TV-kunning folk

Hej,

I min strävan att captura in TV-program
så bra som möjligt så dyker alltid frågan
upp hur man skall ställa in kontrast, färgmättnad mm.
utan att saturera (mättas) med ändå full utstyrd,
och framförallt ljudnivå  för bästa möjliga inspelning.

Frågan är om det fins någon bra information som
beskriver  TestTV-bilden i detalj i avseende staplar
täthet, färgmättnad osv. och vad det är för tekniska
parametrar de representerar - för det gör de, grejorna sitter
inte där dom är bara för utseendets skull. Samt ljudnivåerna
på tonstegen och musiken relativt max. utstyrning innan
klipp/dist.

Nu så vet man inte riktigt och det är lätt
att ljudnivån blir för låg (och onödigt brusigt)
eller för hög efter som man inte vet vilken nivå
värsta kraschet kommer i filmen och kan ställa in
efter detta..

Dom flesta program kör med linjära ljudstaplar
(liksom volympotar) och inte logaritmiska dito
(som de gamla VU-metrarna faktiskt var) vilket gör
lätt att när man ställer till 'lagom' med staplar
ungefär i mitten vid höga ljudevent
- så har man bara 6 dB marginal innan
klippning - otur när man har ställt in för något
som bedömts högt, och så kommer dubbel så hög
ljudevent (10 dB mer) och man får klippning...

---

Jag vet att någon gammal RT-tidning eller lärobok om television
för länge sedan hade väldigt detaljerad uppslag om detta på
Re: TV-kunning folk

: Hej,
:
[...]

Vad det gäller bilden så har jag fått lära mej:
1.Utgångsläget , ljus , kontrast och färg på minimum.
2.Öka ljuset tills du PRECIS kan skönja skillnaden mellan det mörkaste och
näst mörkaste
fältet i den undre gråskalan. Då är det svarta innehållet svart och inte
grådaskigt.
3.Kontrasten , öka den tills det vita blir vitt , men inte "självlysande".
4.Färgen ökar du sen till en nivå som känns lagom.Här brukar studioprogram
vara lämpligt (rätt färg i fejan på folket).

Sen har det ju tillkommit Comb-filter , som ju ska putsa till övergångarna
mellan olika färger i bilden.
Svartnivå hittar man i olika tv , men det är ser jag som en
kontrast-reglering.
Färg-ton , tja...allt annat än neutralt är väl onödigt.
Detta gäller vanliga tv-mottagare, men du har säkert flera inst.möjligheter
på datorn.
Testbilderna finns som skrivbordsunderlägg och kan beskådas här:
http://www.svt.se/prata/proguppl/testbild/testbild.html

[...]

Testbilden är inget hafsverk som sagt , och under utbildningen så gick man
igenom
alltihopa , men då tyckte man att det var SÅÅÅ tråkigt , så det rann ut
igen.

Nu har du sått ett frö som jag tänker följa med spänning.
/Morgan

Re: TV-kunning folk

: Hej,

[...]

Kolla här vad jag fann : http://www.tce.se/teknik/tekniker/testbild.asp
(för musen över de olika fälten för en kortfattad förklaring).
/Morgan

Re: TV-kunning folk

Tackar för länken, bästa hittills

Dock saknas information liknande vilka frekvenser
randblocken reprecenterar, formeln för att räkna ut den
elekriska längden till ev. reflex i reflexboxen upptill
osv.

(jag vet att sveptiden är 64 us totalt men ur stor del av den
är utanför bild sas. som tas av svepåtergången osv.

sådan användbar info hade inte varit så svårt att lägga in,
tycker jag...

/TE

Re: TV-kunning folk
On Mon, 02 Aug 2004 19:54:34 GMT, in swnet.teknik.elektronik, Torbjörn

Näe.. det står i "rubriken".  "Multiburstsignal 0,8MHz" osv. Eller
ville du ha mer info än det?

(Jag har ingen aning om sånt här, jag bara snokade runt lite..)

--
May all spammers die in horrible pains!

Re: TV-kunning folk

Hmm, ja, rubriken! jag missade det :*)

Att tänka på fortsatt webdesign  - få läser rubriker på
ramarna, ha samma information även inne texten om möjligt...

/TE

Re: TV-kunning folk

http://www.teracom.se/?page22%8

Alltför bristfällig information enligt min åsikt

http://www.teracom.se/?page40%3

Re: TV-kunning folk

http://www.teracom.se/?page22%8

Alltför bristfällig information enligt min åsikt
Det är Philips som tillverkat den där tesbildsgeneratorn
och de har kanske mer information?

http://www.teracom.se/?page40%3

Re: TV-kunning folk

Som sagt bara flyktigt beskriven - jag vill ha
teknikers/nörds detaljinfonivå :-)

Hmm. Philips... förklarar varför det ser så lika ut mellan
flertal länders testbilder...

Hm. det stod 0 dBv   (Volt med liten bokstav???)

och mätes var ??? - knappast lineutgången i alla fall...

Jag upplever att ljudnivån kan vara betydligt högre än
så i sändningarna , så frågan är hur mycket över detta som
man räknar med att man använder i sin utsändning - +10, +20 dB ??,
och när det slår i taket.

/TE

Re: TV-kunning folk

Jag förstår det.  Jag har haft en avancerad beskrivning av
den där testbilden, men vet inte om jag har den kvar.
Borde gå att hitta på internet.

Ja Philips var mycket tidigt ute med en så avancerad testbild
som dessutom genererades helt elektroniskt.
Det var mycket märkvärdigt då det begav sig.

De där uppgifterna på hemsidan är inte till för tekniker.

Standard för "nollnivån" i professionella digitala samanhang
brukar vara -12dB under klippnivå.

Re: TV-kunning folk

Inte enkelt - jag har redan försök och drunknar i oväsentligheter...

ja, på den tiden då minne kostade flertal kronor
per byte, så förstår jag, Attans vilka sekvensmaskiner
och  räknare de måste ha byggt för att få till den
bilden...

Nej - har märkt det, synd att de inte åtm. har länkar
till dom som faktiskt är seriöst intresserade.

Då måste TV-utsändningara ligga över denna nivå mest hela tiden...,
jag får ta och spela in med coolwave och se vad 'pip'-nivåerna
är gentmot en lämplig aktionfilm med explosioner senare...

Min spontana uppfattning är att det är mer än 12 dB över
referens i allafall.

/TE

Re: TV-kunning folk

Den där -12dB nivån gäller faktiskt även CD-standarden,
men få kör så lågt idag.  Lyssa på 20 år gamla CD
så kan du se att de håller så låg nivå.
Idag är det kvantitet som gäller istället för kvalitet.
Dessutom komprimerar och klipper man kraftigt i signalen
så att medelenivån höjs och värre blir det nog framöver.
Man jobbar hårt för att höja nivån så att man ligger
och pressar mot taket.  Usch!

Re: TV-kunning folk

Usch, ja

Tar man en gammal Soundblaster 16 på inspelning så bör man ligga
10-15  dB under full utstyrning då den hade sin maximala
dynamik där, kranade man på mer så börja det komma intermodulation
vid flerton (typiskt för musik) och sänkter dynamiken, och minska man
så var det brusgolvet från strömförsörjning, videokort mm. som
slog igenom när man sedan drog upp volymen när man vill spela
högt på sagda inspelning.

Problemet med just ickelogaritmiska 'VU'-meter när man ställer
in innivå, så rör sig staplarna väldigt lite vid -15 dB
under maxnivå... (-12 dB -> 1/4-del av max stapel) och folk
ställer fel och alldeles för hög  inspelningsnivå med
alldeless för liten reserv...

---

Tog och spelade in lite ljud från digitalboxen (analoga ljudvägen)
med gamla coolwave...

Re: TV-kunning folk

PM5544 heter den. En googling ger en hel del träffar. Testbilden som används
i Finland och bl.a. Tyskland (innan alla kanaler började sända 24h) heter
FuBK.

Fredrik Östmna

Re: TV-kunning folk

Jag försökte också få fram PM-numret med misslyckades.
Nu går det nog få fram lite mer fakta om testbilden.

Re: TV-kunning folk
DE flesta TV-set har ett "normalläge". Du får trycka på denna och P-P
spara. SEn får du lita på att det blir bra i alla lägen. Skulle det
vara nån smäll eller dylikt som blir för skrälligt kan du alltid
efterjustera.
/Janne

Site Timeline