förslag på bra program för att rita upp olika elektronikkopplingar

Har någon nåt bra förslag på olika program, gärna freeware, som är bra när
man skall rita upp olika komponenter och ansluta dom till varann, alltså
inte pcbprogram.

--

M v h Mikael Ahlstrand
snipped-for-privacy@swipnet.se

Re: förslag på bra program för att rita upp olika elektronikkopplingar

Den bästa är nog Linear Technologies fria spice simulator.
Den har flera olika namn, LTspice, scad3, switchercad.
Du får leta rätt på den själv för jag har ingen länk just nu.

LT har även en gratis filtercad, som finns på samma website
förmodligen.

Ett annat alternativ heter Superspice, freeware med vissa
begränsningar.

En äldre, buggigare och sämre spicesimulator som inte längre går att
få tag på heter EWB, Electronics Workbench.
Varför nämner jag då den, med alla de felen?

Jo, den har det i särklass bästa user interfacet, lämpligt för
nybörjare och såna som vill ha ett program som fungerar utan att man
behöver läsa några hjälpfiler, bara att sätta igång och bygga och
testa. Du kanske kan få tag på EWB version 5 från nån som vill sälja
en begagnad.

Det brukar följa med en massa exempelkretsar till alla de här
programmen, och det är bra att kolla på så man ser hur de fungerar.

--
Roger J.

Re: förslag på bra program för att rita upp olika elektronikkopplingar

Electronics Workbench har bytt namn till MultiSim och detta går
fortfarande att köpa, se www.electronicsworkbench.com. Jag orkade inte
kolla upp det, men jag har för mig att det går att köpa en
studentversion om så är tillämpbart. Jag håller med Roger om att
användargränssnittet är trevligt, men man (jag) tröttnar snabbt på
programmet på grund av dess fel och begränsningar.

Mvh, Magnus

Re: förslag på bra program för att rita upp olika elektronikkopplingar

Multisim är ett helt annat program, väldigt buggigt och helt
oanvändbart. Jag fick en cd med det programmet på och det enda jag
minns av det är att jag av-installerade det praktiskt taget omedelbart
efter att ha installerat det. Då måste det ha varit väldigt dåligt.

Deras kunder klagade så mycket när de bytte program att de var tvungna
under en period att skicka med det gamla EWB när nån köpte multisim om
kunden begärde det.

Så det är EWB version 5 (5.12c tror jag är den bästa) som man menar
när man pratar om EWB.

Fördelen med EWB jämfört med LTspice, superspice, och andra är att i
EWB fungerar det mesta som man väntar sig att det ska fungerar, med
drag-n-drop av object och tråddragning etc..

I många av konkurrenterna måste man lära sig flytta komponenter genom
att klicka, släppa upp, dra, och klicka igen, alltså inte det vanliga
sättet att hantera objekt i windowsmiljön.

I EWB drar du bara ut ett oscilloscope och ställer in det som i
verkligheten, i konkurrenterna får du läsa hjälpfiler för att lära dig
hur du sätter upp volt-tid plot-fönster istället.

--
Roger J.

Re: förslag på bra program för att rita upp olika elektronikkopplingar

...och isåfall, finns det ett trevligt program som heter Protel DXP som är
ett rejält program för design, simulering och PCBcad av elektronik.
Lite jobbigt i början men sedan är det fint.

Re: förslag på bra program för att rita upp olika elektronikkopplingar

när

Är det samma som Power Logics från PADS? I så fall kostar det nog en del.

--
Michael

Site Timeline