Elschema till Elgitarr

Hej,
Finns det någon som har ett kopplingsschema till en elgitarr.
Gitarren har två smala mikrofoner och en bredare mikrofon?
Den sistnämda kanske är förstärkaren, eller? Svart rektangulär
låda med två sladdar x två kablar ut från. Vidare finns det en
strömbrytare, en mikrofonväljare, tre volymrattar och ett uttag
till kabeln som skall koppas till förstärkaren med högtalare i.

Gitarren är ett "Loppis Fynd" och har inget fabrikat angivet.
Det skulle vara kul om det går att få ihop den igen i spelbart skick.

Pepe

Re: Elschema till Elgitarr

Vet inte men sök via Google eller nå't

Förmodligen 2 st single-coil mickar(smala) och en av humbucking typ.

Single coil sitter på Fender gitarrer. De ger rikligt med övertoner
men  plockar lätt upp brum från magnetfält. Humbucking mickar är
Gibsons uppfinning där brum balanseras ut på bekostnad av övertoner.

Impendansen är vad jag kommer ihåg runt 50 - 100K.

Du kan koppla på många sätt. Man kan uppnå rätt kul effekter genom
att serie eller parallellkoppla mickarna samt vända på tåtarna d.v.s
fasvrida en mick 180 grader.

Testa lite själv.

mvh
Bengt

Re: Elschema till Elgitarr
Tack Bengt,
Jag har hittat flera hudra olika kopplingar
som gäller externa delar mellan gitarr och
förstärkare, men inte en enda om hur det
är kopplat iternt i gitarren. Jag söker vidare
och ser vad som kommer upp. Fler tips
och ideér om var man hittar kopplings-
schema för pickupperna motages varmt.

Pepe

Re: Elschema till Elgitarr

Jovisst det var pickup det hette ;) Har kommit upp i
medelåldern och rör knappt en gitarr längre.

Om du inte har något emot att läsa engelsk text så
hittade jag ett antal siter som handlade om hur man
kopplar sin gitarr inuti. Här är några stycken.

http://users.chariot.net.au/~gmarts/pickifaq.htm
http://www.treblebooster.com/brian_may_pickup_mod.htm
http://members.tripod.com/~AFH/Tips.html
http://www.hotrodguitars.com/wire_guru.htm
http://www.excellentleads.com/uschematics.html

/Bengt

Re: Elschema till Elgitarr
Tack igen Bengt,
Jag hittade ett schema som stämde bra överens med de
komponenter som sitter i gitarren. Jag började med att ta
reda på hur switchen var konfigurerad och sen var det bara
rakt på sak. Nu blev det ljud i skällan! Ganska enkelt när man vet hur!

Tusen tack

Pepe