Finns box som filtrerar bort tv-reklamen?

Hej!

Har hört att det redan nu ska finnas en box att koppla in som filtrerar bort tv-reklamen genom att fördröja sändningen något och på så sätt skippa all reklam. Stämmer detta och i så fall var finns dessa att köpa och vad kostar de?

Hoppas på svar!

Reply to
Ann-Cathrine

"Ann-Cathrine" skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Fördröja sändningen? Skulle det vara avbrottsfri teve? Låter tekniskt omöjligt.

Ett annat sätt är ju att kolla om det är en kanal-siffra i hörnet eller ej och ersätta reklamen med något annat. Akvarie-film eller nåt.

/Micke

Reply to
Micke

var det inte någon digitalbox med hårddisk i som spelade in och man började kolla en lagom tid efter start, sen hoppade man bara över reklamen,

Reply to
Hannu Kandelberg

Hur är ljudet i din KISS-spelare? Jag har själv en dp-500 som funkar kanon på alla sätt och vis utom att ljudet är kass.

Reply to
Per Logdlund

Reply to
Pepe

Sök på Dreambox den har dessa möjligheter...

--
Mats
Reply to

Genom att komprimera tv signalen till digital ström som hamnar på en hårddisk. Sedan skickar man sonika valda delar av filen till dekomprimering och visning. Och tidsfördröjning etc.. är därmed löst..

SVT satt med tre videobandspelare och tillhörande band när dom pga av licens skäl vart tvugna att fördröja sportutsändningen med 30 min för några år sedan.. :-)

I senaste eller näst senaste numret av Allt Om Elektronik finns ett projekt att bygga en sådan enhet. Den funkar så att den stänger av videoinspelningen (via IR) under reklampauser. Efter programmet har du alltså en inspelad variant utan reklam.

/Ingvar

Reply to
Ingvar Esk

hårddisk.

visning.

Visst går det. Men då måste man som någon skrev veta exakt hur långa avbrotten är. Inga problem om du vill se filmen i efterhand men det var inte det som det handlade om från början i tråden. Om en film börjar klockan 21 så vet du ju inte i förhand när du tidigast ska börja titta för att få avbrottsfri teve.

/Micke

Reply to
Micke

hur avgör de vad som är reklam eller inte ???

(skall tydligen också finnas en linuxprogram typ mythtv som skall ha reklamborttagande funktion)

det enda som verkar ganska säker förändring inför reklam som jag har sett, är att kanalloggan försvinner - dock är de ofta dåliga på att sätta på denna precis vid start igen, så måste man alltid ha en buffer på ca 5-10 sekunder så att man kan 'backa' en bit när loggan väl dyker upp igen.

om detta blir för omfattande med filtrering hos gemene man så kommer reklamköparna givetvis kräva ändring på detta...

Torbjörn Ekström

projekt

videoinspelningen

Läste för flera år sedan på den här gruppen att det hade funnits en video till salu i japan som pausade inspelningen när loggan försvann. Försäljningen stoppades dock av ekonomiska intressen från annonsörerna. Vet dock ej hur sant detta är.

/Micke

Reply to
Micke

Torbjörn Ekström wrote: [snip]

En algoritm som detekterar loggan på alla förekommande kanaler skulle nog bli lite för kostbart i konsumentelektronik.

Det finns (eller har funnits) videobandspelare som detekterat svartrutan före och efter reklampausen för att toggla mellan uppspelning och snabbspolning. Tror ingen vågat använda det för att styra inspelning, då kunde det ju lätt hänt att man bara fått med reklamen. Metoden verkar inte speciellt tillförlitlig.

Det brukar dyka upp konspirationsteorier om apparater som löst problemet men dragits tillbaks efter påtryckningar från marknadskrafterna. Tydligen var dessa krafter så starka att all dokumentation försvunnit på kuppen för det brukar inte gå att uppbringa några referenser.

/Henrik

Reply to
Henrik Johnsson

Något som jag själv märker tydligt (och irriterar mig på..) är att vid reklam så höjs ljudvolymen märkbart. Jag vet i.o.f.s. inte om det gäller alla reklamkanaler. Jag vet heller inte om det går att få en dator att känna av det tillförlitligt, men det känns som att det "borde gå". Skulle kunna tänka mig att "reklamljudet" är processat på olika sätt, t.ex. genom komprimering, och att detta också skulle kunna detekteras på något sätt...

/Johan S

Reply to
Johan Stäck

Jag har läst att för ett par år sedan så höjde man faktiskt ljudnivån. Men numera är ljudnivån densamma. Däremot är reklamljudet visst komprimerat. Ett sätt att detektera detta skulle kunna vara att FFT transformera ljud profilen. Och därefter analysera om förhållandet i amplitud mellan bas/diskant vs mellanregister etc är normalt.

Ett mer effektivt sätt är förmodligen att detektera kanallogon i övre högra hörnet. Jag har själv experimenterat med detta. Och det går ganska bra att göra med lite C/Perl-kod och lite tolerans för skillnad i ljusnivå. Dock finns det utrymme för ordentliga förbättringar i algoritm hänseende. Förslag mottages gärna ;)

bas/diskant

högra

finns

Skulle du vilja berätta mer utförligt hur du gjorde, vad du testade på osv?

/Micke

Reply to
Micke

Unix dator med videokort installerat (bt878). Alla bilder förutsätts vara okomprimerade. Spara en bild när loggan visas mha t.ex. fxtv på disk. Ersätt _alla_ pixlar som inte ingår i logon med absolutsvart.

Ett perl script anropar ett program som hämtar en bild från vald tv kanal och sparar som okomprimerad ppm fil (24 bpp RGB 768x576). Dom pixlar i logobilden som inte är absolutsvarta jämförs med motsvarande pixel i den inhämtade bilden. För varje pixel översätts RGB värdet till intensitetsskala och jämförs med viss tolerans för variationer. Stämmer tillräckligt många (85%) anses loggan vara där. Och reklam bortblåst :)

Problem som bör lösas är hastigheten, integration med tv applikationen, och framförallt lite mer smart jämförelse algoritm. Algoritmen bör ta hänsyn till amplitud variation, färgförskjutning (jmf med hur färger moduleras i PAL), Förskjutning i x/y led även inräknat ev halvpixel förskjutningar. En mer generell tillämpning av fuzzy logic bör implementeras.

Om algoritmen förbättras bör det också vara möjligt att införa "lärofunktion". Eller automatiskt blockera påannonseringar i övre vänstra hörnet som vissa svenska reklamkanaler ägnar sig åt.

Det var faktiskt i våras man ändrade så att ljudets toppnivå inte höjs vid reklam. Tidigare maximerade man nivån för att hålla folk kvar framför TV:n, trodde de, men folk flydde istället.

+Henrik Johnsson wrote

Om jag inte är felinformerad så finns det ett system som är självlärande, den digitaliserar väl helt enkelt en mängd bilder och kontrollerar vilka pixlar som alltid är likadana i lång följd, detta är alltså kanalloggan.

Ljudhöjningen görs för du skall höra tvättmedelsnamnet även om du drar på muggen eller brer en macka i köket innan filmen fortsätter. Höjningen åstadkoms genom att man komprimerar och toppklipper ljudet. Det görs inte ens särskilt bra.

Ichimusai

Micke skrev:

TV4. Text-tv sidan 192. Körschemat.

Reply to