Fjärrljus /dimmljus - gula - vita - blå

Det här är ett lite roligt tekniskt problem tycker jag.

Beroende av vilken färg man har på sina solglasögon så framträder olika nyanser olika i miljön. T.ex röda och ambrafärgade glasögon fungerar ju ungefär som rödfilter gör i svartvit-foto.... Med röda glas blir blåa nyanser mörkare, gör himlen dramatisk och lyfter fram kontraster t.ex i blådis.

Men, om man lyser på landskapet med en viss färg, då blir det ju omvänt på nått sätt... eller?

GULA: När de gula strålkastarna kom på bilar vill jag minnas att man påstod att det var bättre i dimma, eller minns jag fel?

BLÅA: Nu har det blivit hype på blåa ljus. Blåa ljus borde lysa på röda saker så de ser vitare ut, eller ljuslila eller nått... men är det bra då? Här i Sverige är väl nätterna "blåa", är de inte?

Jag har hört några som påstår att blåa... Nä, försten det säger jag inte, för det kanske bara är fel. Är det någon som har några bra synpunkter på det här? Vitt ger ju åtminstone full effekt utan att filtrera bort någonting. Kan då verkligen färgat (mindre) ljus bli bättre? Är det läge att spräcka några myter här?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Vanligt vitt ljus ger bäst seende. Människans öga är konstruerat för det.

"Ken" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Har för mig att blåt ljus ger bättre mörkersende, hade det vid mititärtjänsten i ficklamporna. Vitt ljussken försvinner mörkersende. Sedan är det mycket som spelar in vad man får ha för ljusfärger i trafiken. b/l

Reply to
Bernt

Morgan Ohlson:

Nej, det blir inte omvänt.

Det finns ett kul experiment man kan göra om man har tillgång till en natriumlampa. Det är den typen av gatlyktor som ger ett gult sken. Dessa lampor ger ett (i praktiken) monokromatiskt ljus. Dvs. ett ljus som består av endast en våglängd. Det är alltså "extremt enfärgat", om man nu kan uttrycka sig så.

I ljuset från en sådan lampa så kan du inte urskilja några färger, utan nyanserna syns istället som en gråskala. Gula nyanser uppfattas som ljusa, medan andra färger uppfattas som mörka eller t.o.m. nästan svarta.

Nu har ju inte alla tillgång till en sådan lampa hemma, men åk ut till en lämpligt belyst väg eller gata en mörk kväll, så ska du se. Det får naturligtvis inte finnas några andra ljuskällor i närheten.

--
Hasse E.
Reply to

Det är rött som inte stör mörkerseendet så mycket. Vi hade rött ljus i våra ficklampor och i bilarna. Eller är det inte det du menar med "ger bättre mörkersende"?

Morgan Ohlson skrev:

er olika

rar ju

bl=E5a

v=E4nt p=E5

n p=E5stod

Det =E4r sv=E5rt att bed=F6ma avst=E5ndet till bilar med gult ljus. Enligt min erfarenhet =E4r bilar med gult ljus n=E4rmare =E4n man tror. Gult ljus borde f=F6rbjudas.

=E5 r=F6da

bra d=E5?

=E4ger jag inte,

unkter p=E5 det

nting.

tt spr=E4cka

Reply to
goran.soderlind

påstod

det

Jag har för mig att det var dom första xenon-lamporna som gav ifrån sig ett blåaktigt ljussken. Detta tyckte många såg fint och dyrt ut, xenonlampor är inte billiga, så det började dyka upp "fattigmans-xenon", dvs vanliga halogenlampor som man färgat blå. Det är tyvärr en viktig skillnad: medan det riktiga xenonljuset är blått från början, så filtrerar man bort en del av ljuseffekten i en färgad lampa, och därmed har man tagit bort en del av den ljuseffekt som den annars vita lampan skulle levererat. Jag förmodar att det bortfiltrerade ljuset övergår i värme som troligtvis förkortar livslängden på lampan. Oavsett vilken kulör man använder för att måla lampglaset, reflektorn eller lyktglaset, så filtrerar man alltså bort en del av det tillgängliga ljuset. Ganska korkat imo. Vitt är bäst.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Fredhällstunneln på Essingeleden hade såna lampor tidigare (tror det är bytt nu). Som barn kallade jag den för "lamptunneln" och var mycket fascinerad av att se hur föremål ändrade färg när vi åkte genom tunneln. Lättroad på den tiden var man minsann!

/Niclas

--

The brain is a wonderful organ; it starts working the moment you get up
in the morning and does not stop until you get to the office.

Tanken nedanför Altemyr har, att vitt är bäst kan jag tro....

Men om man då tänker överkurs. "Dina" natriumljus ger alltså orange. En vit yta blir då ljust orange.

Om man tänker att man lyser på 2 lika mellanmörka ytor. En röd och en blå. Upplyses de då lika mycket av det oranga ljuset?

Borde inte den blåa ytan förbli lite mörkare än den röda?

Det var nämligen så att en snubbe påstod att hans blåa ljus "lyste igenom" snöfall bättre än vitt... och det verkar väl orimligt, eller?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson:

Lite allmänt om ljus:

Ljus är en elektromagnetisk vågrörelse av samma slag som t.ex. radiovågor eller mikrovågor i ugnen. Det som skiljer dem åt är våglängden, dvs. hur långt det är mellan två vågtoppar. Vanligt ljus har en våglängd kring

0,0005 mm, men det varierar lite och det är dessa variationer som vi uppfattar som olika färger. Det vi kallar för vitt ljus är en blandning av olika våglängder, med andra ord en blandning av olika färger.

Genom att låta vitt ljus reflekteras i en CD-skiva, kan du se hur det vita ljuset delas upp i olika färger. Detta kallas för ett spektrum. Solljus och ljuset från en glödlampa har ett kontinuerligt spektrum, vilket innebär att det innehåller alla färger från rött som har den längsta våglängden till violett som har den kortaste. Andra ljuskällor som t.ex. lysrör har inte ett kontinuerligt spektrum. Det ljuset innehåller alltså inte alla färger och detta ger problem när det handlar om att återge färger på ett naturtroget sätt.

Det som händer när man lyser med vitt ljus på ett rött föremål är att föremålet reflekterar den röda färgen och alla de andra färgerna absorberas i föremålet. Man kan säga att föremålet äter upp alla färgnyanser utom den röda som kastas tillbaka igen.

Om du nu lyser på samma röda föremål med en ljuskälla som endast innehåller blått ljus, så kommer föremålet att äta upp det blå ljuset men det finns inget rött som det kan kasta tillbaka. Föremålet kommer alltså att se svart ut. Detta är under förutsättning att föremålet är målat med en fysikaliskt perfekt röd färg och ljuskällan ger ett lika fysikaliskt perfekt blått ljus. Sådan perfekt målarfärg finns knappast, åtminstone inte för hemmabruk, och monokromatiska lampor är inte vanligt.

Så för att återgå till din fråga, den färg som kommer att se ljusast ut när man lyser på den med natriumljus, är den som innehåller mest av ljusets gula nyans. Troligen ser en röd yta ljusare ut än en blå.

Det kan ju vara så att det blå ljuset som reflekteras tillbaka från snöflingorna upplevs som mindre irriterande än vitt ljus. Men det är en ren spekulation från min sida.

Vid dagseende är ögat för övrigt mest känsligt för grönt ljus och har liten känslighet för blått. Då kan jag tycka att det är lite märkligt att man valt just blå färg som varningsljus på utryckningsfordon.

Men nu är jag way off topic och tänker sluta omedelbart.

--
Hasse E.
Reply to

ange. En

och en

ov=E5gor

dvs. hur

gd kring

ning

den

=E4llor

handlar

l =E4r att

lla

=E5 ljuset

er

=E5let =E4r

lika

ppast,

ljusast ut

av

ste

eller?

r en

us och har

=E4rkligt

Om gr=E4smattan inte =E4r tillr=E4ckligt gr=F6n, prova gula glas.

Reply to
buss100

I andra världskriget körde man med blått ljus på fordon för att inte synas så bra av fienden. Att man valt blått ljus på utryckningsfordon är att det är en ovanlig färg och därmed syns av den anledningen.

Exakt så. Helt rätt.

Vad häftigt!

Det innebär, lite tillspetsat att när man lyser med blått ljus så framträder alla blåa saker extra bra, typ polisbilar! Fan vad komiskt.

Det hade varit väldigt logiskt med blått ljus om älgar hade varit blåa, fast nu är de ju'nte det :oD

Man skulle alltså knalla in på Skruvonomen och be om "älgbruna fjärrljus". ;o)

I flygsport lanserades för 20 år sedan solglasögon som heter Suntigers. De har starkt orange plastlinser. Orange och brunocka-färger ökar konstrast på himlen och i soldis betydligt faktiskt. Det påstods då att vissa lastbilschaffisar prövat dessa i dimma (som ju ofta reflekterar blått, typ disblått stick) och det lär ha fungerat bra.

Men då blir det alltså typ samma, med färgat strålkastarljus. Dvs att rött ljus behåller blått som mörkt (mindre "upplyst") och ljusar-upp röda och vita toner.

Eftersom även färgat ljus alltså är "orent" bör man alltså fundera över vilka som är de angränsande nyanserna?

Är det logiskt att tänka att strålkastarna ofta antar en gausskurva, med huvudfärgen som toppvärde?

Om man då tänker sig strålkastare med...

# Blått ljus, vilka blir de angränsande färgerna (som oxo upplyses)?

Vilka färger förblir mest mörka med blått ljus?

# Gult ljus, vilka blir de angränsande färgerna?

Vilka färger avviker mest från gult (och förblir mindre upplysta)?

Oupplysta vägar har ju ofta så'na vita plaststolpar med reflex. De är jättebra, men kan ibland, liksom trafikskyltar reflektera så starkt att de bländar.

Jo, men det kunde ju faktiskt tala för att bländningen från snöfall (droppar dimma?) skulle bli mindre.

Såna här tankenötter är ganska kul!

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson:

:-) Ljus är ganska häftigt.

Jag klipper lite i din text och kommenterar ett par saker.

Ja, det kan man säga. Men, under förutsättning att man har samma styrka på lampan, så blir inte röda toner ljusare, utan det är de blå som blir mörkare.

De angränsande färgerna kan du se i regnbågen. Även om nyanserna flyter in i varandra i regnbågen så delar man ofta in den i sju färger, rött - orange - gult - grönt - blått - indigo - violett.

Det är ingen gausskurva, men tankegången är logisk. Men bara om det är solljus eller ljus från en lampa med glödtråd.

Lysrör, lågenergilampor, lysdioder och liknande fungerar på ett annat sätt.

--
Hasse E.
Reply to

"Dan Altemyr" skrev i meddelandet news:f84439$3sn$ snipped-for-privacy@news.al.sw.ericsson.se...

"Äkta" Xenon finns med olika färgtemperaturer: Kolla exvis här:

eller

Ju högre färgtemperatur - desto lägre ljusutbyte. /aw

Reply to
Anders Wiklund

"Anders Wiklund" skrev i meddelandet news:wXsqi.4831$ snipped-for-privacy@newsb.telia.net...

Det jag var ute efter var att vissa xenon-lampor från början har ett blåaktigt sken, med färgtemperatur runt 8000K eller mer, och det må väl vara hänt, även om det enligt dina referenser ger ett lägre ljusutbyte än ifall dom hade haft runt 6000K, men att lägga ett blått filter framför en halogenlampa som har 4-5 KK är direkt korkat, eftersom det garanterat ger ett lägre ljusutbyte än en ofiltrerad halogenlampa.

/Danne

Reply to
Dan Altemyr

Kan man då säga något om "angränsande" färger avseende blått och gult ljus?

Morgan O.

Reply to
Morgan Ohlson

Morgan Ohlson:

Titta på regnbågen.

Hasse E.
Reply to
Hans Ericson

rött - orange - gult - grönt

Med blått bli're lite problem. Frågan är ju vilken nyans av blått det handlar om?

grönt - turkos - (ljusblått?) - blått - lila

Gult belyser gulgröt bättre samt lyser alltså också rödbruna älgar bättre. Gult verkar ju eg. bättre.

I dis, dagtid ger reflexioner i partiklar /vattendroppar blåstick (foto). Inom foto använder man då UV/dis-filter. Vad säger detta oss om blåa extraljus i dimma, dis kväll och natt?

/mo

Reply to
Morgan Ohlson