Koppla ihop dvdn med stereon?

Hej! Herr Oo-teknisk här.  Jag undrar om man kan koppla ihop
dvd-spelaren med stereon för att lyssna på musik? om detta går, hur
gör man?? vilken sladd behöver man? och vart kan man köpa den? pris?

Tackar/ Herr Oo-teknisk

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Röda och vita RCA-sladden från DVD:n till stereon så borde det komma
undarbar musik...

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Eftersom du inte kommer kunna se dina låtval på ngn teve, så kan det vara
idé att välja modell som har en tydlig display.

--
ulf johansson

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Ja det är värt att tänka på.

När min CD pajade så köpte jag en DVD-spelare för att samtidigt få
möjlighet att köpa MP3-skivor i din, och jag valde då en modell
som hade fått goda resultat vad detg gäller ljud i div tester.

Problemet blev dock att om man ville ha presentation av namnen
på låtarna i displayen var man tvungen att ställa om det i en
meny man bara kunde nå genom att navigera med hjälp av en TV.

Dessutom så tappade spelaren minnet om man stänger av den och
sen slår på den igen, alltså måste denna krångliga inställning
göras VARJE gång, annars visas en tidsangivelse.

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?
On 1 Jan 2004 18:28:1 +0100, in swnet.teknik.elektronik,

Läge för en sån där snoffsig, programmerbar fjärr med makroinspelning,
kanske? ;)

Fast att döma av tempuset har du tydligen avyttrat spelaren igen...

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Tyvärr är alla sådana jag testat värdelösa, och dom som verkar bra kostar
flera tusen spänn.. aldrig att jag betalar det :)

Nej, men jag har gett upp musiklyssnande på den och har den som DVD-spelare
istället, sen har jag skaffat en begagnad vanlig CD-spelare att lyssna på
CD med.. (Fick den gratis till och med, dock saknas fjärren.. men men.. den
får duga tills jag hittar något som är värt att köpa :)

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

var kan man köpa den? och vad kostar den? är det två sladdar?

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

I vilken radio/TV butik som helst.
Från ca 40:- och uppåt beroende på kabellängd.
En kabel med två kontakter i varje ände.

--

/Anders

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

När vi ändå är inna på sladdar... vad är det för maxläng på sådan?

--
ulf johansson

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?
On Fri, 2 Jan 2004 17:41:25 +0100, "ulltand"

Någon generell maxlängd tror jag inte det går att tala om då det
handlar om kabelns kvalitet och hur stor kvalitetsförlust du kan
acceptera. Jag anser att två till tre meter är max om kabeln inte ska
kosta skjortan eller förlusterna bli för stora. Är du inte så petig
med ljudet så går det att dra iväg både tio och femton meter.
Vill du gå längre än så eller har höga krav på ljudåtergivningen så
rekommendarar jag att du använder balanserad kabel. Vilket inte
bara kräver en speciell kabel utan även särskilda sändar- och
mottagarkretsar.

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Helt beroände på kabelkvalite och hur mycket störningar det finns i
närheten.

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Drivförmågan (och dess kapaciva matchning) på de drivande kretsarna
och störmiljö och jordpotential är det som påverkar mest,
kabelns längd mindre än vad man tror, även om det är en delkompenent
tillsammans med drivsteget, är med och bestämmer den slutliga kvaliten.

- jag mfl. skrev lite om detta under rubriken 'impedans' i höstas
här i mötet - och konstatera att tex. KAT-5 kabel förmodligen
skulle fungera utmärkt som ljudkabel - speciellt om stereon
hade  balanserade in och utgångsteg som i den proffesionella
ljudindustrin (XLR-kontakter)...

---

Man kan säga att idag med hemljudanläggningarnas ganska ospecifierade
gränssnitt så kan man få ganska stora skillnader mellan olika kablar
Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

Är det kabeln du vill köpa?

Vad har du för DVD och Stereo?

/Micke

Re: Koppla ihop dvdn med stereon?

jo det är kabeln jag vill köpa.

Dvdn är en tandberg DVD2500T.
Stereon är en philips AS 440 / AS 450 om detta hjälper....

Site Timeline