Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Tjena..

Jag funderar på en sak..

När man mäter fryspunkten på vattnet i kylaren på bilen så använder man
en speciell "kikare" som man droppar vatten på och ser ett värde i
ockularet.

Vad mojängen kallas vet jag inte.. Och inte heller hur den fungerar..

Någon som kan förklara eller hänvisa till någon internetsida?

Antar att det bygger på ljusets brytning m.m.
Måste vara ganska advancerat eftersom de är så rackarns dyra?
Eller bygger de bara på precision??

Detta kanske är fel grupp för sådana frågor, men ni är ju
klipska så det stör härinne.. (borde inte vara något problem)   :-)

Tacksam för svar ändå..

// Micke Mek

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Precision och hög prislapp brukar liksom hänga ihop...
- och det är brytningsindex som används för att mäta
glykolhalten i kylarvätskan (och som kan omvandlas
till dielektricitetskonstant om man så vill...)

Det som gäller optik och det som gäller inom transmissionsteori
ligger väldigt nära varandra ibland och tom. är samma sak men
beskrivs ur olika  betraktningsvinklar - alltså koppling mot
elektronik och frågan platsar här  ;-) ;-)

Det fins motsvarande maniker för att mäta syravikt i
bilbatterier - även om de är mer sällsynta idag.

Tja, denna möte fungera bättre för dito frågor än vad motsvarande
dedicerade möten som fysik och vetenskapsmötet gör ibland, där det
lätt urartar till långa gräl eller någon frågvis petimeter trycker
ned i halsen om  'referenser, referenser, referenser... och
förväntar sig en doktorsavhandling med fullt underbyggd teori
och skriven försvar innan man ens öppnar käften... sådant kyler av
diskussionsviljan om man säger så...

Här är vi inte så noga, så fråga på här :-)

/TE

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet
On Sun, 21 Nov 2004 21:58:58 GMT, Mikael Karlsson

Instrumentet uppfanns för att mäta sockerhalt och kallas ibland för
Oechlemätare efter en tysk kemist.
Det den gör är att mäta kapillärkraften genom se hur högt vätskan
orkar stiga mellan mellan två glasskikt som bildar ett V. Helst ska
instrumentet automatiskt ta hänsyn till temperaturen.
Vet man kapillärkraften vet man hur stor andel etylenglykol som finns,
och kan därmed beräkna frystemperaturen.
En fundering i sammanhanget är att ren etylenglykol fryser vid -15
grader och normalt blandar man 50/50 med vatten. Vilken blir då
frystempen?

Instrumentet kan bli lurat om man mäter andra vätskor. Ibland finns ju
oljeföroreningar, och annat jox i kylaren. Det är fullt möjligt att
använda sprit som frostskydd i bilen kylare och då slår instrumentet
alldeles fel. Det finns bilar som använder 90% sprit i kylsystemet.
Innan du testar med sprit, tänk på att det även finns
korrosionshämmare i glykolen, vilket är nödvändigt pga man i moderna
motorer friskt blandar olika metaller i kylsystemet. Dessutom finns
mjukgörare i glykolen för att lindra friktionen i vattenpumpen och på
utsatta ställen i t.ex. smala kanaler av mjuk metall (aluminium).
Korrosionshämmaren förbrukas med tiden, så glykolen bör bytas efter
ett par år även om frysegenskaperna är ok.

Kapillärmätare kan köpas på ställen där man säljer prylar för öl och
vin-tillverkning, för några tior.
Densitetsmätare används också för att mäta kylvattnets fryspunkt.
Kostar en hundring på biltillbehörsaffären. Annars går det med lika
bra med en brevvåg, rent vatten och ett snapsglas...

/Alf

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Min morfar använde sprit i kylaren på sin tid men så fort motorn gick
lite för varm fick han fylla på nytt pga den låga kokpunkten.

--
Roland

It's hip to be square.

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

När vi ändå ha ångan uppe, passar jag på att ställa en fråga som
ligger lite inom samma anda som ursprungsfrågan och vilken jag sökt
svaret på, lite sporadiskt, då och då.

Någom som vet vid vilken temperatur öl, exempelvis Carlsberg Hof (4.2)
fryser. Enligt lite de uträkningar jag gjort så hamnar jag på runt
-1.5 grad.

med samma formel, #1, fick jag fram att 40% sprit fryser vid ungefär
-21 grader

Stämmer det med verkligheten tro?

Borde kanske valt en annan grupp för denna fråga iofs...

Mvh
Fredrik Möller

#1 http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/chemical/meltpt.html#c1

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Vid vilket tryck gäller detta? Om man lägger in en öl i frysen för att den
ska bli kall fort och sedan öppnar den, så kan den frysa vid öppnandet då
trycket minskar.

/Micke

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

[...]

Den kan också bli kvarglömd och orsaka ett elände när man öppnar
frysen nästa gång och ölen som sipprat ut genom kapsylen på den
frysande flaskan bildat en sirapsliknande gucka.

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Det tar man inte hänsyn till i den formeln jag använt. Det fenomenet
du beskriver läste jag dock om när jag letade information om
fryspunktsförändring. Anledningen till att det skulle frysa när man
öppnade flaskan var att det då bildades frysgroddar, eller vad det
kallades, nämligen expanderande kolsyrebubblor. Dessa blev då tydligen
grogrund för iskristaller

Mvh
Fredrik Möller

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

(bra att du skickar med referens eller nedtecknade formler
så att vi andra har en chans att se hur du har fått fram siffrorna)

plus att det fins salter och högre ordningens sockerarter
(delvis nedbruten stärkelse) som inte är söta eller jäsningsbart
(- vilket är trixet för lättöl och folköl för att få ...hm.. smak
men inte ha så mycket alkohol i sig) som sänker frystempen
ytterligare  en smula...

till detta så fins det andra fysikaliska påverkan som tillgång av
kristallationskärnor (repor i glas, partiklar i vätskan med 'rätt'
utseende) så att en frysning påbörjas vid just denna temperatur.

Annars kan vätskor gå ned flera grader under sin teoretiska
frystemperatur innan frysning påbörjas övh. och sätts igång
först vid en störning som skakning eller att öppna
förpackningen och kolsyran börja bubbla och det blir en
skylätt issörja i läsken/ölen.

modeller är alltid enklare än verkligheten och det är svårt att få med
och beskriva alla parametrar som påverkar processen
i en enkel formel - speciellt olinjära och sannoliksrelaterande
parametrar :-).

tex. hur får  man med kolsyrans mikroblåsor, skakning eller
glasytans utseende som startar isbildningen vid uträknad temp
i formeln... ;-)

För det är sådant som kan avgöra om ölen/läsken klarar sig
vid 3 minusgrader på balkongen under lång tid och ger endast
en liten issky först när de öppnas - trots att (förenklade)
teorin säger något annat...

går bra här - trafiken är inte så hög med 'kuriosa' att
det besvärar i mötet ännu :-)

/TE

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Hade jag haft mer tid när jag skrev meddelandet så hade jag skrivit
ner uträkningen med.

Ja jag gjorde en kompletterande uträkning där jag räknade på en viss
mängd glukos (förenklade det till det). Det påverkade dock inte i
någon nämnvärd grad.

Frågan är iofs om man bara kan addera fryspunktssänkningarna. Det var
det jag gjorde iaf.

Jag räknade med att en öl innehåller 90% vatten. Upptäckte på
Heinekens hemsida att det tydligen är 95% vatten. Iaf i en Heineken.

Precis. Det med expanderande kolsyrebubblor läste jag om på en hemsida
när jag letade information.

Jo så är det ju. Men modellen kan ju ge en grov höftning iaf och det
kan i de flesta fall vara tillräckligt.

Det får man inte :-)
Det är det som praktiska experiment skulle kunna påvisat hur mycket
sånna saker påverkar.

Mvh
Fredrik Möller

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet

Ett vanligt namn på kikarmodellen är refractometer.

Re: Mäta fryspunkten på kylarvattnet
Den kallas för refractometer finns här t.ex.
http://www.americansaw.com/refract.htm

Pepe