Hårddisk-inspelning av TV

Hej!

Det finns ju PCI kort med tuner och inbyggd komprimering som man kan
använda för inspelning av TV till hårddisken.

Men om man har TV-signal som kommer "färdigkomprimerad" som t.ex
"Robert" eller Comhem (bägge kör ju MPEG-2) kan man då på något sätt
komma åt att skriva ner MPEG-2-strömmen direkt till disk?

Man vill ju (inte minst av kvalitets-skäl) undvika att de-komprimera och
  åter-komprimera bilden.
Jag *tror* att alla DVD- och hårddiskinspelare skriver
MPEG-2-komprimerat data..?

Jag börjar bli lite sugen på att skaffa/bygga något kul som ersättning
för den gamla VHS-bandaren, men är oklar på vad man skall satsa på.

/Johan S

Re: Hårddisk-inspelning av TV

Har gjort precis så, slängt ut videon!
För att kunna spara mpegströmmen direkt på datorn, så behöver du ett
tv-kort med digitalmotagare inbyggd.
Finns för mark, kabel och satellit.

Inga problem så långt, dessvärre så verkar det var svårare att hitta tv-kort
med kortläsare.
Boxers okodade utbud är minst sagt magert.
Och dom tv-kort som finns med kortläsare, har iaf vad jag läst, vissa
problem, (känsliga för dålig signal, buggiga mjukvaror etc.)
Men bättring är på g får man hoppas???

Har man satt datorn för inspelning av favoritprogrammet som inte sänds i
repris, så
är en blåskärm det sista man vill se när man kommer hem...;-)

Ett bra ställe att börja leta efter idéer och tips är:
www.videohelp.com

Mitt lilla system bygger på en extern analog-digitalomvandlare som heter
Canopus ADVC-100.
Den lämnar DV ut.
Den är kopplad till min digitalmottagare Sagem ITD 4410 (Boxer).
I datorn kör jag ett program som heter scenalyzer för att fånga DV strömmen.
Redigering med virtualdub,vill jag spara det som divx eller liknande, så
fixar virtualdub
det direkt, annars är det Tmpgenc och bränna på dvd som gäller.
Eftersom jag oftast låter datorn snurra 24/7 så är det inga problem att
fjärrstyra med hjälp av XP´s inbyggda fjärrskrivbord, från jobb eller vänner
tex.
Skulle mottagaren vara ställd på fel kanal, så har jag en speciallösning för
detta..;-)

Ett 8 kanals reläkort från velleman som är kopplad till datorn via RS232,
denna är kopplad till en skrotad
universalfjärr som är riktad mot digitalmottagaren!
Ett litet program kodat i Visualbasic sköter programändringen.

Har en del problem kvar att lösa, nr1 på listan är större hårddisk,
Okomprimerad AVI snor hårddisk
snabbare än nåt annat, ca 13-GB per timme!
Men ny hårddisk är på g.

Har även passat på att kopiera över mitt vhs material till dvd, innan banden
blir oläsbara.
Innan videon kastas för gott får den stå i intill datorn ett tag till, många
kompisar som vill lägga
över semesterfilmerna på dvd...;-(

Vilken lösning du än väljer, lycka till!

//Dan

Re: Hårddisk-inspelning av TV

säga vad man vill om analogvideo - men dom blåskärmar inte
eller hackar och fryser bild och med ljud som 'springer
ifrån' bilden mm.

program kodat i Visualbasic sköter programändringen.

instämmer... och kan ta datorn flera dagar att 'smälta' efter en ivrig
kvällsinspelning då jag prioriterar kvalitet framför kvantitet
och därför kör med Xvid som inte är lika snabb som DivX...

2-pass - 2000 kbit/s för bild och 224 kbit/s för ljudet om någon
är intresserad

Re: Hårddisk-inspelning av TV

Vad blir det för storlekar på filerna? Säg en standard film (en timme och 50
minuter typ)?

Re: Hårddisk-inspelning av TV

Siktade ursprungligen på en StarTrek-avsnitt @ 43 minuter per CD 700 meg
och har fortsatt så - videocapturing kan man inte komprimera fullt lika
hårt som tex. DVD-källa då videosignal alltid innerhåller brus som drar
bandbredd - även från digital-TV över S-video/CVBS-väg... har provat att
gå ned till 1800 kbit/s men tycker att det börja kosta för mycket
i kvalitet - i allafall när jag körde DivX. Numera iom den senaste
XviD-dekodern överträffar DivX i kvalitet per bit sas. så kör jag numera
bara XviD. Framförallt tycker jag att histogram-tabellen är himmla
användbar och siktar på att toppen på gauss-kurvan ligger runt
4 - 5 och endast minimum med frames över 8-10 i kvalitet
och med hjälp av denna så ser man att en del DVD-filmer går att
komprimera jäkligt hårt - tex. 'Event Horizon' kunde man gå
ned till  800 kbit/s för genomsnitt 5-6 i kvalitet.

Jag använder alltid 2-pass och man ser på histogrammen att det faktiskt
gör nytta så man helt slipper extremvärden runt 15 - 24 som det annars
lätt blir vid enpass. och en bild med 'värde' 24 i kvalitet är inte alls
rolig att se på...

Re: Hårddisk-inspelning av TV

[...]

3 st CD-skivor på 700 Mb ger dig 02:08:55 speltid i det formatet.
Eller ca 43 minuter på en CD. Lagomt för ett startrekavsnitt.

Re: Hårddisk-inspelning av TV
Jag har nog tänkt fel....

Alltså: För att undvika kvalitetsförluster så skulle jag vilja skriva
mpeg2-data direkt "ur luften" till hårddisken.
*Men* denna dataström är väl oftast krypterad, och då blir det ju
knepigt att kryptera upp den vid uppspelning. Jag är inte tillräckligt
insatt i dagens TV-krypto-system för att reda ut det hela, men ngn annan
kanske...?

Jag anar dock att även om man har ett giltigt programkort, så har
operatören bytt kod från inpelningstillfället..?

/Johan S

Re: Hårddisk-inspelning av TV

då måste du ha en sådan digital capturekort som hanterar
digitala mpeg-2 strömmar - med programkortshållare, vilket är ytterst
sällsynt än så länge.

möjligen kan man 'brute force' fram innehållet om man övh får ned
den krypterade mpeg-strömmen på HD:n

---

tillsvidare får man nöja sig med att hitta digitalboxar med S-videouttag
och sedvanlig TV-capturekort för bästa möjligt lagring - hur eller hur
Re: Hårddisk-inspelning av TV

Om önskemålet är att spela in en film via satellit med bibehållen kvalitet
och kunna göra en dvd-video av den så finns lösningen, även om det
inbegriper ett flertal steg.

Grundbulten i det hela är en Dreambox 7000-S satellitmottagare
(Linux-baserad med nätverksanslutning) utrustad med hårddisk (alternativt
nfs-monterad volym på en dator).
- 1: spela in filmen till hårddisken (ingen kryptering kvar) som .ts-filer
(transport-stream).
- 2: flytta ts-filerna till redigeringsdatorn och lägg ihop till en enda
ts-fil med DreamTSman (en film på 1:30 blir ca. 2,4GB).
- 3: konvertera från ts-format till separerade mpg-video, mp2-ljud och
textning med ProjectX (java).
- 4: klipp ut de delar du vill ha kvar (om det finns reklam etc) med hjälp
av MPEG2Schnitt med bibehållen sync mellan video och ljud.
- 5: skapa vob-filer etc för dvd-video med DVD-lab Pro.
- 6: bränn dvd-skivan med Nero v6.x.

Naturligtvis kan man göra DivX m.m. istället.
Om man är Mac-fanatiker så finns det motsvarande program där också.

Har jämfört en spelfilm från en filmkanal inspelad enligt ovan med den
köp-dvd jag har av samma film utan att se nå'n kvalitetsskillnad.
Ljudet blir naturligtvis beroende av vad de sänder ut, men minst stereo
sänder de i alla fall.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Hårddisk-inspelning av TV

'enkelt och smidigt' - ser jag :-)

är dreambox enbart för satellit eller finns det motsvarande
också terrestial ???

Re: Hårddisk-inspelning av TV

Dreambox är idag enbart för satellit, men mycket av programvaran är
universiell (gpl) och används även till pci-kort i vanliga pc där -t och -c
existerar. Ryktet går om version av boxen för -t men inget nytt under solen
ännu.

Glömde berätta om "the killer application" med boxen, med programmet DreamTV
i datorerna så ser man aktuellt program från boxen streamat över nätverket
och kan byta kanal (dock samma kanal till alla som tittar). Så med parabol
på taket och multi-lnb'er plus en eller flera boxar nätverksanslutna så kan
man se alla program inkl. SVT på dator med stor bildskärm utan att inneha
tv-mottagare.
Långnäsa för Radiotjänst i Kiruna - inget krav på licens.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Hårddisk-inspelning av TV

Annars får man utveckla något för en av dessa dvb-T -> usb boxar som finns.

Tuner = licens, iofs kan man ju sätta den på någon bergstopp med laser eller
wlan länk ner.. och så känns man inte vid den =)

Re: Hårddisk-inspelning av TV

Finns ingen tuner för marksändning eller RF-in/utgång i en Dreambox, endast
scart och ethernet ut.

--
Reply to: crister (at) forpresident (dot) com

EU-medborgare.

Re: Hårddisk-inspelning av TV
För de som har för mycket datorer till vöers hemma så kan man köra
denna mycket behändiga Linux variant :)

http://www.mythtv.org /

Site Timeline