Skillnad på GPS och GPS

Tjena!

Clas i Sjön säljer en GPS för 995:-, 38-2000, en 12-kanals med
WAAS/EGNOS DGPS. Noggrannheten sägs vara 25 m (!). Trimble har även de
en GPS, t.ex. Ag114, 12-kanals med Omnistar/WAAS/EGNOS och en
noggrannhet på ~0.1 m. Kostnad uppåt 30000:-.

Vad är egentligen skillnaden på dessa två rent tekniskt? Hur kan en
12-kanals DGPS vara så fruktansvärt dålig (och billig) jämfört med en
annan? Finns det olika mätmetoder?

--
Version: 3.12
Re: Skillnad på GPS och GPS

japp, den dyra kör med dgps, en extra mottagare för en markbaserad sändare
den håller koll på och skickar korrektionsdata(har jag för mig)

det finns en hel del nyttigt att läsa om gps på www.utsidan.se under navigation

och en annan sak, det med 25m nogrannhet är inget fast och korrekt värde
beror på en hel del saker och kan med lättthet skilja flera hundra meter om du
har otur

Re: Skillnad på GPS och GPS

Nah, bägge har DGPS enligt ovan. Bägge går på EGNOS, dvs satellitbaserad
korrektionsdata. Ändå är den billiga kass (?).

--
Version: 3.12
Re: Skillnad på GPS och GPS

38-2000 har, precis som många andra GPS-mottagare ingen inbyggd radio-
mottagare för DGPS. Den kräver att du kopplar till en mottagare för
differenssignalen. 25 m är säkert vad de tycker att den ger utan
differenssignal.

EGNOS är inte i riktig drift ännu och när den kommer i drift så kan
den bara användas när mottagaren har relativt fri sikt åt söder där
de geostationära EGNOS-fåglarna finns.

Den billiga är en enkel och billig plastbubbla med en enkel antenn och
en enkel GPS-mottagare i. Målgruppen är de som vill ha det absolut
billigaste. Tänk glad amatör som vill använda sin laptop som navigerings-
system i sin bil.

Den dyra mottagaren är mycket mer robust och dess målgrupp är de som
absolut vill ha något som de kan lita på. Tänk en lantmätare som mäter
in mark för avverkning eller för att bygga en väg.

--
Göran Larsson     http://www.mitt-eget.com /

Re: Skillnad på GPS och GPS

Frågeställningen är självklart intressant. Jag är mycket nyfiken själv...

Men, vad tänkte du ha GPS'en till?

Jag har en Garmin etrex legend, 12 ch mottagare. Classe säljer väl
Garmin Gecko har jag för mig.

Min legend har som bäst 5 meters (uppskattad) noggrannhet.
Noggrannheten är inte bara kopplad till antalet satelliter, ibland får
jag väldigt bra värden på 4 st och ibland ganska dåligt på 8 st.

Garmin's tekniker förklarar att det har mer med radioreflektioner
(inteferens) än med antal satelliter att göra. Den 12 kanaliga
mottagaren säkerställer däremot att den ständigt är "redo" på en mängd
kanaler att ta emot nya signaler när man kommer runt ett hörn eller
liknande.

Jag använder min som färddator på MC'n och för geocaching
(www.geocaching.com)

Normalvärden är mellan 15 och 7 meter i verkliga livet.
(Sämre inne i stan, när man bara har himmel frammåt och bakåt längs
gatan och svänger 90 grader ofta.)

./Erik

Site Timeline