Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

Hej!

Hur mycket tjänar man ungefär på att byta ut moderkort mm jämfört med
att köpa en ny dator?

Hur mycket tid har det tagit er att uppgradera och installera själv
jämfört med att köpa dator med färdiginstallerat OS?

Var vänder man sig för att köpa uppgraderingskit?

Vilka misstag kan man göra?

(Jag har en gammal 400MHz-PC men 130GB hårddisk, så jag behöver ingen
ny hårddisk och ingen ny skärm.)

Hälsn,
Magnus

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

kolla komplett.se eller datorbutiken.com, dom har uppgraderingskit som
kanske kan passa dig.

Klas

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

Du lär behöva nytt MB, minne och CPU. Kostnaden varierar.

Att skruva i / ur ett moderkort tar inte lång tid. Att installera ett
operativsystem och programvaror tar allt från ett par timmar till en hel
jäkla dag...

Valfri nätbutik. Kolla på http://buggy.no-ip.com

Man kan köpa fel saker. Man kan förstöra sina nyinköpta delar med ESD. Man
kan förlora all sparad data (om man inte håller tungan rätt i mun).

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

.. om man gör allt rätt från början. Jag har mekat en del med
datorer på fritiden, men när jag byggde ihop min egen dator förra
året tror jag det tog två timmar från det att jag plockade fram
allt ur sina kartonger tills alla prylar satt där de skulle. Då
hade jag inte ens börjat mjukvaruinstallationen.

Nåja, några timmar eller en dags arbete är väl inte hela världen
om man inte har något annat, mer lönsamt att göra. Men som sagt,
med utgångspunkt från en dator i 400 MHz-klassen kanske man måste
byta ut det mesta, speciellt om det gamla nätaggregatet är klent
och om lådan inte har tillräckligt med luftinsläpp osv.

Jag vet att man _ska_ vara ytterst försiktig med komponenterna,
men ta i trä, ännu har jag inte märkt någon ny eller gammal dator
som jag "mekat runt i" som fungerat sämre eller inte alls efteråt.

Eller jae, i alla fall inte som kan förklaras av ESD. Att koppla
in en resetknapp på 12V elanslutning till fläkt så det säger *poff*
när man startar om datorn kan jag inte skylla på statisk elektricitet.

En annan fråga är vad Magnus vill kunna använda sin dator till
efteråt. Ska den vara toppenbra och klara av "allt" samtidigt,
är det en mellannivå han siktar på eller lägsta möjliga som ändå
är många gånger häftigare än det han har nu?

Om han vill ha allra sämsta som fortfarande säljs nytt landar vi
strax under 1500 kr för moderkort med allt integrerat, enklare CPU
och 256 MB minne.

--
Anders Carlsson

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

Här tar du (och de flesta andra glada amatörer ;-) ) fel,
och det är just det som är det lömska med ESD-skador!
ESD-skador uppträder nämnligen oftast inte med en gång, utan
resulterar oftast i mindre skador som ger intermitenta fel och drift-
störningar långt senare, som man inte sätter i samband med "mekandet".

Många gånger har jag hört folk svära över att t.ex. Microsofts produkter
skulle
vara dåliga, buggiga och instabila. Men när man klämmer personerna i
frågan på fakta så vet dem inte ett vitten om ESD och pillar gladeligen
omkring
i datorer lyckligt ovetande, utan att koppla samman fingrarna på fel
komponenter
med det ostabila operativsystemet eller programmet som buggar pga. ett
sönder
bombat minne eller liknande. Datorn startar ju så då måste ju allting vara
OK, eller?
En annan klassiker är när MS får skiten för underdimensionerade nätaggregat
och
snik komponenter i allmänhet i datorer.

Jag vet att MS-produkter kan vara instabila osv. men jag menar att
det är i många fall bara verkan inte orsaken till problemet.
Och efter som du vet att man _ska_ vara försiktig med ESD, så var
det i fortsättningen är du snäll, det kommer att bespara dig problem.

http://www.static-sol.com/library/articles/ESD_damage.htm
http://www.esda.org /

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

Frågan är hur man vet vad orsaken är när man har två signifikanta felkällor :p

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?
On 05 Oct 2004 22:07:05 GMT,
snipped-for-privacy@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid  what now!

Där har du en stor, kanske den största, anledning till att respektera
ESD. ;)

--
Rulla lilla Ulla, lilla Ulla rullade!

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

Efter +3år så är det inte så mycket som går att återanvända i en ny rigg,
ofta bara lådan isåfall och vad kostar den, ~1000:- inkl. nätdel som man i
många fall ändå måste byta med ca. tre års mellanrum (=merkostnad på 500:-).

Jag har aldrig brytt mig om att uppgrader under tiden mellan burkbyten.
Har således bytt ut hela systemet ex. ev. skärm när det gamla har blivigt
slött,
annars slutar det med en halv dator (kapitlbindning) på hyllan utan verkan,
lägger hällre dem pengarna på kalla öl i kylen och annat gott!
Resevdelslager/felsökning kan man ev. använda hyllkomponenterna till iofs.
Kräng då hellre av den gammla burken och låt det subventionera den nya.

Be dina lokala handlare offerera en burk som passar dina ändamål,
inkl. den hårdisk som du redan har i såfall.
Snikbutiken.com osv. är säkert bra för lösa komponenter men helt system
köper iaf. jag över disk i en butik med riktig kundkontakt och kundansvar.
Det kostar ibland inte mer men oftast en mindre peng extra för den servicen
och det betalar jag gladeligen för den dagen det är någonting som strular,
då känns det bra att ta med hela burken och dänga den i huvudet på någon
som känner ett ansvar för att fixa problemet, istf. att säga att det måste
vara fel på komponenten x, y eller z som någon annan givetvis har levererat.
Alternativt att skicka in x, y och z till tre olika företag vänta tre veckor
osv.
,om du nu själv besitter kunskapen/intresset och möjligheten att felsöka.
Men denna uppfattning är min, och jag vet att många inte håller med!

Re: Vad tjänar man på att uppgradera moderkort?

Beror på dina krav iofs, men minimum behöver du nog byta:
  * Moderkort
  * CPU           (Eftersom det nya moderkortet inte stödjer dom gamla..)
  * Minne         (Eftersom det nya moderkortet inte stödjer dom gamla..)

Och så finns det en gräns för när det inte är värt att byta delar, utan man
köper helt nytt. En fördel med att köpa delar är annars att du kan kombinera
efter behag. Vill du ha SCSI, S-ATA, RDRAM, Dual-CPU, PCI 64bit/66MHz, osv..
Blir färdig-burk-tm tämligen begränsat.
För en systemadministratör som enkelt vill sköta 60 maskiner och spara tid är
däremot färdig-burk-tm lysande. Då man kan köra kloning etc..

Site Timeline