Elpriser, avtalstid, prisläge

1)
Om man kollar lägstapriser för ca 200KWh så finner man på:

Pricerunner = 58 öre (inkl. adm och skatter)
Konsumentverket = 77 öre (inkl. adm och skatter)

Skillnaden mellan lägstapriserna är nära 25%.

Som test tog jag Preem (Billigaste alternativ, vattenkraft):

På pricerunner angivet till ~67öre.
På KV angivet till 77~öre

Kan någon förklara skillnaderna!?

2)
Ska man binda elen på 1, 2 eller 3 år.....   ????    ...eller kan man binda
elen på valfri period, typ 2 år och 9 månader så man då kan binda vid
eventuellt låga priser efter god vårflod?

3)
Såg på en Google-sökning att priset var ca 25 öre per KWh 1995. Idag 8 år
senare är den >60% öre.
Kommentarer?

Morgan O.

Re: Elpriser, avtalstid, prisläge

binda

Det verkar m.ao. dumt att binda mer än 1 år nu, med tanke på att det varit
torr-år?

Morgan O.

Re: Elpriser, avtalstid, prisläge

Priserna har ju inte svängt speciellt mycket på sista tiden.

Jag tyckte skillnaden var märkligt stor mellan pricerunner och KV. Lägsta
priset på KV är i klass med det dyraste på Pricerunner.

Morgan O.

Site Timeline