Digitalkamera

Jag har funderigar på att köpa en digitalkamera

letar efter en liten, billig, och snabb kamera :-)
"liten" alltså inte en sån där "profskamera" med 3 dm objektiv.
"billig" .... vad får man betala för en bra kamera 4-5 000.
"snabb" vill inte vänta många sec mellan korten.

Har tittat på minolta dimage F300.

Är det någon som kan rekomendera en kamera i den klassen?

eller nån annan bra kamera?

/Jimmy Lindström

Re: Digitalkamera

Kolla gE4%rna pE5% www.cyberphoto.se som har tester pE5% dom flesta =
kameror (och dessutom skapliga priser och bra service). Annars kan du om =
du vill ha djupare tester kolla in http://www.dpreview.com/ som har =
nE4%stan allt inklusive skrE4%mmande snabba uppdateringar av nyheter =
inom digitalkamerabranchen! Man kan nE4%stan anta att dom har lite =
"inside" kontakter hos vissa tillverkare...

SjE4%lv E4%r jag pE5% vippen att kF6%pa en Sony DSC-V1 som jag tycker =
verkar vara en ypperlig kamera!

/Peter

Re: Digitalkamera

Mellan ixus400 och Minolta f300 finns det vissa skillnader som gör att man
kanske inta ska jämföra dessa två kamoror rätt av.

1. Ixusen är i princip en titta och skjut kamera med få manuella
inställningsmöjligheter. I F300 kan du ställa in bländare och slutare, fokus
o.s.v manuellt. Som i princip gör den till en systemkamera utan utbytbart
objektiv. Bra om du behöver det men kanske onödigt för dom flesta?

2. Batteritypen. Minoltan använder standard AA celler, men Ixusen kör sitt
eget race med specialbatteri. Fördelar/nackdelar kan väl diskuteras men jag
föredrar standardbatterier (kör själv med GP's 2000mAh batterier i en F100
och en laddning räcker till ungeför 200 kort för mej).

3. Storleken. Ixusen ÄR väldigt liten och smidig. F300 är större och går
inte lika lätt ner i fickan.

Om man ska jämföra Canons och Minoltas kameramodeller så är nog en
korrektare jämförelse:
Ixus400 mot antingen Minolta dimage xt eller den nya G500
Minolta F300 mot Canon Powershot G5

MVH
/Mattias

Re: Digitalkamera

åtminstonde
Då ljuger kameraförsäljaren. Visst man kan manuellt välja slutarhastighet
men du kan varken påverka fokus eller bländare manuellt.
Minoltan har slutar & bländar förval där du väljer ena parametern och
kameran ställer in den andra.
Eller så ställer du både bländare och slutare helt manuellt, även fokus kan
du ställa in manuellt dock är det ganska krångligt tycker jag.

Sen är ju frågan om du behöver dessa möjligheter i en kamera?

/Mattias

Re: Digitalkamera
Minolta Z1 kommer i dagarna.
Verkar vara en superkamera till det priset, drygt 4000:-
10 X optisk zoom, alla inställningar kan också göra manuellt.

http://www.cyberphoto.se /
http://www.scandinavianphoto.se /

har bra priser.

Re: Digitalkamera

Z1 verkar inte vara en kamera man stoppar i fickan.

Tyvärr är minnet Secure Digital vilket
är ungefär dubbelt så dyrt som Compact Flash.

/Jonas

Digitalkamera

Jag är också på gång att köpa ny kamera och här är några modeller som
verkar vara intresanta för mej.

Sony DSC-V1
Canon digital IXUS 4000
Minolta dimage F300.
Minolta dimage Z1

Sonyn verkar vara en ypperlig kamera precis som Peter säger. Någon
nackdel kan vara att den har specialbatteri och memorystick som är
något mindre vanlig. Sedan kostar den lite mer pengar också.

Det som jag reagerat lite på när det gäller ixus 400 är att den verkar
vara mindre ljuskänslig än de andra. Arbetar i tung industri. Kan jag
då ta bilder i stora lokaler med stark lysrörsbelysning utan blixt ?
Den har en närgräns på 5cm. Här kan man verkligen plåta insekter.
Specialbatteri.

F300: Vanliga batterier. Bra pris. Något större. Sämre närgräns.

Z1:  Tycker det verkar vara en intressant kamera. Finns inga tester
än?.

Någon som har andra kommentarer eller tips på bra kameror.

Re: Digitalkamera

Kanske en Olympus µ[mju:] 400  kan vara något..

Site Timeline