Tv byte huvudströmbr...

kollat på en kompis tv en phillips 28" från mitten av 90
talet.....huvudbrytaren är sönderbränd lönar det sej att köpa en ny...(om
den  nu finns som separat reservdel) eller är det bättre att sätta dit en
sladdströmbrytare eller en annan brytare på tv:n på  undanskymd plats?

Pelle

Re: Tv byte huvudströmbr...

Vad är det för modell? Typbetäckning? Skulle kanske underlätta för t.ex
Leif.

Re: Tv byte huvudströmbr...

ny...(om
en
Modellbeteckningen är

28PT542B/13

Pelle

Re: Tv byte huvudströmbr...

Hej Pelle !
28PT542B/13 ger vid koll i Philips "Model number survey" GR2.4 tillverkad
1994.
Om du går in på:
http://w1.455.telia.com/~u45521195/Tv/PhilipsTv.htm
och rullar dig ned till GR2.4 så finns där två foto på trasig strömbrytare,
om det är denna typen på brytare så har den P/N 4822.276.13603 och priset är
lösbart.
Akta dig för att göra modifieringar i dessa delarna.

/leifline

Re: Tv byte huvudströmbr...

dit
plats?
t.ex
strömbrytare,
är
Tack för tipset leif , tyvärr så är det inte samma kretskort på bilden som i
tv:n.
Dessutom har jag mätt upp strömbrytaren och denna verkar ej vara problemet.
Efter att ha kollat lite nogrannare på den så har jag kommit fram till
följande felsymtom.

1.startar ej, (ganska självklart) *S*
2.den gröna power-on lysdioden blinkar snabbt hela tiden efter påslag,
3 . försöker man  slå på tv:n med fjärren så reagerar bara tv:n just vid
tillslag på huvudströmbrytaren, sedan återgår powerlampan till att blinka
grönt .
4. så länge den är påslagen i stand by läge så hörs ett svags  knäppande
tickade ljud verkar komma från högtalarna.

Dessutom kollade jag på plasen i chassit datummärkning där är augusti 1995

Tacksam för all hjälp jag kan få med den

Pelle

Re: Tv byte huvudströmbr...

problemet.

Ja det var annat än en bränd strömbrytare, tyvärr blir det lite mer
komplicerat nu.

Du kan börja att mäta följande:

C2545 1n5/2KV, denna kan vara ledande ibland och då går Tv:n i "Protect".

T7545 kan vara kortsluten och då skall du leta efter någon dålig lödning
eller felaktig flybackkondensator som utlöst det hela, denna trissa går
nästan aldrig sönder av sig själv.

C2546 flybacken (olika värden beroende av variant) viktigt att den har rätt
värde.

D6546 BY228, mät för läckage.

Säkring 1534 315mA.

Har du inte hittat något efter detta så lutar mycket åt HS-trafon tyvärr.
Lycka till.

/leifline

Re: Tv byte huvudströmbr...

som
blinka
1995
rätt

Tack för tipsen hör av om utgången........

Pelle

Re: Tv byte huvudströmbr...

vid
knäppande
"Protect".
tyvärr.
Förlåt en kanske dum fråga .....lokaliserat  alla komponenter här uton
säkring 1534 315mA....om den finnes var sitter den?

Pelle

Re: Tv byte huvudströmbr...

 Den är svart till färgen, ser ut som en liten hockeypuck, om du drar en
linje mellan nättrafon och HS-trafon så sitter den nära nättrafon.
/leifline

Re: Tv byte huvudströmbr...

ok hittade nu.....letade efter en sån ju
*S*

Pelle

Site Timeline