Grillad TV-tunerlåda

Hej!

Hade "oturen" att koppla in fel trafo till min TV-tunerlåda (sån som
fixar RF -> VGA). Efteråt konstaterade jag att den jag kopplade in var
på 14V (0.8A) DC och originaltrafon är på 12V (1.2A) DC. (Samma
polaritet på båda)

Måste erkänna att jag är rätt förvånad över att prylen säckade.
Vilospänningen ut skiljer bara 0.7V mellan de båda. Menmen..

Nu är frågan; tror ni den är helt förverkad, eller tror ni det går det
att få liv i den igen? Själv är jag komponent-illiterat, dvs
elektronikkomponenter är magi för mig.

Här e några bilder på prylen i fråga:

http://www.sudo.se/bild1.jpg
http://www.sudo.se/bild2.jpg

Någon i Göteborgstrakten som känner sig manad att sätta lödkolven i
den kanske? Eller några tips om vad som förmodligen gått åt pepparn?

Mvh,
Fredrik

Re: Grillad TV-tunerlåda

Koppla in den riktiga trafon och se om du får sedvanliga +3.3 & +5 Volt på
chippen. Annars kolla via U1,U2 och se om du får kläm på det.
"Byggklossen" ovanför C6 på bild2 kanske är intressant ur kraftförsörjnings
synpunkt.

Är det inte kraftförsörjningen som givit upp sin ande är det värre. Då får du
be att det finns ersättnings komponenter till ett pris som gör det lönt att
repa..

Re: Grillad TV-tunerlåda
som
var
sE4%ckade.
gE5%r det
lF6%dkolven i
pepparn?
Volt pE5%
kraftfF6%rsF6%rjnings
vE4%rre. DE5% fE5%r du
lF6%nt att

Det ser helt klart mF6%rkt ut. Gjorde som du fF6%reslog, hittade specen
till PROM'et och mE4%tte inspE4%nningen till det (Det skulle ha 5V +/-
02E%5V). Det fick lite drygt 8V in och blev tokvarmt pE5% nolltid.

Antar vidare att detta inte E4%r den enda komponent som blivit
genomstekt, sE5% det blir till att dra lE4%rdom av misstaget och hiva
tunerlE5%dan i sop.. eh, E5%tervinningen menar jag :)

---Fredrik

Re: Grillad TV-tunerlåda

som sagt så verkar det ordentligt grillat...

dock är jag förvånad att 12 -> 14 Volt spänningshöjningen
kan ställa till den skadan - som du skrev innan så hade de ungefär samma
tomgångsspänning... och den spänningen har interna spänningsomvandlaren
över sig vid start vid båda fallen.

förmodligen är det den interna spänningsomvandlaren
som har kollapsat av någon orsak och är det en enkel dito
så är det ofta en switch mot drossel (toroiden på kortet)
med frihjulsdiod och switcaren går bara när inspänningen är högre
än önskad utspänning - med katastrofal felsymptom om switcharen
inte går igång och är öppen eller switchtrissa har smält ihop.

en rejäl spänningspik eller polvändning på ingång kan
orsaka den typen av skada.

Erfarna konnstruktörer brukar dock försöka få in något skydd
för detta - tills bönräknaran styr och ställer...

en produkt som går sönder lite bortom garantitiden är en god produkt
- enligt bönräknaren.