Hung Chang

Hejsan!
Har fått tag i ett Hung Chang 5602 20MHz oscilloskop, skulle vilja ha lite
info om detta
agentur etc. Och vart man kan få tag i probar till dyl.

Tackar på förhand :)

Re: Hung Chang

Probar är hyffsad standard för de mindre avancerade
analoga oscilloskopen < 100 MHz - även om tektroix mfl. har försökt
nyckla dom med automatisk områdesval mm.

Dock, undvik (ofta billiga) probar med omkopplare mellan 1 och 10 MOhm
då dom _alltid_ står fel, glappar eller är jordade när man som
minst önskar det - _möjligen_ kan man acceptera återgående
trycknapp för bortkoppling/jordning av signalen till osc.
- men är inte alls nödvändig, jag har i alla fall inte saknat något
sådant, man kollar ändå med probspetsen mot tilltänkt signaljord innan
man mäter vidare... - ofta framställs omkopplare som mervärde och
feature i produktargumenten för lågprisprobar - men i
verkligheten bara en irriterande störning i mätningen
och potentiell  felskälla när det börja bli slitet.

Dvs. använd alltid 10 MOhm prob i det dagliga arbetet och räkna
alltid att signalen är 10 ggr högre än visat om du inte har
autoskalande osc-scop.

- om du måste ha högre känslighet så är det specialarragemang med
egentillverkade korta kablar och/eller köpta 1 MOhm-probar för just
denna känsliga mätning och man byter tillbaka till 10 MOhm  probar när
mätningen är klar. - på det sättet så vet man att oscilloskopet alltid
visar samma sak varje gång man använder den och man slipper mätfel med
faktor 10 då och då som det gärna blir med omkopplingsbara probar...

Kom ihåg, 1 resp. 10 MOhm gäller bara DC! ju högre frekvens - desto
närmare 50 Ohm impedans får man även på en 10 MOhm prob! - vilket man
måste tänka på när man mäter på snabb logik eller hög frekvens
- proben lastar och det är probkabeln som bestämmer hur mycket!
välj så lågkapacitiv prob och probkabel som du har råd med!.

Proben som sådan skall vara smal och smidig (även kabeln!),
medföljade hake, klips och jordsladd skall vara små och av
god kvalitet i hyffsat seg plast. (skall inte spricka pga.
en trampning) - för det finns nästan ingenting mer irriterande
än en  sönderfallande (billighets)prob och glappa tillbehör
efter 3 månader när man sitter och mäter under tidspress...

Och nästan det viktigaste - köp minst 2 st. och gärna
2 extra probhakar utöver dom som följer med
-  så dyra du har råd med då  probar är riktiga arbetshästar
i mätningarana och får inte börja glappa och jäklas.

Tektronix har haft väldigt fina probar förr även för enklare
generella osc-scop och jag skulle nog kolla upp där nu med
om dom inte finns i acceptabel prisklass.

Till sist men inte minst - probar _är_ förbrukningsvara! och går sönder
förr eller senare - men med dyrare ditå så får man kanske ett par års
daglig användning per prob(sladd). - ofta är det probsladden som ger
sig först på de dyra  och kan ofta bytas ut separat - medan de billiga
så är det själva proben och dess tillbehör som ger sig först efter
några månader pga. dålig mekanisk kvalitet helt enkelt.

(Ok det blev längre än jag tänkte mig - men jag blir fortfaran
upprörd över skitprobar som sabbar ens arbete och tvingar
till oönskad övertid pga. allt extra jobb med ommätningar
och felsökning på felställe mm. pga undermånliga probar
- här kan man snacka om dumsnålhet...)

/TE

Re: Hung Chang

kolla på http://www.elfa.se , priser från 343 och uppåt (massor uppåt)
förövrigt gäller förstås vad TE skriver i sitt inlägg .

Annars kan jag bara säga att det är bra med bra prylar, har använt mitt
textronix 2246 (4ch 100Mhz) idag och det är helt ok :-)
Har även en 2465A (4ch 350MHz med GPIB också) om man skulle behöva gå så
långt. Det är tur för oss hempulare att datorerna har knuffat ut
analogtekniken från företagen. Förr fanns det 10 oscilloskåp per
våningsplan, nu kanske ett bortglömt i ett skräpförråd (dom andra sålda
till anställda :-).

så lite så, och lycka till med ditt skåp

jäsp, sängdags

Re: Hung Chang

*Asgarvar*

Huvudet på spiken.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /

Det är dags att vi som har kunskaperna börjar bli
konsulter som dessutom har den utrustning som krävs.
Det går nog att tjäna grova pengar.

--

 + Ken +

Re: Hung Chang

Om man vill jobba så. Personligen tror jag inte jag vill det. Det är
rätt osäkert och det är en massa stök med att hyra ut sig själv och
administration av detta som firma osv.

Om det där gjordes enklare för småföretagare vore det roligare.

--
Ichimusai - Tolerated by two cats.      ICQ: 1645566  Yahoo: Ichimusai
IRC: Ichimusai#AmigaSWE@IRCnet          URI: http://www.ichimusai.org /
Re: Hung Chang

Precis samma anledning för mig också. Att sköta administration
är inget för mig, jag är tekniker.
Nu slösar jag bort mina kunskaper genom att köra buss istället.
Det finns nog stora kunskaper som slösas bort på liknande sätt
landet runt.

--

 + Ken +

Re: Hung Chang

Jo det är nog enda lösning för att det inte skall bli för dyrt.

  "vi flytt int!"
För min del bor jag endast 43 km från centrala Stockholm och
har jobbat där de mesta delen av mitt arbetsliv sedan 1973.

--

 + Ken +

Re: Hung Chang

Problemet är att förpacka detta så att rätt kunder hittar
'oss' -  Vi må vara ganska bra tekniker - men vi är jäkligt
dåliga att sälja oss själva, både ur lönemässig synvinkel
men också att sniffa upp bra jobb.

Det verkar som det krävs typ lova stort och
hålla tunt om man skall komma någonstans numera
och sådant strider mot en teknikers hela
fostran och moral då våra uppdrag tidigare
är faktiskt att konstruera och leverera något
som fungerar - varje gång!!

lite knepig ekvation där...

/TE

Re: Hung Chang

Oj där känner jag igen mig  :-)

Extremt sant!
Jag hatar att fuska, slarva och ljuga.

Mina hemkonstruerade apparater vill al inte gå sönder
eftersom de är byggda för att inte gå sönder.
Jo det gå faktisk att minimera risken att de går sönder,
men det kräver extra tidsåtgång för konstruktion
och i flera fall dyrare komponenter och det är sådant
man oftast inte har tid och råd med i arbetslivet.

Jo.

--

 + Ken +

Re: Hung Chang

Tackar för tipsen ang probar, hittade själv lite info om skopet i en gammal
elfa-katalog (95).
Den övriga diskutionen var ju kul läsng :)
Se om den Störste stamledaren av alla (Persson) för igenom sitt EMU med ännu
mindre insyn, och den lilla människan blir ännu mindre.

Site Timeline