Innomhus GPS

Jag skulle vilja bygga en GPS som man kan ha innomhus! Den skall bestå av
tre sateliter som man sätter i taket och sedan en mottagare som man kan
kalibrera på en känd punkt och nollställa där. Mottgaren skall ha tre
displayer som anger pos i X, Y, och Z led i förhållande till kalibrerade
nollpunkten. Allteftersom man flyttar mottagaren skall displyerna uppdateras
så att man hela tiden ser exakt var mottagaren befinner sig i rummet.
Räckvidden skall vara ca 10 meter (jfr. Bluetooth) Upplösningen skall vara 1
mm +-0,5mm Vad jag skall ha den till är tillvidare "hemligt".

Låter det spännande?
Kom med kommentarer tips och ideér.

pepe

Re: Innomhus GPS
Sat, 20 Nov 2004 23:49:54 GMT, Pepe ba:

Det har du knappast råd med. Satelliter är inga billiga grejer; räkna
med minst en halv miljard kronor per styck eller så.

Du kanske borde kolla on vad som finns tillgängligt på byggmarknaden.

Charlie.
--
If everything is coming your way then you're in the wrong lane.

Re: Innomhus GPS

Dessutom, om dom ska sitta i taket så behöver det i så fall vara i ett
hus i halvmiljardklassen också...

--
Olof Lagerkvist
ICQ: 724451

Johan

Re: Innomhus GPS

man kanske kan prova på tröghetsnavigering med 3-axliga
accelerationsmetrar och magnetisk/gyro kompass (båda fins som små
kretsar idag - tom. med alla 3 axlar ihopbyggda redan från början)

dock behöver man ett antal checkpoints för att kompensera
för drift (speciellt i början innan man lärt sig systemets konstanter
och avvikelser i en adaptiv process)  och kanske kan lösas med Wlan
och dess timig advance där - om det nu fins något sådant.

Man får i allafall räkna med sammarbete med flera olika sensorer
för att få upp noggranheten, sedan måste man besluta om man
får använda aktiva sensorer (laservaståndsmätare, ultraljud
och doppler) eller enbart passivt med dödräkning, tröghetsnavigering,
enbart lyssnade av omgivning etc..

/TE

Re: Innomhus GPS

Hej Torbjörn,
Du verkar vara den ende som är lite vettig i detta forumet.
Jag har hittat följande länk på nätet. Tror du det kan vara något?
http://www.3rdtech.com/HiBall.htm

Sateliter behöver ju inte betyda jättegrunkor som far runt i rymden!

Begreppet skall tolkas så, att man har något att kommunicera med
som alltid är på "samma ställe" Om avstånden är fixa, så borde de
även kunna ange var min mottagare/sändare med displayer befinner
sig. Kanske det räcker med tre avståndsmätare och lite beräkningar
som sammanställs i min handhållna enhet och displayas i densamma.

Fler tips och ideér

Pepe

Re: Innomhus GPS

Hej Johan,
Du verkar åxå vara med på tråden i rätt riktning :=)
Kolla denna länken:
http://www.convict.lu/Jeunes/beacon.htm
Det finns lite om man söker på djupet.
Jag tror det skall gå att realicera med rätt verktyg.
Först och främst lite "jävlar anamma"!

Pepe

Re: Innomhus GPS

Inget nytt, men tenderar att stupa för att man inte inser
komplikationsgraden från början. Laserpositionering används bl.a. i
förarlösa truckar. Se även http://www.ibeo-as.de . Ultraljud är enkelt
att använda men klarar nog inte ditt behov på upplösning och kommer
något oväntat i signalens väg, typ en varmluftsblåsa, så krävs det bra
signalprocessor för att "se förbi" sådana saker. Vanligt problem inom
Sonar.
Fattigmans GPS är möjlig men lite knepig att konstruera om man inte är
mycket kunnig konstruktör och har bra resurser.
En lite förenklad variant:
Fyra (eller fler) olika placerade sändare på typ 10 MHz sänder i
tidsluckor efter varandra. Alla har gemensam oscillator. Din mottagare
har en bra PLL som låser på den första sändaren och använder denna för
att fasdemodulera övriga sändare, vilket som resultat ger tre olika
likspänningar. Om noggranheten blir 0,5 mm beror på hur bra du fixar
fasbruset, hanterar reflexer och hur lång tid mätningen får ta. Nu har
du tre spänningar, men de måste räknas om för att ge x, y och z. Hur
bra resultatet blir kommer även hänga på hur bra sändarantennerna kan
placeras samt en mängd ytterligare faktorer. Noggranhetsosäkerheten
beror även på de vinklar som måste beräknas och kommer variera över
rummet. DECCA och LORAN är snarlika system, sök mer info om detta på
Google.
Om du är verkligt seriös kan du få ta del av matematik för
signalbehandling på applikationsnära nivå, på lasersidan, med avseende
på rumsorientering och signatursökning som jag gjort, men det är inget
som jag släpper iväg utan vidare.

/Alf

Site Timeline