philips 21CE 4550/13S

Problem med att den går  ett tag sen "poffar" det till i den och display och
allt blir svart pipande ljud hörs från sen......startar man om den kan den
gå igång igen  men ej jämt.....går oftast igång när den är kall....lödninga
o dyl är kollade och verkar ok.

'
vore tacksam för hjälp .säkert ett mycket simpelt fel...känns rätt onödigt
att köpa ny tv till sommarstugan  bilden är perfekt annars å den har gått
felfritt sen den köptes i mitten på 80 talet tror jag,,,,,,,,,,,,,

Pelle

Re: philips 21CE 4550/13S
Hej Pelle

och
kall....lödninga

Är du säker på att lödningarna är OK ?
Detta du beskriver är typiskt för denna modell (2B), om du skruvar bort
plastskenan  i botten (är den borta har Tv:n säkert varit på service innan)
och löder om HS och Switchtrafon, samt området runt HS-trafon så har du en
stor chans att lyckas med din reparation.
Hör av dig och berätta för oss om detta hjälpte, det kan ju vara så att du
har ett riktigt knepigt fel i Tv:n.

Att den funkat perfekt i alla år är ingen garanti att felet är enkelt, eller
som en kund sa till mig som lämnade in en 14 tummare, "i en så här liten
apparat kan det väl inte bli så stora fel".

leifline

Re: philips 21CE 4550/13S

den
innan)
onödigt
gått
eller

Jo det var de första fel jag tänkte på med men tyvärr inte dessa lödningar
ser helt ok ut...........dessutom brukar väl inte displayen på tv:n  vara
död om det glappar vid hs trafon.

Att jag anmärkte att jag trodde det var ett enkelt fel berodde på att bilden
är helt perfekt tills den poffar till och allt slocknar utom  vinande ljudet
från switchtrafon

Tackar för visat intesse :)

Pellle

Re: philips 21CE 4550/13S

"""""""""""""""""""""""""""
Jotack.......den kommentaren har man hört förr
Det känns lite otacksamt, men jag tror ändå att
det är menat som ett (dåligt) skämt :-)
((IP))

Re: philips 21CE 4550/13S
eller

Eller gamla gubbar som kommer in i verkstan och frågar:
-: sitter du här och gör motstånd?
/Morgan

Re: philips 21CE 4550/13S
Kanske byta switchtransistorn + tillhörande diod och kondensator på
nättrafons primärsida. Kolla också övriga kondensatorer i detta
område.
/ Janne

Re: philips 21CE 4550/13S

eller

Ursäkta om min kommentar uppfattades som kränkande, detta var verkligen inte
min mening, första delen i meningen var ett konstaterande och andra delen
ett DÅLIGT skämt.

Nu till felet i Tv:n.
När det ploppar till och piper, finns det någon +140 Volt då ?
Detta mäter du på dioden pos. 6696.
Jag tror nämligen att Tv:n går i protect.

leifline

Re: philips 21CE 4550/13S

  Hej Leif!
Jag tror att du missförstod mej. Jag har nämligen varit
ute för samma skämtsamma uttryck under min verksamma
tid som servicetekniker.
((IP))

Re: philips 21CE 4550/13S

;-)