Fjärrljus /dimmljus - gula - vita - blå

Sedan är det ju så att natten är blå. Det är den pga av att ljus reflekteras ned från atmosfären, right!?

Om man vill kompensera det så borde väl också gult vara bättre!?

/mo

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson:

Nja, natten är väl svart. Kanske är månljus blått i tonen, det vet jag inte. Däremot är himlen blå på grund av att solljuset sprids mot små partiklar i atmosfären.

Om du vill kompensera för blåstick ska du ha ett filter som innehåller alla regnbågens färger utom blått. Detta kallas för komplementfärgen till blått.

Regnbågen innehåller inte alla färger. Det är alltså inte riktigt sant att påstå att vitt ljus är en blandning av alla färger. Ta t.ex. brunt som inte finns i regnbågen. Brunt är en blandning av två, eller fler, färger från regnbågen.

Men jag tycker att vi har glidit lite väl off topic nu. Googla t.ex. på "färglära" och läs mer.

--
Hasse E.
Reply to

Det samma gäller natten, för då passeras jorden av ljus som reflekteras ned av partiklar. Dvs att ljuset på marken är lite mer än det är från stjärnor och ev. måne sammantaget.

Egentligen borde ju nordisk natt vara lite annorlunda jmfrt sydlig natt och även då en årstidsskillnad.

Undringen där är ju i fall en viss trålkastarfärg kan öka eller minska den brytningseffekten... dvs att färg "in" inte behöver bli samma som färg "ut" m.h.t absorbsion och reflexion (brytning).

Jag tycker nog vi ligger väldigt nära ursprungsfrågan, eftersom det just handlar om att förstå fjärrljusfärgens betydelse.

Vad jag kan se av det vi diskuterat så kan blå INTE fylla någon särskild roll. Det jag dock fundferar på är just det där med reflektioner i dis och dimma. Om det blåa s.a.s kan rå på luftförhållanden bättre?

Gul skulle egentligen passa lite bättre för att upptäck djur och lysa upp grönska.

Vitt är neutralt och ger full, ofiltrerad effekt vilket bör vara en fördel.

F.n pekar det mesta alltså på att blått är en (meningslös) mode-hype som kommer från de dyra gasfyllda högeffektslamporna (xenon?). Dvs enligt Altemyrs reseonemang här i tråden.

Det hela handlar alltså i praktiken om Watt/Kr, ljusstyrka inom lagen(?) och därtill en modetrend. Vill man bara spara ström (bensin via lyset) är det nog klokare att köpa ett par extra lågenergilampor till hemmet (särskilt utomhus där värmen går till spillo) och smäcka på ytterligare ett par VITA H3-lampor med den lagliga effekten 50W(?) (annars ~90-130watt) på bilen.

Protester kan inlämnas i Kundtjänst ;o)

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson:

[jättesnip]

Jag fortsätter gärna diskussionen, men inte korspostat till tre grupper och i synnerhet inte till swnet.teknik.elektronik. Sådan är jag. :-)

Om du tar upp ämnet i se.vetenskap.diverse så ska jag försöka svara och om inte jag kan, så finns det säkert någon annan som kan ämnet bättre än jag.

--
Hasse E.
Reply to

Att himlen är blå påverkar inte färgtemperaturen vi ser på jorden nämnvärt. Molnigt eller molnfritt så upplever vi ungefär samma färger på det vi ser runt oss.

Ljuset från himlen en normal natt har vi ingen nämnvärd nytta av utan ljusförstärkare. Det avges betydligt mer ljus direkt från marken. Antag att du vill mörkerfotografera i naturen. Då används oftast kamror som är högkänsliga för övre delen av röda spektrat upp till infrarött (IR). Har vi inga mörkerförstärkare så blir det till att tända billjuset och då kommer evt ströljus att bli helt oväsentligt då det blir svagt jämförelsevis.

Riktigt månljusa nätter kan man dock klara bilkörning med det ljus månen reflekterar vilket i huvudsak är samma spektra som det solen avger (Moonshining är ju ett begrepp vad gäller mörkskygga biltransporter) men i så svagt ljus upplever vi mest en gråskala på de föremål vi kan se på jorden.

Gult lyse är mycket bättre än blått eller rött om man ser till vilka färger ögat är mest känsligt för.

Färgen på strålkastarljuset är relativt ointressant då de svaga reflexerna som kan återkastas från t.ex. en älg är så svagt ljus att färseendet har mindre betydelse. Eftersom de flest däggdjur absorberar långvågigare delen av spektrat (typ blått) bättre än kortvågiga (rött, ir och uppåt) så återkastas rött lyse bättre. Tyvärr så är ögats utbyte av IR begränsat så i praktiken om man ska ha rimliga propotioner på ljusstyrkan måste det bli en kompromiss.

Det finns många vinklingar på detta. Normalt upplevs något ha en viss färg därför att materialet absorberar alla andra färger utom just denna. Således har egentligen föremålet alla färger utom den bortreflekterade. Det måste man tänka på då färgupplevelse ska återskapas. Blanda t.ex blå och gul målarfärg så blir nyansen grön men i en TV så blandar man rött/grönt/blått. Det verkar inkonsekvent att ha grönt i en tv-skärm men det blir inte samma resultat av att blanda färger i en bildskärm eller i en färgburk.

Mesta möjliga ljusflöde i det spektra som ögat kan uppfatta. Färgen är inte relevant på de relativt svaga reflexerna från älgar och liknande.

Dis och dimma är mycket ljusneutralt eftersom vattendropparnas storlek varierar.

I praktiken fungerar gult bättre än de flesta andra färger därför att ögat har god funktion i detta spektra. Med avseende på älgar och råddjur så skulle vi helt kunna filtrera bort gula, gröna och blåa delen av ljuset eftersom det är sällsynt med älgar i dessa färger. Grönska är bra på att absorbera de flesta färger, utom just en smal strimma i färgskalan (grönt!).

Normalt bäst anpassat för ögat, ja.

Blått är väldigt begränsat och meningslöst då vi i stort sett inte ser något alls i monokromatiskt blått ljus, och det vi ser är oftast suddigt pga att det är bryts fel i ett öga som är vant vid att fokusera i mer normal dagsljusfärg. Optikern brukar köra diverse färgskärpetester för att kolla om ögat fungerar normalt. När vdet gäller de vanliga xeneon-lamporna så lyser de oftast bättre än vanliga H4-glödlampor i samtliga delar av färgspektrat. De kan fås med olika färtemperatur där somliga upplevs som blåa men de är långt ifrån monkromatiska. Däremot ödlar de ofta inte lika mycket av energin i IR-området såsom de vanliga glödlamporna gör. IR-kikare är ju visserligen välkänd för mörkeregenskaper men vi ser obetydligt utan en display som omvandlar IR till något mer långvågigt. Ädelgasfyllda lampor (xeneon, halogen..) påverkar inte lampans färg då det inte är gasen som avger fotoner utan glödtråden eller materialet i urladdningslampans elektroder. Resulterande färgspektra är mycket beroende på vilka ämnen som avger fotonerna. Spektrat är så tillförlitligt att man använder principen för att t.ex. ta reda på vilka ämnen främmande planetsystem innehåller genom att studera dess spektra.

Ett kurvljus med flera kilowatt i glödlampan gör att du ser bra i närområdet men lite längre bort är allt en svart vägg. Vill du se bästa möjligt på avstånd är det pencilbeam med god optik som gäller samtidigt som du ska undvika ljus i närområdet. Ett par optiskt dåliga helljus som sprider ljus och stickstrålar i närområdet kan fördärva resultatet av de allra bästa fjärrljusen. Samma sak med dimma. Det som stör mest är att det finns för mycket stickljus i närområdet som reflekteras så att det som finns lite längre bort upplevs relativt mörkt. Bra extraljus och samtidigt stänga av bilens ordinare helljus samt skruva ner instrumentbelysningen några hack är en bra start. Ett problem med bra extraljus med skarpa övergångar mellan mörkt och ljust är att det blir mer känsligt om extraljusen vibrerar i sina fästen. Det blir som att sitta vid en mycket flimrig datorskärm. Det är inte säkert att man ser vibrerandet men det tröttar omededvetet.

Det finns ingen anledning att inte köra äkta XENEON, högt ljusutbyte utan att bränna reflektorn, men det är snuskit dyra lysen om de ska vara bra. Alternativet är fyra HELLA 2000 plus kinesiska xeneon (EBAY.DE ~500:-) samt skruva ur ordinarie helljuset som på min AUDI ändå är helkass trots sk klarglas och 70W. Nackdelen med rejäla lysen är att man måste blända av för mötande trafik en kilometer tidigare, men på glest trafikerade vägar är det härligt med bra lyse.

/Alf

Reply to
Alf.F

Tala gärna om det för sveriges förare som oftast kör med instrumentbelysningen på max! Många förare tror faktiskt att man ser bättre ute om ögonen får ljus från starka lampor inne i fordonet. Det gäller även våra bussförare och i våra bussar är instrumentbelysningen grymt stark och vissa förare kör även med lysrörsbelysningen tänd i hela bussen när de kör i mörkret på landet! Inte konstigt att en sådan av mina jobbarkompisar körde på en älg eftersom han inte såg den, trots att mötande bilar hade stannat där ägen stod still på vägen och man därför av det skulle kunna ana att något lurt var på gång.

Nu vart det ändå något fel här - blått är mycket kortvågigare (400 nm,

750 THz) än rött (700 nm, 430 THz) 850 - 1550 nm är IR som används inom bl.a optofiber (1310 nm (O-band) resp 1550 nm (C-Band)) - 850nm, 880nm och 940nm är vanligast använd som IR i fjärrkontroller. Ögat är dålig känslig för blått och är tämligen ursel som belysningsljus, men färgen har väldigt hög uppmärksamhetsvärde.

I området 400 - 380 nm fins ett 'fel' i dom röda tapparnas i mänskliga ögat som gör den lite ljuskänsligt även för blått ljus nära UV-området och upplevs då som purpufärgat.

Yrkesförare brukar ha bättre koll än andra på vad som fungerar bra i trafiken men vad gäller närljuset brister somliga en del. En del lastbilar ser ut som de har julskyltning året runt. Kollade på en lastbil häromkvällen. Julgranljusslinga runt vindrutan, ca 20 ljus, namnskylt med rullande text mitt på rutan, roterande belyst diskokula inne i bilen samt en dödskalle i naturlig storlek med invändig belysning på instrumentbrädan. Positionsljus med ca en halv meters avstånd i två rader utmed både bil och släp. Positionsljus även på de yttre backspeglarna. De flesta har nog inte lika mycket ljus i sina vardagsrum som denne hade i hytten, dessutom med det mesta i blinkande. Ca 10 äkta xeneon extraljus kompenserade väl en del för det alltför bra upplysta närfältet men när denne bländar ner till halvljus så blir nog inte siktsträckan alltför lång. Lastbilen träffade jag på då denne hade kört vilse och hade problem att backa på en mindre väg eftersom backljusen var trasiga :) I många bussar vill nog föraren ha lysrören tända för att ha lite bättre koll på vad passagerarna roar sej med. Det är ju inte helt ovanligt att passagerare får för sej att försöka möblera om bussen om lördagkvällarna.

Älgar kan i lite dåligt ljus vara väldigt svåra att se, i synnerhet om man inte får någon ögonreflex från dom. Jag har själv flera gånger kommit obehagligt nära innan man fått ögonen på konturen av älgkroppen först när den börjat röra sej. Står de stilla några meter vid sidan av vägen är de oftast bra kamuflerade. Misstänker att jag kört förbi åtskilliga älgar utan att se dom.

/Alf

Reply to
Alf.F

Helt rätt, rött är långvågigare än blått, jag som slarvar, dessvärre inte första gången jag gör just detta misstag. Ögat dåliga uppfattning av blått ljus utnyttjas ibland när man packar videosignaler och då ger den blå färgen lägre bit-upplösning och bit-rate än övriga färger. Kände inte till detta med ögats UV-fel. Intressant. Om man haft motsvarande ögonfel i IR-området hade det ju förbättrat möjligheten att se värmeutstrålningen från djur och människor i mörkret.

Bl.a Volvo har testat monokromatiskt polariserat billjus. Tanken var att man även skulle ha polariserad bilruta och genom att ha olika polarisation gentemot mötande trafik skulle man kunna mötas utan att blända av. Tror tanken var att använda UV-ljus i kilowatt-klassen. Föll nog på någon detalj.

/Alf

Reply to
Alf.F

Min erfarenhet är att de håller sig lugna när jag kör med mysbelysning och då händer aldrig något. Passagerarna trivs. Cheferna har en annan åsikt, men de kör ju inte buss. Jag kör mest ute på landet utan gatubelysning och är rädd om mitt fina mörkerseende av säkerhetsskäl. Många förare vill inte köra ute på våra smala mörka vägar säger de, eftersom de inte ser så bra i mörkret. Inte så konstigt som de behandlar instrumentbelysningen. Jag kör gärna i mörker eftersom jag ser så bra i mörkret. Jag fick en utbildning i mörkerseende i lumpen, så jag vet hur man gör för att se bra (så svag belysning som möjligt). Har även en jobbarkompis som kan det där eftersom han även kör passagerarbåt i mörkret om vintern och då får man absolut inte ha för starkt ljus nära sig.

Pris och risk för ögonskador var nog två av de där detaljerna...

--
Dr. Hans-Christian Becker
'96 VN750 SM5TLH KG6POK

äh - det är väl bara att sätta en tillräkligt fet kvicksilverlampa och UV-genomsläpplig svartglas - kvicksilver har ju några starka linjer UVC-området (bla. användes för att radera Eprom) med följden att marknära ozon blir av ett helt annan magnitud ;-)
--
UV-lysdioder börjar bli ganska starka idag (dom flesta 'vita' lysdioder
använde blått - UV och mha. flourusens gör om till vitt ljus), så det är

Att vi har färgseende övh. är ett 'genfel' i sig och är ganska sällsynt i djurvärlden (insekter, fåglar och sköldpaddor kan ha mer än 3 färger, men bland däggdjuren är det ovanligt och återfins i stort sett bara hos primaterna (om jag minns rätt)). Dock har 'genfelet' varit ovärdelig för människas och gett oss evolitionära fördelar. Men att mutationen som detta ändock är ganska 'nygjord' bevisas av att somliga personer har defekta färgseenden då och då - något som ses. som en avviklese samhället medans evolutionstekniskt sett så är alla med färgseende just avvikande.

Det här lilla felet med purpuseende nära UV är en av orsakerna till att blommor och annat som ser lysande skärt till purpur i våra ögon tappar sin lyster och bli blåa och tråkiga när de fotograferas och filmas då färgfilm och CCD-bildelement inte har samma färgdefekt.

Jag såg faktiskt en kul "moddning" på bussen i dag. Precis ovanför ingången fram sitter det ett par spottar i taket. Från dom hängde det ner papperslappar, som såg ganska konstiga ut, tills jag förstod att dom skulle skärma av ljuset åt föraren. en del busschaffissar är tydligen ganska fiffiga...

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Man måste göra så när ordinarie struten slitits bort av någon okunnig och våldsam förare (inte ovanligt).

Det är visserligen delvis en bisak, men menar "Alf" att marken har ett egenljus?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Ja, det är viktigt att även undvika reflekterande ljusa föremål på instrumentpanelen.

Har också fått kritik ibland för att "du ser ju inte hur fort du kör"... och mitt svar lyder ungefär, jag kör lagom långsamt och föredrar att se älgar framför hastighetsmätarnålen.

Om ni fick ett presentkort på 1000kr till fjärrljus. Vilken färg skull eni ta?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

ingången

skulle

och

Samma färg som bilens övriga lackering definitivt, det ser snyggast ut så. ... eller du menar kanske färgtemperaturen på ljuset? vitt såklart.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Månen kan återreflektera så mycket solljus att vi kan dra nytta av det om vi är helt utan övriga ljuskällor. Resten av ljusbidraget från himlen är knappast något som ger dugligt navigationsljus. En tämligen svag ficklampa är betydligt starkare i närområdet och bidraget från himlen blir då försummbart och bortbländat. IR-ljus som normalt ligger strax utanför vårt synspektra kan registreras mha en kamera och läggas upp som en överlagrad bild på bilens framruta, vilket många biltillverkare testar nu. IR-ljus avges från marken och i synnerhet från alla varma föremål typ levande väsen utmed vägen. IR-bidraget från himmlen är mindre än

1/100-del av totala IR-ljusmängden. På så sätt kan man nog säja att marken har ett egenljus som är starkare än det ljus som kommer från himlen, synd bara att våra ögon har låg känslighet för detta frekvensområde.

Tidig gryning och sen kväll, när solen ligger under horisonten, kan man få lite speciella ljusfenomen när t.ex det röda ljuset från solen bryts ner mot marken mer än vad det blå ljuset gör men om det talar för eller emot vilken färgtemperatur man ska ha på komplementerande extra-ljus låter jag vara osagt.

/Alf

Reply to
Alf.F