Mystisk glödlampa

Har precis börjat knåpa med elektronik och bygger på spikaplattor med
batterier, smålampor, potentiometrar etc.
Jag har två stycken multimetrar, en digital och en analog men jag har
problem med att förstå hur de fungerar. Jag får fel värden när jag
motståndsmäter över en glödlampa (på 3volt tror jag det är). Ena multimetern
säger 13ohm, andra säger 23 ohm. Men om jag mäter på vanliga märkta motstånd
från 10ohm och uppåt mäter de exakt lika! Bara över glödlamporna mäter de
olika (provat flera glödlampor och felet består) - helt obegripligt!
Mäter direkt mot glödlampan utan kopplingar. Jag får också fel värden när
jag kopplar kretsar med glödlamporna. Vad är det som gör att instrumenten
mäter olika motstånd? Vore väldigt tacksam för svar, det här har jag hängt
upp mig på - är ena multimetern defekt?

Joel
PS. Är det någon som vet andra grupper som
sysslar med elektronik typ ovanstående?

Re: Mystisk glödlampa
Syftet med en glödlampa är att den ska lysa, när den gör det ökar
resistansen i den kraftigt.
Det är den multimeter som vid resistansmätning skickar den största
strömstyrkan genom lampan som visar den högre resistansen.
Du har helt enkelt påvisat skillnaden mellan dina mätinstrument.

Johan

multimetern
motstånd

Re: Mystisk glödlampa
Tack för svaret Johan, nu vet jag att mina multimetrar är prima!

Vänliga hälsningar
Joel

Re: Mystisk glödlampa

Det beror på att ett visarinstrument och en digital resistansmätare normalt
använder olika stor ström att mäta med, och en lampas resistans ändras
beroende på strömmen som går igenom den.

Det är väldigt stor skillnad på dess resistans om den lyser och är släckt,
vilket gör den lite jobbig att räkna på :)

Just lampor är f.ö ett "klassikt" exempel på detta fenomen.

Site Timeline