Dimmer

Har en liggande som jag tänkte ersätta en vanlig väggkontakt med.
Två sladdar i kontakten, och två möjliga hål i dimmern att stoppa sladdarna
i.
Kan väl knappast gå fel?
Ena hålet är märkt med  "L och en pil upp" det andra med "en pil ner och en
"våg" med en sne pil"
Spelar det någon roll vilket sladd som går i vilket hål?

//Sara

Re: Dimmer

Ja. Hålet "L och en pil upp" ska anslutas till den strömförande kabeln,
troligtvis SVART. Hålet "våg med en sne pil" ska anslutas till kabeln
som går till lampan. Färgen på den kabeln är inte svart, blå eller
gul/grön, utan kan vara t.ex. vit eller gul. För äldre hus kan det vara
helt andra färger.

Se till att ta ur säkringen/proppen för lampan innan du börjar koppla
och lägg proppen i din ficka (så någon annan inte skruvar in den igen).
Även om proppen är ur så bör man betrakta alla kablar som potentiellt
strömförande. Bättre att vara paranoid än död.

Om du är det minsta osäker på vad du gör så ska du låta bli. Man får
bara byta ut den här typen av eldetaljer om man har "NÖDIG KÄNNEDOM".

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Dimmer

Tack för svaret, får väl säga att jag har"nödig kännedom" nu;-)

Site Timeline