Räckvid trådlöst tbord+mus

pE5% nu nE5%r inte lE4%ngre E4%n ett sladd tbord :-( Finns det nE5%tt som
klarar ett par vE4%ggar, och typ 10m?

Re: Räckvid trådlöst tbord+mus

Mina Bluetooth-grejor funkar bra och ett antal meter/väggar.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Där jag bodde förut stod datorn i ett angränsande rum till vardagsrummet.
Jag hade dragit en 10 m svhs/scart video- + audiokabel från datorns TV-out
och ljudkort till TV:n och det gick att ta med sig tangentbord och mus till
vardagsrumsbordet för att t.ex pausa filmen. Det står visserligen compaq på
grejorna, men åtminstone musen är väldigt lik en Microsoft-mus. Sen flyttade
vi och rumsdispositionen och kabeldragningen blev snarlik, men skillnaden
var att väggen mellan rummen nu var i armerad betong, och därmed slutade
taangentbord och mus att fungera från vardagsrummet.
På en dator jag har på jobbet använder jag ett trådlöst Logitech-tangentbord
och -mus, och den räckvidden upplever jag som nästan kortare än vad en
sladdanslutning skulle ha. Räckvidderna varierar tydligen beroende på modell
och tillverkare. Det är möjligt att såna uppgifter finns med i
specifikationerna ifall man bemödar sig att läsa dom.

/Danne

Re: Räckvid trådlöst tbord+mus

Provat att stänga av lysröret med HF-don - många sådanahär utrustning
kan få mycket begränsade räckvidd pga. allt jäkla skrot som är igång
runt omkring och strålar elektromagnetiska störningar som dränker
mottagaren från  switchade nätaggregat, PC där 'arbetet' på moderkort
och till/från minne läcker ut som elektromagnetisk brus från nära DC
till flera GHz.

Sändarna i sådan trådlös utrustning som tangentbord och möss är av olika
lagar begränsade till väldigt låg effekt, vilket inte är särskillt
mycket över vad som tillåts att sända ut som störningar, vilket gör att
nära går det bra men på avstånd då strålningseffekten minskar i kvadrat
med avståndet från sändaren, så börja störande grannarna nära omkring
mottagaren (PC i sig själv, lysrör, skrivare, ADSL-lina etc.) att
överrösta signalen från tgb/mus-sändaren.

---

Det här är ett systematisk jätteproblem som de flesta gör som strutsen -
vill inte veta om att det ens existera och 'bara vill blir förbannade