Väderstation

Hejsan,

Jag skulle vilja ha en vE4%derstation som jag kan koppla till en PC
(Linux/Win) och med vilken jag kan logga E5%tminstone temperatur, men
gE4%rna E4%ven vind och presentera det via webben. Som t ex sker pE5%
http://www.temperatur.nu /

Jag har Googlat runt lite men tycker inte att jag hittar nE5%gon riktigt
bra info.

Har nE5%gon av Er kF6%pt/byggt nE5%got sE5%dant? Eller har Ni nE5%gra tips?

Tack pE5% fF6%rhand,

Anders

Re: Väderstation

LE5%ter som ett pic-projekt. Med eprom sE5% klarar den evt avbott  och
batterbackup E4%r simpel i fF6%rhE5%llande till ha batteribackup till en
PC-dator. TV-kort gE5%r ju kF6%pa fF6%r 20 :-, lE4%tt att programmera osv=
 :)
Komplettera med en tempsensor typ Dallas 1-trE5%d.

Vill man ha budget varianten sE5% fungerar 1N4148 utmE4%rkt som =
tempsensor
och en stump ulltrE5%d E4%r fortfarande kvalitetsindikator fF6%r fukt men
krE4%ver att man sjE4%lv kan bygga nE5%got finmekaniskt fF6%r =
F6%vergE5%ng till
el-interface.

SjE4%lv hade jag turen fF6%r nE5%gra E5%r sedan att komma F6%ver en =
skrotad
vE4%derstation med mekaniskt bra vind och regnmE4%tare.
Elektroniken ersattes med Dallas/Maixim 1-trE5%dsinterface och USB till
dator. SE5% pass enkel koppling att man knappt behF6%ver gF6%ra ett PCB.
Byggkostnad nE5%gra hundralappar, men det gick E5%t en hel del timmar
innan jag fick hE5%rd och mjukvara att komma F6%verens med DS2423P =
rE4%knare
som anvE4%ndes som minnesbuffert/backup fF6%r antal vindkilometer.

Har E4%ven erfarenhet frE5%n en Oregon vE4%derstation inkF6%pt pE5% =
Mediamarkt i
Tyskland fF6%r ca 150A4%. Stationen E4%r enkel men ok. MedfF6%ljande
programvaran E4%r buggig och Oregon lE4%mnar inte nE5%gon information om
grE4%nssnitt om man vill gF6%ra egen programvara.

Det finns nE5%gonstans pE5% nE4%tet ett diskussionsforum specifikt fF6%r =
de
som vill bygga vE4%derstation med 1-trE5%d. Kommer tyvE4%rr inte ihE5%g
adressen men borde gE5% sF6%ka.

NE4%r jag behF6%vt nE5%got 1-trE5%d att labba med har det hE4%nt att jag =
kF6%pt
smE5%prylar frE5%n http://www.hobby-boards.com/catalog/index.php
Maxim tror jag inte lE4%ngre skickar gratis 1-trE5%ds chip annars E4%r =
det
ju billigaste alternativet.

Tidningen Elektor borde haft nE5%got liknande projekt om man vill fE5%
lite uppslag.

MedelvE4%rdesbilda temperatur kan gF6%ras genom gjuta in tempsensorn i =
ett
bowlingklot sE5% rE4%cker det med totalt en avlE4%sning per timme :).

/Alf

Re: Väderstation

Hejsan,

Jag skulle vilja ha en väderstation som jag kan koppla till en PC
(Linux/Win) och med vilken jag kan logga åtminstone temperatur, men
gärna även vind och presentera det via webben. Som t ex sker på
http://www.temperatur.nu /

Jag har Googlat runt lite men tycker inte att jag hittar någon riktigt
bra info.

Har någon av Er köpt/byggt något sådant? Eller har Ni några tips?

Tack på förhand,

Anders

http://www.iloy.fi/?language=swedish&file=&area=

Re: Väderstation

Ett litet tips. Vissa moderkort har kontakt fF6%r extern givare. Inte sE5%
avancerat kanske, med en kickstart fF6%r nybF6%rjaren.

Re: Väderstation

Det var ju lite spännande att klicka på "produkter", då man väntade sig
att kunna köpa en rad intressanta saker. Tyvärr funkar just produktsidan
bara på finska, vilket är ett betydande hinder för en vanlig svensk.

GLUDEN

Re: Väderstation

Ja nu säljer han nog inte utanför Finland i alla fall. Davis väderstationer
verkar finnas här:
http://varmfront.se/index.php?manufacturers_id10%&osCsid=c25595d481927e875cb626c126f7a994

och här:
http://safecast.se/butik/davis/OM_VP_Davis2.htm

hälsningar Esko

Re: Väderstation

PE5% http://www.pellets.info forumet finns en del kul.
Det skal finnas ett solfE5%ngar forum med automatik info med.

http://bwired.nl/ VE4%rst?

Site Timeline