hittades.
Lite svårt att dra alla fördelar med service-läget här , men prova lite och
återkom
med resultatet.

Kan väl också nämna att det händer att linsen lossnar från laserpick-upen
ibland.
Lossa laserns 4 skruvar och se efter.

/Morgan

Re: Pioneer PD-M750

Hej Morgan

Trevligt att du vill engagera dig i mina problem.
Jag har hittat serviceläget och som du skrev sätter skivan fart.
Men jag har problem att avgöra åt vilket håll den skall snurra.
Traversen går att köra, jag har även lossat de 4 skruvarna och
lyft på paketet med motorer och laser.

Skall linsen synas tydligt ? Om den skall göra detta så saknas
den nog hos mig. Går den att köpa löst ?

/Micke W

Re: Pioneer PD-M750

Kommenterar mig själv. Uppmuntrad av Morgans råd så skakade jag
på chassit och hittade linsen. Nu uppstår problemet hur man får
tillbaka den. Skall den limmas fast och finns det olika sidor på
linsen eller är den symmetrisk ?

/Micke W

Re: Pioneer PD-M750

Jag har limmat fast några sådana här , med skiftande resultat.
De gånger det har gått snett har det bildats en dimmig hinna på _insidan_
av linsen (efter nån dag) , och därmed blir lasern obrukbar.
Men , man ska ju lära av sina misstag.

Lägg linsen på plats , droppa en klick superlim på ett papper ex.vis.
Tag en tandpetare och doppa i limmet och applicera det sedan på utsidan
av linsen.Just tandpetaren gör ju att man kan appl. små mängder.

Lycka till.
/Morgan

Re: Pioneer PD-M750

Tack Morgan

Jag följde ditt råd och nu spelar den för fullt.
Så jag får i alla fall njuta några dagar innan det visar
sig om det blir mjölkigt på insidan av linsen.

Såg att det var någon som ville ha 3000:- för en likadan på Blocket.

/Micke W

Re: Pioneer PD-M750
En liten kommentar bara..

(Hade en likadan för ett tag sedan med samma problem.
Så det är tydligen vanligt.. )

MÅSTE bara ge en stor eloge till Morgan..
Han är verkligen en hyvens, kunnig och hjälpsam kille,
som verkar hjälpa alla..

Bugar och bockar för den sortens människor..

/ Tack för mig.

Re: Pioneer PD-M750

: En liten kommentar bara..
:
[...]

Tack för berömmet.
Glöm heller inte att jag själv alltid fått hjälp här.
/Morgan

Re: Pioneer PD-M750
Du får rengöra alla optiska givare ock kanske också laserhuvudet!
/Janne

Site Timeline