Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Hej!

Har hört att det redan nu ska finnas en box att koppla in som
filtrerar bort tv-reklamen genom att fördröja sändningen något och på
så sätt skippa all reklam. Stämmer detta och i så fall var finns dessa
att köpa och vad kostar de?

Hoppas på svar!

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Fördröja sändningen?
Skulle det vara avbrottsfri teve? Låter tekniskt omöjligt.

Ett annat sätt är ju att kolla om det är en kanal-siffra i hörnet eller ej
och ersätta reklamen med något annat. Akvarie-film eller nåt.

/Micke

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Genom att komprimera tv signalen till digital ström som hamnar på en hårddisk.
Sedan skickar man sonika valda delar av filen till dekomprimering och visning.
Och tidsfördröjning etc.. är därmed löst..

SVT satt med tre videobandspelare och tillhörande band när dom pga av licens
skäl vart tvugna att fördröja sportutsändningen med 30 min för några år sedan..
:-)

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

hårddisk.
visning.

Visst går det. Men då måste man som någon skrev veta exakt hur långa
avbrotten är.
Inga problem om du vill se filmen i efterhand men det var inte det som det
handlade om från början i tråden. Om en film börjar klockan 21 så vet du ju
inte i förhand när du tidigast ska börja titta för att få avbrottsfri teve.

/Micke

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

TV4. Text-tv sidan 192. Körschemat.

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

var det inte någon digitalbox med hårddisk i som spelade in och man började
kolla en lagom tid efter start, sen hoppade man bara över reklamen,

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Sök på Dreambox den har dessa möjligheter...

--
Mats

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Hur är ljudet i din KISS-spelare? Jag har själv en dp-500 som funkar
kanon på alla sätt och vis utom att ljudet är kass.

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?
Ljudet är väl Ok i DVD filmer, men lite si och så i DIV-X filmerna,
men det har ju andra orsaker. K|i|S|S stödjer inte Dolby Suround.
Det har jag dock överseende med då jag kopplat den till min "hembio"
Jag är helnöjd och tanten sitter där hela kvällen och glor, själv sitter
jag helst vid datorn, det ger mer :)
Pepe

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?
I senaste eller näst senaste numret av Allt Om Elektronik finns ett projekt
att bygga en sådan enhet. Den funkar så att den stänger av videoinspelningen
(via IR) under reklampauser. Efter programmet har du alltså en inspelad
variant utan reklam.

/Ingvar

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

hur avgör de vad som är reklam eller inte ???

(skall tydligen också finnas en linuxprogram typ mythtv
  som skall ha reklamborttagande  funktion)

det enda som verkar ganska säker förändring inför reklam
som jag har sett, är att kanalloggan försvinner - dock är de ofta
dåliga på att sätta på denna precis vid start igen, så måste man
alltid ha en buffer på ca 5-10 sekunder så att man kan 'backa'
en bit när loggan väl dyker upp igen.

om detta blir för omfattande med filtrering hos gemene man
så kommer reklamköparna givetvis kräva ändring
på detta...

/TE

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

projekt
videoinspelningen

Läste för flera år sedan på den här gruppen att det hade funnits en video
till salu i japan som pausade inspelningen när loggan försvann.
Försäljningen stoppades dock av ekonomiska intressen från annonsörerna. Vet
dock ej hur sant detta är.

/Micke

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?
[snip]

En algoritm som detekterar loggan på alla förekommande kanaler skulle
nog bli lite för kostbart i konsumentelektronik.

Det finns (eller har funnits) videobandspelare som detekterat
svartrutan före och efter reklampausen för att toggla mellan
uppspelning och snabbspolning. Tror ingen vågat använda det för att
styra inspelning, då kunde det ju lätt hänt att man bara fått med
reklamen. Metoden verkar inte speciellt tillförlitlig.

Det brukar dyka upp konspirationsteorier om apparater som löst
problemet men dragits tillbaks efter påtryckningar från
marknadskrafterna. Tydligen var dessa krafter så starka att all
dokumentation försvunnit på kuppen för det brukar inte gå att
uppbringa några referenser.

/Henrik

--

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Om jag inte är felinformerad så finns det ett system som är självlärande,
den digitaliserar väl helt enkelt en mängd bilder och kontrollerar vilka
pixlar som alltid är likadana i lång följd, detta är alltså kanalloggan.

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Något som jag själv märker tydligt (och irriterar mig på..) är att vid
reklam så höjs ljudvolymen märkbart. Jag vet i.o.f.s. inte om det gäller
alla reklamkanaler. Jag vet heller inte om det går att få en dator att
känna av det tillförlitligt, men det känns som att det "borde gå".
Skulle kunna tänka mig att "reklamljudet" är processat på olika sätt,
t.ex. genom komprimering, och att detta också skulle kunna detekteras på
något sätt...

/Johan S

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Jag har läst att för ett par år sedan så höjde man faktiskt ljudnivån. Men
numera är ljudnivån densamma. Däremot är reklamljudet visst komprimerat.
Ett sätt att detektera detta skulle kunna vara att FFT transformera ljud
profilen. Och därefter analysera om förhållandet i amplitud mellan bas/diskant
vs mellanregister etc är normalt.

Ett mer effektivt sätt är förmodligen att detektera kanallogon i övre högra
hörnet. Jag har själv experimenterat med detta. Och det går ganska bra att
göra med lite C/Perl-kod och lite tolerans för skillnad i ljusnivå. Dock finns
det utrymme för ordentliga förbättringar i algoritm hänseende. Förslag
mottages gärna ;)

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

bas/diskant
högra
finns

Skulle du vilja berätta mer utförligt hur du gjorde, vad du testade på osv?

/Micke

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Unix dator med videokort installerat (bt878). Alla bilder förutsätts vara
okomprimerade.
Spara en bild när loggan visas mha t.ex. fxtv på disk. Ersätt _alla_ pixlar som
inte ingår i logon med absolutsvart.

Ett perl script anropar ett program som hämtar en bild från vald tv kanal och
sparar som okomprimerad ppm fil (24 bpp RGB 768x576).
Dom pixlar i logobilden som inte är absolutsvarta jämförs med motsvarande
pixel i den inhämtade bilden. För varje pixel översätts RGB värdet till
intensitetsskala och jämförs med viss tolerans för variationer.
Stämmer tillräckligt många (85%) anses loggan vara där. Och reklam bortblåst :)

Problem som bör lösas är hastigheten, integration med tv applikationen, och
framförallt lite mer smart jämförelse algoritm.
Algoritmen bör ta hänsyn till amplitud variation, färgförskjutning (jmf med hur
färger moduleras i PAL), Förskjutning i x/y led även inräknat ev halvpixel
förskjutningar. En mer generell tillämpning av fuzzy logic bör implementeras.

Om algoritmen förbättras bör det också vara möjligt att införa "lärofunktion".
Eller automatiskt blockera påannonseringar i övre vänstra hörnet som vissa
svenska reklamkanaler ägnar sig åt.

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?
On 06 Oct 2004 12:14:44 GMT,

Det var faktiskt i våras man ändrade så att ljudets toppnivå inte
höjs vid reklam. Tidigare maximerade man nivån för att hålla folk
kvar framför TV:n, trodde de, men folk flydde istället.

Re: Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Ljudhöjningen görs för du skall höra tvättmedelsnamnet även om du drar
på muggen eller brer en macka i köket innan filmen fortsätter.
Höjningen åstadkoms genom att man komprimerar och toppklipper ljudet.
Det görs inte ens särskilt bra.