Long Lat beräkningar?

Kanske inte riktigt elektronik men gör ett försök.
Sitter och lurar med lite kartor och GPS positioner.

Det jag har är en karta där mittpunkten är känd.
Jag känner även till kartans storlek samt vilken skala som kartan har.
Det handlar om relativt lokala kartor, småstäder i storlek.

Jag skulle vilja veta hur man kan få reda på GPS positionen i bildens hörn.
Har försökt med ett par varianter utav uträkningar men har inte lyckats att
få i ordning på det i både long och lat led.

Re: Long Lat beräkningar?

hörn.
att
det kanske kommer av att man inte kan avbilda jordytan exakt i 2d?
kartor är väl en kompromiss mellan verkligheten o vad man med kartan vill
visa?

en liten amatör gissning från mig :)

Re: Long Lat beräkningar?

Stämmer bra att jordytan ej fungerar bra i 2d.
På kortare sträckor skall det dock fungera med Phytagoras sats men längre
sträckor så är det cirkel beräkning man måste göra.

I mitt fall så är det dock kortare avstånd.
Frågan kvarstår dock om hur man får till hörnkordinater från en kartbild med
känd mitt kordinat + känd skalning.

Re: Long Lat beräkningar?
med

Tre förslag, vilka kanske anses som fusk, eller åtminstone "kringgående av
svårigheter". Kanhända nåt av dem går att tillämpa :

Du kan alltid ta ut de exakta koordinaterna från en känd karta. Detta funkar
förstås bäst om du bara skall greja nån enstaka kartbild. Skall du
automatisera
processen så kvarstår problemet.

Tag med din GPS och uppsök hörnpunkterna IRL, så att säga. Samma nackdelar
som ovanstående förslag, och ett par till :-)

Om kartan är i koordinatsystemet RT90, t.ex., så är det hur enkelt som
helst.
Fast du behöver 2 kända positioner, alternativt veta hur många meter
varje pixel (du talar om elektroniska bilder va?)  motsvarar i X- och Y-led.
Bästa lösningen, tror jag.

--
Robert

Re: Long Lat beräkningar?

Lite svårt i mitt fall, speciellt att det skall bli ngn form utav
automatisering.

Y-led.

Lite osäker om det är RT90.
men om det är det, hur fungerar det då?
Om jag har en center kordinat, hur blir då kordinaten tex, 100m i X led som
kordinat?

Re: Long Lat beräkningar?

W84 brukar vara det som används i GPS om jag inte minns fel
- en del GPS:r  dock ställbara  till andra
koordinatdatumreferenser.

/TE

Re: Long Lat beräkningar?

Om de "småstäder" som du undersöker inte ligger alltför nära nord-
eller sydpolen så kan du göra följande approximation:

- Jorden antas vara ett klot med omkretsen 40000000 meter

Detta betyder att varje breddgrad motsvarar 40000000 / 360 meter
vilket är ca  111111 meter
För längdgraderna måste man ju ta hänsyn till på vilken latitud man
befinner sig eftersom längdgraderna ligger olika tätt, glesast vid
ekvatorn.
Varje längdgrad motsvarar 40000000 * cosinus(latituden) / 360 meter.
För latituden 60 grader så blir det alltså 40000000 * 0.5 / 360
vilket är ca 55556 meter.

Så om positionen för din kartas mittpunkt är
  x grader nordlig (eller sydlig) bredd och
  y grader östlig (eller västlig) längd
 så är positionerna för kartans hörn, med ovan gjorda approximation
lika med

x +/-  (h/2) / 111111 grader nordlig (eller sydlig) bredd och
y +/- (b/2) / (111111* cos(x)) grader östlig (eller västlig) längd.

där h = kartans höjd i meter gånger dess skala
och b = kartans bredd i meter gånger dess skala

Hoppas att det var någotsånär begripligt.

Lars-Åke

Re: Long Lat beräkningar?

jorden är en ellipsoid ;-)

det står faktiskt riktigt mycket om detta
hos lantmäteriverket med transformer och hela kitet.

- och dom är petiga...

se www.lm.se

'GIS' är också en samlingsbegrepp
när man pratar om GPS och positionern.

/TE

Re: Long Lat beräkningar?

Tänkte om man inte känner till förkortningen, Geografiska
Informationssystem eller Geographical Information System ger en hel
del info om man googlar på det.