Varför kan DVD-spelaren inte läsa MPEG

Har digitaliserat mina gamla videoband och =F6verf=F6rt dem till DVD-skivor. Det g=E5r bra att titta p=E5 dem i datorn men min DVD-spelare v=E4grar. Vilka format brukar en s=E5dan kunna l=E4sa?

Reply to
stighansson

Hej Stig!

Jag tror dina skivor är av typ iso9660 som är vanliga CD-ROM (DVD) men en DVD avsedd för film DVD-spelare är uppbyggda på ett annat sätt, har ett annat filsystem.

Jag provade NERO ett program som bränner CD och DVD. Deras senaste utgåva kan göra en resample m a o göra om till valfritt format. Kan vara svårt att lära sig hur programmet fungerar men det är gratis i typ 30 dagar.

/Svempa

Svempa

Hej Jag har Nero i min computter. Vilket format rekommenderar du att jag ska f=F6rs=F6ka skapa?

Reply to
stighansson

skrev i meddelandet news: snipped-for-privacy@g47g2000cwa.googlegroups.com... Hej Jag har Nero i min computter. Vilket format rekommenderar du att jag ska försöka skapa?

Om du för över videoband digitalt så borde det räcka med mpg1 som du kan bränna som VCD-filmer, inte säker på att du då kan bränna dom på DVD-cd, om du skapat mpg2-filer så kan du bränna dom som SVCD eller konvertera dom till rena DVD-filmer i något program, ex. TMPGenc. Prova först att bränna på cdrw eller dvdrw-skivor.

Läs mer om konverterinar och format på:

/p

Reply to
Pittolle

Använder du DVD-R(W) eller DVD+R(W)? Det är *väldigt* *stor* skillnad mellan - och +.

Många stationära DVD-spelare klarar *bara* DVD+R(W)

Demmpa
Reply to
Demmpa

+Demmpa wrote

Jag tycker det verkar vanligare att dom bara klarar DVD-R(W)

Var väl också det som framkom i en tidigare diskussion här, dessutom är ju minus "'kta" DVD medans plus inte är det.

Nej _inte_ Mpeg1 - den har har 288x340 i upplösning och inte ens så dålig är VHS - mpeg1 stöder inte interlace utan slänger bort hela A eller B-framen alternativt blandar dessa från två till 1 linje - det är däför Mpeg2 kom ganska så tämligen fort efter för att rätta felet i mpeg1 då ingen proffessionell ville ta i mpeg1 med tång ens.

Minst mpeg2/dvd_kvalitet och dessutom med ganska många mbit per sekund då VHS-videoinspelning innehåller en jäkla massa brus som inte kanske syns så mycket men tar mycket bitar i kodningen, går man under en viss steg så fins det nästan bara plats för bruset och kvaliten sjunker fort med sänkt bitrate, trots att samma film orginal från DVD-källa (köpefilm) ser utmärkt komprimerad till samma bittrate...

TMPGenc fungerar och verkar göra det som man förväntar sig utan krussiduller eller får något annat än tänkt - har för mig att man kunde bränna DVD direkt innefrån programmet om du har en DVD-brännare i datorsystemet

Min stationära Pioneer kan bara bränna på -dvd. Men den spelar gladeligen upp både + - Men om frågeställaren vill se mpg på sin stationära så finns det dvdspelare för tusenlappen som klarar de formaten. Inget svar på frågan,men.......

Reply to
ron

Skivan jag br=E4nde p=E5 var en DVD-R. Vet inte vad det blev f=F6r sorts MPEG d=E5 Pinacle bara sa "skapa MPEG" och inget annat. Ska testa att g=F6ra en DVD+R och se om det funkar.

Reply to
stighansson

VHS - mpeg1

blandar dessa

för att rätta

Nja, VHS använder bara 240 linjer horisontellt så Mpeg1, VCD borde vara likvärdigt.

mycket men tar

plats för

orginal från

Håller med där, själv har jag fört över allt som ska sparas i Mpeg2 och sparat i PAL 720 x 576 på DVD.

eller får

programmet om

/p

Reply to
Pittolle

En DVD skiva har ett UDF filsystem med kataloger som heter VIDEO_TS och AUDIO_TS

Katalogen VIDEO_TS innehåller VOB filer som spelaren kan läsa.

Nästan varenda DVDspelare levereras med någon mer eller mindre sunkig programvara för windows som kan bygga dessa strukturer, och om din pc levererades med DVD och windows, så har försäljaren redan installerat det + programvara för att spela DVD på din dator.

Jag gör mina DVDfilmer på Linux, och använder då en liten pyssligare metod, där videoeditorn kino genererar mpeg avsnitt i lämpligt format + en xml fil som man kan hacka lite i, och som sedan används av dvdauthor för att skapa ett filsystem med VOB filen som man sedan rostar.

Kan tex: se ut så här:

jump titleset 1 menu; jump titleset 2 menu; jump titleset 3 menu; jump titleset 4 menu; exit;

jump title 1 chapter 1; jump title 1 chapter 2; jump title 1 chapter 3; jump title 1 chapter 4; jump title 1 chapter 5; jump title 1 chapter 6; jump title 1 chapter 7; jump title 1 chapter 8; jump title 1 chapter 9; jump title 1 chapter 10; jump vmgm menu;

call vmgm menu;

osv. (exemplet hämtat från )

Jag har inte gjort det på windows någon gång, men jag gissar att det är så enkelt att en tränad apa kan göra det, typ:

  1. Capture
  2. edit
  3. burn

Nu är det bara så att en PC får jobba ganska länge med att bygga VOB filer, även min AMD dual core tar några timmar på sig.

Det enklaste är att gå och köpa en DVDrecorder som dom säljer för några tusenlappar, som kan spela in direkt från VHS till DVD.

/birre

Reply to
Birre

I Nero 6 Reloaded och Nero 7 Premium, så finns det ett program som heter Nero Vision Express, med detta program skapar man enkelt en dvd, som är spelbar i en stationär dvdspelare. Samt kan det konventera från diverse filmformat tex divx och det går även att göra egena menyer å dyl.

Reply to
NiXoN

VHS - mpeg1

blandar dessa

för att rätta

linjer upplösning horisontellt ja, men fortfarande 576 horisontella linjer, och det är dom som är det viktiga och alla måste finnas med om man skall mata en vanlig TV utan linjedubblare etc. 'trix'.

VHS har ironiskt nog mycket högre upplösning och nära samma som orginalsignalen i vertikalled i jämförelse med horisontalled

orginalsignalens 768x576 i upplösning omvandlas till ungefär 240x576 när man sparar på VHS (450x576 för SVHS) - med SVCD kan man behålla detta i stor utsträkning även när det är överförst till digitalt (och packas ännu effektivare om man använder mpeg4), medans med VCD (Mpeg 1) så halverar man den redan stympade VHS-signalen ytterligare till 288x340 (varav bara 240 linjer upplösning VHS inryms i den 340 pixel långa horisontallinjen)

mao. MPEG1 slänger bort hälften av dessa linjer och och halverar innehållet på den redan svårt misshandlade VHS-signalen.

kör man SVHS så är upplösningen ungefär 450 linjer upplösning i horisontalled och förståss fortfarande 576 linjer i vertikalled.

om man nödvändigtvis skall koda i 'primitiv' format så är det i mpeg2 som tex SVCD använder med max ca 30 minuter per 700 meg CD och medioker kvalitet. Med mpeg4/DivX/Xvid så får man 45 - 1 timme i nära DVD-kvalitet på samma 700 MB CD-skiva.

(videoispelning från VHS/SVHS eller analog inspelning direkt tar ca 30 -

50% mer plats än motsvarande komprimering från en DVD-källa för samma 'förstöring' - detta för att VHS/TV-signalen innehåller en massa brus som tar plats i kompressionen och inte på något enkelt sätt kan tas bort.)

Birre skrev:

Du har inte kört windows va? En tränad apa kan göa mycket, men att köra windows kan dom inte :)

--

Mysko
Reply to