Ljud CD felkorrigering

Har någon några bra länkar angående felkorrigeringen på Ljud CD. Eftersom en jag känner tror bestämmt att det inte finns någon felkorrigering på ljud CD-skivor, utan bara enstaka pariets-bitar. som bara kan se om det är fel och inte åtgärda.

Jag vill därimot mena att det finns felkorrigering och man också kan borra hål i cd-skivor.. utan att skivan blir förstörd, vem har rätt?

MVH/ Johan O

Reply to
Johan Olofsson

Borra ett hål och prova :o)

/Peter

Reply to
Peter

Ljud CD har givetvis alltid haft felkorrigering, annars hade det inte låtit bra. Du kan sätta en flera millimeter bred svart tejpbit tvärs över skivan utan att det skall höras någon direkt skillnad. Jag har testat det flera gånger.

Grundskyddet är interleavning - dvs att efterföljande sampel är utsmetad på en rad sektorer istället för att ligga efter varandra i rad på samma sektor, så att en sektors bortfall inte ger mer än att det saknas en sampel då och då i den resulterande avkodade byteströmmen - ett villkor för att interpoleringen skall fungera ljudlöst.

Ingen interpolering kan återskapa flertal saknade sampel efter varandra utan att det blir påverkan på ljudet.

Interpolering ger också 'gissade' värden och inte exakta värden som en gång låg på skivan.

Den typen av korrektion duger _inte_ för data-cd och är en av förklaringarna vaför man bara får in 2048 byte på 2700 bytes CD-sektorer - då resten upptas av ECC-kodning mm. för felrättning.

--
Det sägs att dataskiva klarar upp till 4 mm bortfall på en punkt
utan tappad information, men då får det inte finnas några andra

En ljud-CD klarar förmodligen något liknande utan att det ger
_hörbara_ fel - men resulterande wav-filer vid RIP skiljer
sig mot varandra om man jämför med wav-filer från oskadad
skiva.
Reply to
=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

Tackar för svaren.

Men det betyder då igentligen att min kamrat har rätt i sig, fö fel kan alltså inte korrigeras utan mer gissas? Kännde iofs till interleaving men trodde det fanns yterligare sätt att skydda data. Som att rätta fel med hjälp av de 36 "felkorrigerings" bitar i varje frame/block? Eller talar dom bara om för cd-spelaren att nu är det riktigt många fel så vi stänger av musiken till det blir mindre antal fel?

MVH/ Johan O

Reply to
Johan Olofsson

rätt?

Hej TE

Det är väl inte hela sanningen.

CD skivor använder RS koder där "kod" och data lagras i en matris. I matrisen kan man sedan se om det är fel på raden eller kolumnen. Om det bara är ett litet fel på en rad eller kolumn kan detta rättas. När detta sedan är rättat kan man kanske rätta en rad kolumn till då den efter första rättningen bara har ett fel. Om det är för många fel kan man givetvis inte rätta det. Antag att matrisen skrivs radvis och då läser men kolumnvis och på detta sätter uppstår den interleave (flätning på svenska) som du nämner. Därefter tar det digitala filtret och översampling vid och beräknar om de värden som skall skickas till DA. Resterande fel smetas då ut i tiden och blir mindre hörbart.

Så mitt svar är det finns felkorrigering och "filtrering" på audio CD. När man sedan lagrar data (cd-rom) så ökar mängden felkorrigeringsdata mot effektiv data. "Filtrering" fungerar inte i datasammanhang därav krävs mer felkorrigeringsdata.

Mvh Danne

Reply to
Danne S

+Ken wrote

Korrigeringen ligger dock i spelaren (givetvis) och olika spelare är olika bra på detta, om man gör testet att ta en CD man inte vill ha kvar och så repar man denna ordentligt, gärna i riktning från/till centrum och mot kanten, och sedan spelar denna i olika spelare så kommer man att få väldigt olika resultat, speciellt om man testar den i en modern dyr stationär spelare och äldre spelare, eller kanske bilstereos och bärbart.

Ahh, RS-kod kallas metoden.

Du skrev det tydligare, men vi pratar nog om exakt samma sak.

som interpolerare - men är en av flera metoder att 'gissa' fram den saknade samplet.

senare översamplingen roll är snarar att minska kvantiseringsbruset och få upp samplingstakten så högt att man inte behöver avancerade filter som bryter hårt och ger grupplöptidsdistorsion.

=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

hur många fel kan rättas i varje block/frame?

MVH/ Johan O

Reply to
Johan Olofsson

Ljud eller data ???

om du rippar samma audio-cd ett par gånger och gör binär jämförelse på resulterande filer så kommer du med stor sannolikhet se skillnader.

Förmodligen får man mer fel vid ren rippning utan korrektion än motsvarande när det spelas upp den ordinarie vägen och man plockar data ur S/P-DIF strömmen

- ett förhållande som nyttjas för att 'kopieringskydda' Audio-CD.

--
på bandstreamer (QIC-familjen) så brukar reed-solomo koderna
utformas att man kan helt tappa 3 _valfria_  sektorer inom 32 sektorers

Det var sådant som gjorde att man i prinsip kunde klippa och
tejpa ihop bandet igen utan att tappa data, eller släta ut
bandskrynkel och med många omläsningar ändå så småningen får ihop
tillräckligt många hela sektorer för resturering.
(något jag faktiskt personligen har gjort själv).

Problemet är att med den ökade packningstätheten så såg man
inte till att förlänga felhanteringens fönster så att det
fortfarande hanterade samma _fysiska_ skadesträcka på mediat
och är  väl en av orsakerna till att Travan-banden fick dåligt
rykte...

Tyvärr föreligger nog samma situation mellan CD och DVD-skivor
- DVD-skivor upplevs ju som känsligare än CD...

Samma resonemang som ovan är det med '4 mm borrhålet' i CD-skivan
även om jag inte vet hur många sektorer datat sprids ut på.

(orkar inte söka på google just nu...)

/TE

> MVH/ Johan O
Reply to
=?ISO-8859-1?Q?Torbj=F6rn_Ekst

rätt?

stationär

CD skivor som inte längre går att spela på min bärbara stereo brukar jag stoppa in i datorn och copiera/bränna till ny cd och det brukar fungera bra. Det är alltså skillnad på laser eller felhantaering.

Reply to
DataSpider

Då har man en dålig läsare. Det finns ett program som rippar "säkert" genom att läsa spåren två gånger och jämföra de båda läsningarna. Stämmer de två läsningarna inte överens med varandra försöker programet igen ett par gånger för att se om det lyckas läsa korrekt. Det är dock väldigt sällan det behöver läsa mer än två gånger, och det är nästan bara på repiga/smutsiga skivor. Programet heter EAC, Exact Audio Copy.

Reply to
Joel W.

"Johan Olofsson" skrev i meddelandet news:btpsi9$a1hat$ snipped-for-privacy@ID-215320.news.uni-berlin.de...

Om

När

den

kan

filtret

till

CD.

felkorrigeringsdata

därav

Tyvärr vet jag inte detta men sök efter "Cross Interleave Reed Solomon Code" på nätet så hittar du mer info.

Mvh Danne

Reply to
Danne S

[...]

CIRC can correct burst errors up to 3874 consecutive erroneous bits or symbols (2.5 mm track length) and can well conceal 13,282 error bits (8.7 mm) and marginally conceal 15,500 bits

Hämtat från

Mvh Danne

Reply to
Danne S